Ukraina perspektywicznym krajem tranzytowym na Nowym Jedwabnym Szlaku
Ukraina ma szansę stać się kolejnym obok Białorusi krajem kluczowym dla przeładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jeszcze niedawno przewozy tranzytowe hamowała niepewna sytuacja polityczna. Od dwóch lat coraz więcej operatorów uruchamia pociągi na trasie Chiny — UE przez Ukrainę.

Wolumen ładunków przetransportowanych przez granicę polsko — ukraińską wzrósł w pierwszej poł. 2021 r. o 22%, a liczba przewiezionych kontenerów o 77.2%. Co prawda całkowita wielkość przewozów kontenerów między tymi krajami nie jest duża — 22757 jednostek w pierwszej połowie 2021 r. to jednak Ukraina może stać się w następnych latach alternatywnym dla Białorusi krajem tranzytowym w handlu między Unią Europejską a Azją. Obecnie przy granicy między Ukrainą a krajami UE realizowane są inwestycje w nowe terminale, które umożliwią przeładunek kontenerów między składami o rozstawie 1435 i 1520 mm. Zainteresowanie alternatywnymi trasami Nowego Jedwabnego Szlaku wzrosło po tym jak wystąpiły napięcia polityczne między Białorusią a Unią Europejską.
Czytaj też: Prezydent Białorusi grozi zablokowaniem Nowego Jedwabnego Szlaku
W kwietniu uruchomiono nowy terminal kontenerowy Mostyska, w pobliżu polsko ukraińskiego kolejowego przejścia granicznego Mostyska-II, z którego w kierunku zachodnim prowadzi magistrala kolejowa E 20. Nowy terminal obsługiwany jest po polskiej stronie przez PCC Intermodal, które realizuje połączenia do Gdańska, Gdyni, środkowej Polski, Śląska oraz portów nad Morzem Północnym. Po stronie ukraińskiej terminal ma połączenia do kilku miast, które realizuje Global Ocean Link. Obecnie czas transportu ładunków z miasta Nikel-Pobuzhsky do Rotterdamu wynosi 9 dni. Jednak dzięki planowanym inwestycjom w ciagu kilku lat czas ten zostanie skrócony do 5-7 dni dzięki czemu trasa kolejowa będzie atrakcyjna alternatywą dla transportu drogowego.
Rozwijają się także połączenia na linii PKP LHS, która od stycznia ubiegłego roku stała się jedną z odnów Nowego Jedwabnego Szlaku, po tym jak ruszyło połączenie między Xi’an a Euroterminalem Sławków. Ta linia jest jednak dość nietypowa jak na NJS, gdyż przeładunek między szerokim a standardowym torem nie odbywa się przy granicy między UE a Ukrainą, lecz na terminalach w Sławkowie oraz Zamościu (obiekt należy do Laude). Spółka PKP LHS planuje budowę kolejnego terminalu przeładunkowego przy tej linii w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu. Obiekt ten ma obsługiwać zarówno transport kontenerów jak i ładunków masowych.
Czytaj też: PKP LHS z dofinansowaniem na budowę terminalu w Woli Baranowskiej
Kolejny terminal przeładunkowy dla NJS może powstać w Chełmie. W ubiegłym roku powołano spółkę PKP Linia Chełmska Szerokotorowa, która ma być zarządcą infrastruktury oraz przewoźnikiem towarowym. Zainteresowanie budową terminalu w Chełmie zgłaszał również kazachski operator Erontrans. Niedawno ruszyła elektryfikacja linii Kowel – Izow – granica państwowa. Inwestycja ta usprawni transport do linii PKP LHS i PKP LCHS.
Czytaj też: Koleje Ukraińskie elektryfikują linię Kowel – Izow – granica państwowa
W ostatnich latach rozwinęły się także przewozy intermodalne między Ukrainą a Słowacją i Węgrami. Słowacki terminal Dobrá położony przy ukraińskiej granicy obecnie obsługuje pociągi między Xi’an a Dunajską Stredą. Połączenie po stronie słowackiej organizuje METRANS. Terminal może obsłużyć do 430 kontenerów dziennie.
Duże perspektywy ma także transport ładunków przez granicę węgiersko — ukraińską. Trasa ta jest szczególnie atrakcyjna dla operatorów logistyczny z państw południowo — wschodniej i południowej Europy, gdyż jest o kilka dni krótsza niż szlak przez Małaszewicze. Obecnie przeładunki między siecią szeroko- a normalnotorową odbywają się w terminalu w Zahony. Jednak w budowie jest nowy suchy port Fényeslitke, który docelowo ma obsługiwać nawet 1 mln TEU rocznie. W sąsiedztwie tego obiektu powstanie łącznie pół miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, montażowej i produkcyjnej. Inwestor: spółka East-West Intermodális Logisztikai deklaruje duże zainteresowanie nowym obiektem ze strony firm z Chin, Kazachstanu i Japonii. W chwili obecnej największym problemem z jakim stykają się operatorzy logistyczni na Nowym Jedwabnym Szlaku jest przepustowość terminali granicznych na których odbywają się przeładunki między różnymi systemami kolejowymi. Stale rosnący popyt na te usługi powoduje, że inwestycje terminalowe na tych szlakach są wyczekiwane przez branże logistyczną z Chin i Europy.
Kwestie związane z budową Parku Logistycznego Małaszewicze będą omawiane podczas konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”, która odbędzie się 20 — 22 października w Małaszewiczach, Janowie Podlaskim i Terespolu. Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:
mail: malaszewicze@kolej365.pl
https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/