Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Covid-19 znów w portach morskich i lotniczych w Chinach, ceny frachtu będą rosły

Ledwie wypogodziło się niebo nad portami wschodniochińskimi po tajfunach, a już nadciągnęły nowe chmury – z kolejnymi ogniskami pandemii covid-19. No i problem gotowy.

fot. Pixabay

Stało się to, o czym wstępnie pisaliśmy, jako o narastającym zagrożeniu, pogłębiającym zakłócenia w łańcuchach logistycznych. Na razie zamknięto terminale kontenerowe w trzech portach morskich, a linie lotnicze China Cargo Airlines i China Eastern Airlines zawiesiły przyjmowanie ładunków do brzuchów samolotów pasażerskich.

Patrz też: Kto dokłada problemy na rynku transportu morskiego?

Ogniska choroby

W środę w porcie Ningbo zamknięto Ningbo Meishan Island International Container Terminal (MSICT). Port ten znajduje się na Morzu Wschodniochińskim, po przeciwnej stronie Hangzhou Bay, gdzie leży też Szanghaj. Do niego więc kieruje się statki.

Ale zarazem na zewnętrznym kotwicowisku portu Zhoushan (leży na wyspie, mającej połączenie drogowe z Ningbo), czekało wczoraj 40 kontenerowców, o 10 więcej niż 10 sierpnia, kiedy u jednego z pracowników terminala Meidong wykryto wariant Delta koronawirusa.

Terminal Meidong zawiesił wszystkie operacje od środy rano, podczas gdy inne terminale w Ningbo, poza MSICT, ograniczyły liczbę osób i ładunków wpuszczanych na tereny portów. W efekcie, jak donosi agencja Reuters, port Szanghaj doświadcza już najgorszego zatoru od co najmniej trzech lat. 

Rodzi to nowe problemy opóźnień statków po tym, jak porty wschodnich Chin wznowiły działalność i usuwały zaległości po tajfunie In-Fa. Według danych China Ports and Harbours Association, tajfun spowodował zmniejszenie przeładunków o 10 proc. rdr.

Reakcja przewoźników

Maersk wydał wczoraj oświadczenie, że jego statki pływające w serwisie VSA AC6 (Azja – Ameryka Południowa) będą omijać Ningbo. CMA CGM poinformował, że niektóre statki są kierowane do Szanghaju z ominięciem Ningbo, natomiast Hapag-Lloyd „oczekuje opóźnienia w niektórych planowanych rejsów”, które omijają nie pracujący terminal w Meidong.

Jaki to rodzi problem? W ocenie wiceprezesa platformy logistycznej Global Ocean w Flexport, Nerijusa Poskusa, zamknięcie tylko terminala Ningbo Meishan dokłada każdego dnia jeden dzień oczekiwania w rejonie na załadunek lub rozładunek statku. Poskus doradza, by w przypadku „pilnych ładunków” raczej szukać przewozów samochodowych między portami regionu, a następie zapłacić za „usługę Premium”, by go odprawić w innego portu.

Konsekwencje

Zatory w portach południowych Chin nasiliły się już w czerwcu, jako echo zamknięcia terminala Yantian, ale i nałożenia rygorystycznych środków, mających zapewnić przestrzeganie zasad ochrony przed pandemią. Teraz, gdy wirus ominął te zapory i atakuje, zatory się wydłużą.

W ocenie zachodnich analityków, może to dodatkowo podwyższyć stawki za transport kontenerowy, który niedawno przekroczył niebotyczną granicę 20 tys. USD/FEU (wraz z dodatkowymi opłatami) z tych portów do portów USA.

„Firmy powinny przygotować plany awaryjne na sezon wakacyjny. Istnieje realne ryzyko, że w 2021 r. konsumenci będą mieli gotówkę do wydania, ale detaliści będą mieli problemy z uzupełnieniem zapasów, zmiennością kosztów i własną rentownością” – skomentował w wypowiedzi dla Reutersa Simon Geale, wiceprezes wykonawczy w Proxima, firmie konsultingowej zajmującej się łańcuchem dostaw.

Pandemia na ziemi i w powietrzu

Także chińskie porty lotnicze doświadczają problemów, mających związek z ochroną przed pandemią lub zachorowaniami załóg. Ponieważ u „kilku członków załogi” testy na covid-19dały wynik pozytywny, „zmniejszyła się dostępność siły roboczej”, informuje Everstream Analytics.

W efekcie lini lotnicze China Cargo Airlines i China Eastern Airlines zawiesiły do końca sierpnia przyjmowanie frachtu, do przewożenia w brzuchach samolotów pasażerskim. Sytuacja ta może spowodować zatory na lotniskach oraz dalszy wzrost stawek, z powodu utraty zdolności przewozowej. Szczególnie, że także główne porty lotnicze w Chinach ograniczyły operacje, by podjąć działania profilaktyczne, chroniące przed pandemią. A to powoduje spadek liczby lotów.

Wietnam walczy

Dziś normalne operacje wznowił największy port w Wietnamie, Cat Lai w mieście Ho Chi Minh. Przez tydzień był sparaliżowany z powodu redukcji załogi, która w części zachorowała na covid-19, a w części oczekiwała na jej wykluczenie oraz podobnych problemów występujących w transporcie drogowym. W tym czasie port zawiesił odbiór importowanych towarów, z braku miejsca składowania ładunków nie odprawionych.

Linie żeglugowe i agenci byli kierowani do przewożenia na własny koszt towarów do portów innych portów (Tan Cang-Cai, Tan Cang-Cai Mep Thi Vai Port lub Tan Cang Hiep Phuoc Port) i do śródlądowych magazynów kontenerów, za które także musieli płacić.

Ale wspomniany Everstream Analytics stwierdza, że południowe prowincje Wietnamu, w szczególności Ho Chi Minh City, zostały poważnie dotknięte pandemią. Władze wprowadziły mnóstwo rygorystycznych ograniczeń, które sparaliżowały łańcuch dostaw w kraju, a przepisy spowodowały, że wiele przedsiębiorstw tymczasowo zakończyło działalność. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close