Partnerzy portalu

Jak Polska realizuje inwestycje na sieci TEN-T?

Tagi: ERTMS, PKP PLK, TEN-T,

Do roku 2030 PKP Polskie Linie Kolejowe chcą dostosować wszystkie odcinki linii wchodzące w skład bazowej sieci TEN-T w Polsce standardów wyznaczonych w unijnych dyrektywach. Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla polskich portów i transportu intermodalnego.

 TEN-T

Komisja Europejska monitoruje stan dostosowania siecie bazowej do standardów określonych w dyrektywach o TEN-T i o korytarzach transportowych. W raporcie opublikowanym pod koniec zeszłego roku stwierdzono że obecnie w całej Europie na sieci występują wąskie gardła, które hamują rozwój międzynarodowych połączeń intermodalnych. W dodatku KE wyraża obawy co do tempa prowadzonych inwestycji, co sprawia że niektóre odcinki mogę nie spełniać standardów interoperacyjności w 2030 r. PKP PLK zapewnia, że do tego czasu zakończy dostosowywanie polskich fragmentów magistral TEN-T do wymogów dyrektyw. 

— Jeśli w nowej perspektywie zostaną zaangażowane znaczące, zapowiadane  środki finansowe, to do 2030 r. powinna być zakończona modernizacja sieci bazowej linii kolejowych wchodzącej w skład TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa). Czyli standard ma być taki jak w całej UE. Tory mają mieć naciski 22,5 kN na oś, odcinki stacyjne co najmniej 750 metrów, by na mijankach zmieściły się pociągi bez konieczności ich dzielenia. Linie maja być  wyposażone w europejski system sterowania (ETCS) — zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Za najbardziej problematyczne odcinki w Polsce w raporcie KE uznano wrocławski węzeł kolejowy, katowicki węzeł kolejowy, linię Szczecin — Świnoujście oraz linię Tanrowskie Góry — Chorzów. Tylko na tym ostatnim odcinku realizowane są obecnie prace modernizacyjne. Katowicki węzeł kolejowy miał być modernizowany w ramach kończącej się właśnie perspektywy budżetowej UE, lecz zabrakło pieniędzy na prace budowlane. PLK zleciły jedynie wykonanie prac projektowych.

Realizowane są natomiast prace na części polskiego odcinka Rail Baltica Czyżew – Białystok. Prowadzone są tam m.in. inwestycje związane z budową 12 dwupoziomowych skrzyżowań.

Kłopotliwe węzły

Natomiast w przypadku linii E 30 przez Wrocław oraz linii Szczecin — Świnoujście obecnie przygotowywane są studia wykonalności. Modernizacja tych odcinków, podobnie jak transgranicznych linii Bohumin — Kędzierzyn Koźle, Zwardoń — Czechowice-Dziedzice oraz Rail Baltica na odcinku Ełk  — Suwałki — granica państwa ma być przeprowadzona w przyszłej perspektywie budżetowej o ile znajdą się na to środki. Ponadto w ramach obecnej perspektywy realizowane są prace studialne dla pozostałych odcinków ciągu E30 na obszarze węzła, które nie są dostosowane do wymogów sieci bazowej TEN-T (m.in. Kędzierzyn-Koźle – Gliwice czy Opole Groszowice – Gliwice Łabędy). Realizacja prac planowana jest również w perspektywie 2021-2027.

Równolegle do planów PKP PLK swoje inwestycje kolejowe przygotowuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. Rodzi się pytanie, czy wystarczy środków na wszystkie plany, a jeśli nie to które inwestycje będą potraktowane priorytetowo?

ERTMS

Dla rozwoju transgranicznych przewozów intermodalnych kluczowe znaczenie ma też montaż systemu ERTMS/ETCS. Obecnie system został zabudowany na około 900 km polskich linii kolejowych – m.in. na linii Wrocław – Opole, Grodzisk Maz. – Zawiercie czy Warszawa – Gdynia.

Realizowany przez PLK projekt „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T” obejmuje kontrakty:

  • E 20 Kunowice – Terespol (linie nr 2,3) (z wyłączeniem węzła warszawskiego)
  • E 59 Poznań – Wrocław (linie nr 271, 273);
  • E 30 Podłęże – Rzeszów (linia nr 91);
  • E 30 Węgliniec – Zgorzelec (linie nr 274, 278).

Jak informuje PKP PLK, wszystkie kontrakty są w realizacji. Planowany termin zakończenia prac to 2023 rok.

— Założeniem PLK jest, aby w 2030 roku system ERTMS został zabudowany co najmniej na wszystkich liniach sieci bazowej TEN-T. Realizacja planowanych prac w perspektywie 2021-2027 jest uwarunkowana dostępnością środków finansowych w ramach nowej perspektywy finansowej, zasad i kryteriów korzystania z instrumentów finansowych UE — zapewnia Mirosław Siemieniec.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close