Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UIC popiera pakiet Fit for 55

Tagi: Fit for 55, UIC,

Międzynarodowa Unia Kolejowa pozytywnie oceniła plany legislacyjne Komisji Europejskiej zaprezentowane w pakiecie Fit for 55. Zdaniem UIC objęcie całego sektora transportowego systemem opłat za emisje spalin spowoduje zwrot ku transportowi szynowemu i zrównoważonej mobilności.

fot. Pixabay

W lipcu KE przedstawiła szereg propozycji legislacyjnych, których celem jest dekarbonizacja unijnej gospodarki. Nowością ma być objęcie transportu drogowego i morskiego systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów  cieplarnianych EU ETS. Ponadto zapowiedziano wsparcie finansowe dla rozwoju technologii bezemisyjnych w transporcie drogowym, morskim i lotniczym. Część organizacji branżowych krytykowała fakt, że w pakiecie zbyt mało uwagi poświęcono kwestii zmiany modalności w transporcie towarowym, która jest najprostszą metodą na ograniczenie emisji CO2 w tej branży.

Czytaj też: Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55

Nieco odmienne stanowisko zajęła UIC, która wskazuje, że objęcie wszystkich rodzajów przewozów systemem EU ETS faworyzuje kolej. Zdaniem organizacji bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące opodatkowania emisji dwutlenku węgla w ramach ETS skuteczniej uwzględnią zewnętrzne koszty wszystkich rodzajów transportu dla planety, usuwając zwolnienia, które w przeszłości faworyzowały gałęzie transportu o wyższych emisjach.

— Klienci takich przewoźników jak drogowi i lotniczy nie płacą obecnie za pełną ilość wyemitowanego dwutlenku węgla. Równe warunki działania będą wspierać przejście na najbardziej zrównoważone formy transportu. Więcej dochodów generowanych przez ETS należy przeznaczyć na wspieranie projektów transformacyjnych w dziedzinie kolei i zrównoważonej mobilności — napisano w stanowisku UIC.

Konieczne innowacje

UIC zapowiada, że będzie przyglądać się wdrożeniu Dyrektywy o infrastrukturze dla paliw alternatywnych. Organizacja chce aby osiągnięto poprawę efektywności efektywności wykorzystania infrastruktury kolejowej i zmniejszenie wykorzystania technologii opartych na paliwie dieslowskim. W zakresie transportu intermodalnego poprawę efektywności wykorzystania zasobów przyniesie wdrożenie opracowanego przez UIC systemu kodowania wagonów, linii kolejowych i jednostek transportowych. Konieczne są też nowe i jednolite reguły przekraczania granic przez pociągi towarowe.

— Wszyscy wiemy, że zmiany klimatyczne trwają. Nasze działania będą łagodzić jego skutki, ale będziemy musieli żyć z niepewnością, skonfrontowani ze zjawiskami nieliniowymi, które będą miały konsekwencje dla infrastruktury transportowej i życia, jakie znamy. W tym trudnym okresie musimy przejść na niskoemisyjne rodzaje transportu. Częścią rozwiązania są koleje – stanowiąc około 10% rynku, odpowiadają za mniej niż 3% światowych emisji — skomentował François Davenne, dyrektor generalny UIC.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close