UIC popiera pakiet Fit for 55
Międzynarodowa Unia Kolejowa pozytywnie oceniła plany legislacyjne Komisji Europejskiej zaprezentowane w pakiecie Fit for 55. Zdaniem UIC objęcie całego sektora transportowego systemem opłat za emisje spalin spowoduje zwrot ku transportowi szynowemu i zrównoważonej mobilności.

W lipcu KE przedstawiła szereg propozycji legislacyjnych, których celem jest dekarbonizacja unijnej gospodarki. Nowością ma być objęcie transportu drogowego i morskiego systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych EU ETS. Ponadto zapowiedziano wsparcie finansowe dla rozwoju technologii bezemisyjnych w transporcie drogowym, morskim i lotniczym. Część organizacji branżowych krytykowała fakt, że w pakiecie zbyt mało uwagi poświęcono kwestii zmiany modalności w transporcie towarowym, która jest najprostszą metodą na ograniczenie emisji CO2 w tej branży.
Czytaj też: Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55
Nieco odmienne stanowisko zajęła UIC, która wskazuje, że objęcie wszystkich rodzajów przewozów systemem EU ETS faworyzuje kolej. Zdaniem organizacji bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące opodatkowania emisji dwutlenku węgla w ramach ETS skuteczniej uwzględnią zewnętrzne koszty wszystkich rodzajów transportu dla planety, usuwając zwolnienia, które w przeszłości faworyzowały gałęzie transportu o wyższych emisjach.
— Klienci takich przewoźników jak drogowi i lotniczy nie płacą obecnie za pełną ilość wyemitowanego dwutlenku węgla. Równe warunki działania będą wspierać przejście na najbardziej zrównoważone formy transportu. Więcej dochodów generowanych przez ETS należy przeznaczyć na wspieranie projektów transformacyjnych w dziedzinie kolei i zrównoważonej mobilności — napisano w stanowisku UIC.
Konieczne innowacje
UIC zapowiada, że będzie przyglądać się wdrożeniu Dyrektywy o infrastrukturze dla paliw alternatywnych. Organizacja chce aby osiągnięto poprawę efektywności efektywności wykorzystania infrastruktury kolejowej i zmniejszenie wykorzystania technologii opartych na paliwie dieslowskim. W zakresie transportu intermodalnego poprawę efektywności wykorzystania zasobów przyniesie wdrożenie opracowanego przez UIC systemu kodowania wagonów, linii kolejowych i jednostek transportowych. Konieczne są też nowe i jednolite reguły przekraczania granic przez pociągi towarowe.
— Wszyscy wiemy, że zmiany klimatyczne trwają. Nasze działania będą łagodzić jego skutki, ale będziemy musieli żyć z niepewnością, skonfrontowani ze zjawiskami nieliniowymi, które będą miały konsekwencje dla infrastruktury transportowej i życia, jakie znamy. W tym trudnym okresie musimy przejść na niskoemisyjne rodzaje transportu. Częścią rozwiązania są koleje – stanowiąc około 10% rynku, odpowiadają za mniej niż 3% światowych emisji — skomentował François Davenne, dyrektor generalny UIC.