Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Odrzańska Droga Wodna ma być włączona w europejską sieć transportową

W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są wspólnie z przedstawicielam Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prace nad wieloletnim Programem Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Do końca 2023 r. zakończyć mają się prace związane z likwidacją wąskich gardeł na ODW.

fot. Jaroslav Kubec, Wikimedia Commons

Rozwój zespołu portów Szczecin — Świnoujście, a zwłaszcza planu budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego wymagają modernizacji infrastruktury dostępowej do tych terminali. Port Szczecin, ze względu na swa lokalizację może pełnić rolę zarówno portu morskiego jak i śródlądowego. Aby jednak umożliwić tę funkcje konieczne jest połączenie drogi wodnej E 30 z rynkiem wewnętrznym UE. 

Czytaj też:  Krzysztof Urbaś: Port Szczecin ma większy potencjał dla przeładunku kontenerów

W chwili obecnej potencjał transportowy ODW nie jest wykorzystywany z powodu braku stabilnych warunków żeglugowych oraz występowania wąskich gardeł na styku z innymi środkami transportu, w szczególności w obrębie aglomeracji wrocławskiej. 

W ramach perspektywy budżetowej 2014 — 2020 realizowanych jest 12 projektów na ODW, których celem jest likwidacja wąskich gardeł i przywrócenie III klasy żeglowności na Odrze Granicznej i Odrze Swobodnie Płynącej (odcinek od granicy do Brzegu). Inwestycje te finansowane są ze środków unijnych  z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W następnej perspektywie budżetowej planowana jest budowa stopni wodnych Lubiąż i Ścinawa. Inwestycje te będą mieć znaczenie przeciwpowodziowe oraz transportowe, a ich realizacja planowana jest do 2027 r. Koszty budowy stopnia wodnego Lubiąż szacowane są na ok. 900 mln zł, a stopnia wodnego Ścinawa – na ok. 1 mld zł. Aktualnie trwają prace projektowe.

— Mając na uwadze dynamiczny rozwój zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, konieczne jest zapewnienie infrastruktury dostępowej wzmacniającej integrację portu z zapleczem lądowym, w tym wykorzystanie połączenia drogą wodną E30 z rynkiem wewnętrznym UE. Zapewnienie stabilnych warunków żeglugowych na Odrzańskiej Drodze Wodnej (ODW) zapewni łączność zespołu portów Szczecin-Świnoujście zarówno zaglomeracją wrocławską (rozwinięty ośrodek przemysłowy oraz jeden z najważniejszych węzłów transportowych w kraju), jak również z konurbacją górnośląską — skomentował wiceminister infrastruktury Marek Grubarczyk, w odpowiedzi na interpelację posłów Arkadiusza Marchewki oraz Artura Łąckiego. 

Wśród obecnie prowadzonych projektów, realizowana jest też cyfryzacja wymiany informacji rzecznej RIS. System obejmuje pakiet informacji dla kapitanów statków – komunikaty dla kapitanów NtS, możliwość elektronicznego raportowania statków – ERI oraz dostęp do elektronicznych map nawigacyjnych – IENC. Do tej RIS wdrożono na wodach o IV klasie żeglowności. Docelowo system ma objąć węzły Wrocław i Gliwice a tym samym cały szlak E30. Za realizację projektu odpowiada Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. 

Program wieloletni

Natomiast wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje wieloletni Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej”. Złożeniem programu jest osiągnięcie międzynarodowych klas żeglowności na ODW. Jednym z rozpatrywanych planów jest budowa nowej, międzynarodowej drogi wodnej Dunaj – Odra – Łaba. Będzie to przedłużenie kanału budowanego obecnie w Czechach między Ostrawą, a polską granicą.

— Na ukończeniu są prace koncepcyjne, których wyniki będą stanowiły wkład do projektu programu. Po przygotowaniu dokumentu przeprowadzony zostanie proces konsultacji społecznych wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Realizowane i planowane działania inwestycyjne na ODW umożliwią utworzenie w pełni multimodalnej iwydajnej sieci transportowej przyczyniającej się do usunięcia „wąskich gardeł” w korytarzu sieci transportowej ODW, poprzez skuteczne wykorzystanie nowej i istniejącej infrastruktury, co wpłynie na wzrost potencjału zespołu portowego Szczecin-Świnoujście — poinformował wiceminister infrastruktury.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close