UTLC ERA zorganizowała pociąg z Chin do Niemiec, który omija Polskę
Międzynarodowy operator logistyczny UTLC ERA zainaugurował nową odnogę kolejowego Jedwabnego Szlaku, która omija Polskę. Sporym ułatwieniem dla spedytorów, którzy zdecydują się na skorzystanie z tego przewozu jest możliwość zastosowania jednego listu przewozowego CIM/SMGS dla całej multimodalnej trasy.
Organizatorzy kolejowych przewozów kontenerowych na kierunku Chiny – Europa szukają alternatywnych tras. Nowe odnogi szlaku pozwalają ominąć wąskie gardło jakim zdaniem wielu spedytorów jest przejście graniczne Brześć-Małaszewicze. Utrudnieniem jest także polska sieć kolejowa, na której obecnie realizowanych jest wiele prac modernizacyjnych, które wiążą się z zamknięciami torowymi.
Niedawno pierwszy pociąg jadący do Niemiec przez Obwód Kaliningradzki i przejście kolejowe w Braniewie wytrasowała spółka DHL Global Forwarding. Jednak operatorzy logistyczni mogą już całkowicie omijać nasz kraj. W październiku ruszył pierwszy pociąg korzystający z linii z Baku przez Gruzję do Turcji. Pociąg do Europy dotrze nowym tunelem pod cieśniną Bosfor.
Spółka UTLC ERA, której udziałowcami są Koleje Rosyjskie, Kazachskie i Białoruskie zorganizowała kolejne alternatywne połączenie kolejowo-promowe. Pociąg testowy wyruszył w listopadzie z Xi’an i dotarł do portu Bałtyjsk w Obwodzie Kaliningradzki. Następnie dzięki przeprawie promowej dotrze do niemieckiego portu Mukran na wyspie Rugia, skąd drogą kolejową kontenery będą przewiezione do Hamburga.
Jeden list na różne formy transportu
Jedną z zalet nowego połączenia jest możliwość skorzystania z jednego listu przewozowego CIM/SMGS. List obejmuje cały przewóz niezależnie od zmienianego po drodze środka transportu, który obejmuje też różne systemy prawne. Zastosowanie listu CIM/SMGS pozwoliło znacząco skrócić procedury formalne a tym samym czas przewozu.
Szybkie połączenie promowe między Rosją a Niemcami powoduje, że dla operatorów logistycznych przejazd przez Polskę przestał być koniecznością. — Pierwsze dostawy towarów za pośrednictwem tego krótkiego połączenia morskiego już pokazują ogromny potencjał. Jednak sukces tej nowej trasy zależy od stopnia integracji i interakcji między wszystkimi partnerami w transporcie. Tak więc oczekujemy dalszego rozwoju naszego wspólnego projektu i wkrótce otwieramy zaplanowane usługi — powiedział cytowany w komunikacie Alexey Grom, prezes spółki UTLC ERA.
Nowa trasa pokazuje, że dla operatorów logistycznych coraz większe znaczenie ma możliwość korzystania z wygodnych rozwiązań, które traktują transport intermodalny jako całość.