Odrzańska Droga Wodna ma być włączona w europejską sieć transportową
W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są wspólnie z przedstawicielam Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prace nad wieloletnim Programem Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Do końca 2023 r. zakończyć mają się prace związane z likwidacją wąskich gardeł na ODW.

Rozwój zespołu portów Szczecin — Świnoujście, a zwłaszcza planu budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego wymagają modernizacji infrastruktury dostępowej do tych terminali. Port Szczecin, ze względu na swa lokalizację może pełnić rolę zarówno portu morskiego jak i śródlądowego. Aby jednak umożliwić tę funkcje konieczne jest połączenie drogi wodnej E 30 z rynkiem wewnętrznym UE.
Czytaj też: Krzysztof Urbaś: Port Szczecin ma większy potencjał dla przeładunku kontenerów
W chwili obecnej potencjał transportowy ODW nie jest wykorzystywany z powodu braku stabilnych warunków żeglugowych oraz występowania wąskich gardeł na styku z innymi środkami transportu, w szczególności w obrębie aglomeracji wrocławskiej.
W ramach perspektywy budżetowej 2014 — 2020 realizowanych jest 12 projektów na ODW, których celem jest likwidacja wąskich gardeł i przywrócenie III klasy żeglowności na Odrze Granicznej i Odrze Swobodnie Płynącej (odcinek od granicy do Brzegu). Inwestycje te finansowane są ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W następnej perspektywie budżetowej planowana jest budowa stopni wodnych Lubiąż i Ścinawa. Inwestycje te będą mieć znaczenie przeciwpowodziowe oraz transportowe, a ich realizacja planowana jest do 2027 r. Koszty budowy stopnia wodnego Lubiąż szacowane są na ok. 900 mln zł, a stopnia wodnego Ścinawa – na ok. 1 mld zł. Aktualnie trwają prace projektowe.
— Mając na uwadze dynamiczny rozwój zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, konieczne jest zapewnienie infrastruktury dostępowej wzmacniającej integrację portu z zapleczem lądowym, w tym wykorzystanie połączenia drogą wodną E30 z rynkiem wewnętrznym UE. Zapewnienie stabilnych warunków żeglugowych na Odrzańskiej Drodze Wodnej (ODW) zapewni łączność zespołu portów Szczecin-Świnoujście zarówno zaglomeracją wrocławską (rozwinięty ośrodek przemysłowy oraz jeden z najważniejszych węzłów transportowych w kraju), jak również z konurbacją górnośląską — skomentował wiceminister infrastruktury Marek Grubarczyk, w odpowiedzi na interpelację posłów Arkadiusza Marchewki oraz Artura Łąckiego.
Wśród obecnie prowadzonych projektów, realizowana jest też cyfryzacja wymiany informacji rzecznej RIS. System obejmuje pakiet informacji dla kapitanów statków – komunikaty dla kapitanów NtS, możliwość elektronicznego raportowania statków – ERI oraz dostęp do elektronicznych map nawigacyjnych – IENC. Do tej RIS wdrożono na wodach o IV klasie żeglowności. Docelowo system ma objąć węzły Wrocław i Gliwice a tym samym cały szlak E30. Za realizację projektu odpowiada Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.
Program wieloletni
Natomiast wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje wieloletni Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej”. Złożeniem programu jest osiągnięcie międzynarodowych klas żeglowności na ODW. Jednym z rozpatrywanych planów jest budowa nowej, międzynarodowej drogi wodnej Dunaj – Odra – Łaba. Będzie to przedłużenie kanału budowanego obecnie w Czechach między Ostrawą, a polską granicą.
— Na ukończeniu są prace koncepcyjne, których wyniki będą stanowiły wkład do projektu programu. Po przygotowaniu dokumentu przeprowadzony zostanie proces konsultacji społecznych wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Realizowane i planowane działania inwestycyjne na ODW umożliwią utworzenie w pełni multimodalnej iwydajnej sieci transportowej przyczyniającej się do usunięcia „wąskich gardeł” w korytarzu sieci transportowej ODW, poprzez skuteczne wykorzystanie nowej i istniejącej infrastruktury, co wpłynie na wzrost potencjału zespołu portowego Szczecin-Świnoujście — poinformował wiceminister infrastruktury.