Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chińskie porty i terminale dławią się z powodu przyjętej polityki „zerowej tolerancji”

Tagi: Chiny, covid-19,

Występujące nowe ogniska zachorowań na covid-19 lub wynikające z tego nowe ograniczenia spowodowane polityką „zerowej tolerancji” powodują, że chińska gospodarka traci impet. Przekłada się to na globalne łańcuchy dostaw, które znów stają w obliczu dalszych napięć. W ostatnich dniach problem opóźnień zaczął dotykać także terminale lądowe wysyłające pociągi w kierunku Europy na Nowym Jedwabnym Szlaku.

fot.  Alex Needham Wikimedia Commons

Ograniczenia powiększają kolejki w głównych chińskich węzłach transportowych, już znacznie wydłużone z powodu rosnących wydatków konsumenckich, a jednocześnie niedoboru kontenerowców i zastojów w wielu portach. Takie są główne tezy informacji agencji Reuters, w oparciu o źródła azjatyckie.

Środki prewencyjne

Władze w Pekinie ogłosiły politykę „zerowej tolerancji” koronawirusa. Obejmują one wprowadzenie specjalnych procedur, w tym rozszerzone środki dezynfekcji. W ślad za tym chińskie Ministerstwo Transportu nakazało zarządom wszystkich portów, by te utworzyły specjalne zespoły do kontroli załóg zagranicznych statków – przed ich rozładunkiem lub załadunkiem statku – czy mają świadectwa zdrowia lub negatywne testy.

Portom nakazano też wprowadzić szczególne zasady bezpieczeństwa i dodatkowe środki ostrożności wobec załóg statków, które zatrzymały się w ciągu ostatnich 21 dni w portach regionów „wysokiego ryzyka”, takich jak: Indie, Laos lub Rosja.

„Chińska polityka zerowej tolerancji jest dobra dla walki z pandemią, ale zła dla łańcucha dostaw. Czas jest bardzo trudny, biorąc pod uwagę wzrost zakupów przed powrotem dzieci do szkół a dorosłych do pracy po wakacjach oraz wobec zamówień towarów przed nadchodzącymi świętami” –  powiedziała Dawn Tiura, dyrektor generalny Sourcing Industry Group, amerykańskiego stowarzyszenia branży zaopatrzenia i zamówień. 

Problem

Co najmniej kilka chińskich portów stoi w obliczu zatorów. Statki, które mają zawijać do Ningbo, są przekierowywane do nich. Zarazem w portach pracujących, przeładunki towarów spowolniają surowsze środki wprowadzone przez „zerową tolerancję”.

We wtorek w porcie Ningbo, drugim co do wielkości centrum morskim Chin, w kolejce stało ponad 50 kontenerowców. Port pracuje po ponad tygodniowej przerwie, spowodowanej wykryciem wśród pracowników jednego z terminali koronawirusa, jednak – jak poinformował zarząd – nadal na ok. 90 proc. swojego średniego, dziennego poziomu z lipca. Kolejka się wydłuża, skoro 10 sierpnia na rozładunek czekało 28 statków.

Wiodące międzynarodowe grupy wysyłkowe ostrzegają swoich klientów przed opóźnieniami i korektami tras. Nigbo zdecydowały się ominąć co najmniej 14 kontenerowców eksploatowanych przez CMA CGM, pięć Maerska i cztery Hapag-Lloyd, podczas gdy dziesiątki statków dostosowują swoje harmonogramy do tych zmian.

Część z nich zawija do Szanghaju. We wtorek na redzie stało tam 34 statków (10 sierpnia – 27). Rośnie też kolejka statków oczekujących w porcie Xiamen – 700 km na południe od Ningbo. We wtorek na obsługę czekało 18 jednostek, podczas gdy w ub. tygodniu – cztery.

„Ładunki gromadzą się ostatnio w tym porcie z powodu ograniczonej siły roboczej i pracowników służb celnych, podczas rośnie liczba przesyłek” – powiedział dziennikarzowi Reutersa jeden z operator statków masowych z miasta portowego Lianyungang.

Z informacji, które przekazali nam operatorzy logistyczni działający na Nowym Jedwabnym Szlaku wynika, że problem z przepustowością dotknął już także chińskie terminale lądowe, z których wysyłane są pociągi z towarami eksportowymi do Europy. Pogarsza to występujące opóźnienia na NJS, który już wcześniej był przeciążony z powodu przerzucania ładunków z transportu morskiego na kolej.

Może być gorzej

Jeżeli Chiny nie zapanują nad pandemią, która sprowadzi się do regionalnych ognisk, może to grozić dalszymi problemami w łańcuchu dostaw towarów oraz drożejącymi kosztami ich transportu.

„Chiny są ważnym elementem globalnego łańcucha dostaw. Wszelkie przestoje lub opóźnienia w tym kraju mogą opóźnić wysyłkę gotowych towarów na kolejnych dwu lub trzech poziomach logistyki” – powiedział Richard Lebovitz, dyrektor generalny LeanDNA, amerykańskiej firmy konsultingowej. 

Freightos Baltic Global Container Index (FBX), średnia ważona 12 głównych globalnych tras kontenerowych, osiągnęła w tym tygodniu rekordowy poziom 9770 USD za kontener czterdziestostopowy.

Piotr Stefaniak, Łukasz Kuś

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close