Rosną przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku
Przez sześć miesięcy 2021 roku spółka UTLC ERA przewiozła 336,5 tys. TEU, czyli 1,5 razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na Nowym Jedwabnym Szlaku szczególnie szybko rozwijają się przewozy kontenerów w kierunku wschodnim.

W okresie od stycznia do czerwca wolumen załadowanych kontenerów z Europy do Chin wzrósł o 80% osiągając poziom 116,5 tys. TEU wobec 64,5 tys. TEU rok wcześniej. Natomiast w kierunku Europy UTLC ERA przetransportowała ponad 200 tys. TEU, co oznacza wzrost o 42% rok do roku. Rekordowym miesiącem był maj, kiedy spółka przewiozła 61,4 tys TEU — poinformował Alexey Grom, prezes UTLC ERA.
W związku z pandemią covid-19 Chiny wprowadziły dodatkowe restrykcje dla ładunków importowanych, które spowalniają dostawę w kierunku tego kraju. W efekcie nastąpiła utrata ok 20% przepustowości na przejściach granicznych. Równocześnie jednak stale rośnie ruch w tym kierunku.
Nowe ładunki
W transporcie z Chin do Europy dominują produkty elektroniczne, inżynieryjne i części zamienne, które stanowią 40% importu. Jednakże jak poinformował prezes UTLC ERA, udział tych kategorii towarów w imporcie w ostatnim czasie spadł, co wynika z pojawienia się nowych kategorii ładunków przewożonych do Europy koleją. Obecnie na Nowym Jedwabnym Szlaku transportuje się prawie 100 rodzajów ładunków. Oprócz towarów drogich, takich jak wyroby z tworzyw sztucznych, drewno, wyroby włókiennicze, wyroby gumowe i guma przewozi się też towary relatywnie tanie.
W transporcie z Europy do Chin najszybciej rozwijają się przewozy produktów chemicznych. Wolumen przewozów tworzyw sztucznych i wyrobów z tworzyw sztucznych wzrósł o 35%. W związku z trwającą pandemią dynamicznie rosną także przewozy produktów medycznych oraz towarów ochrony przeciwepidemicznej. Wzrost wysyłek tej kategorii towarów wyniósł około 77%. Pociągami na Nowym Jedwabnym Szlaku transportowane są także samochody marek takich jak Audi, Mercedes i Volvo. W pierwszej połowie 2021 rozwinął się także tranzyt towarów, które są objęte sankcjami w Rosji.
— Transport kolejowy jest niezawodny i przyjazny dla środowiska. Bezpieczeństwo towarów jest na najwyższym poziomie. Wszystkie te przewagi konkurencyjne najlepiej ujawniają się właśnie w trudnych czasach, kiedy zaczynają się problemy w alternatywnych środkach transportu — skomentował Alexey Grom.
W ostatnich miesiącach rozwinęły się zwłaszcza przewozy kolejowe do Europy zachodniej przez port Kaliningrad i Braniewo. Ruch pociągów na tym szlaku wzrósł czterokrotnie w porównaniu z pierwszą połową 2020 r.
Liczba miast, do których docierają pociągi kursujące na NJS w pierwszym półroczu br zwiększyła się o 29. W drugiej połowie roku UTLC ERA planuje uruchomić regularne przewozy między Chinami a Wielką Brytanią. W całym 2021 r. spółka planuje przewieźć 670 tys. TEU.