Partnerzy portalu

Ceny kontenerów „suchych” wkrótce przestaną rosnąć

Nadawcy ładunków w kontenerach mogą spodziewać się dobrej i złej wiadomości. W zależności od tego, jakie kontenery użytkują.

 produkcja kontenerów
Fot. Michela Canale

Rośnie produkcja kontenerów, zarazem ceny – dominujących na rynku – kontenerów do przewozu ładunków stałych luzem (dry bulk container) powinny się stabilizować, jeszcze w tym kwartale. Natomiast ceny kontenerów chłodniczych (refrigerated container) będą dalej rosnąć, także w 2020 r. Te i inne wnioski pochodzą z niedawno opublikowanego raportu brytyjskiej firmy analitycznej Drewry („Drewry’s Reefer Shipping Annual Review and Forecast 2021/22”).

Produkcja

Produkcja nowych kontenerów w Chinach (mają ponad 90 proc. udział w globalnej produkcji) wzrosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. Kontenerów „suchych” wytworzono ok. 3 mln TEU, tj. o 235 proc. więcej w porównaniach rdr, a chłodniczych 260 tys. TEU, ponad dwukrotnie więcej.

Drewry spodziewa się, że całoroczna produkcja kontenerów w br. osiągnie 5,2 mln TEU, co oznacza wzrost o 67 proc. w porównaniu do 2020 r. Są to zarazem zweryfikowane prognozy, w porównaniu z niedawno publikowanymi i opartymi na danych po pierwszych pięciu miesiącach. Globalna flota urządzeń kontenerowych może wzrosnąć w tym roku o 8 proc. rok do roku.

Patrz też: Rekordowa produkcja kontenerów – to wciąż za mało

Ceny kontenerów

Nowe kontenery kosztują obecnie najdrożej od początku monitorowania rynku przez Drewry w 1998 r., przebijając poziom roku 2011. Ceny za kontenery uniwersalne 40-stopowe przekroczyły próg 6500 USD, tj. są ponad dwukrotnie wyższe niż rok temu, a ceny kontenerów 20-stopowych zaczynają się od 3800 dolarów (2,4 razy więcej rdr). Są one napędzane przez rosnący popyt zgłaszany przez linie żeglugowe i leasingodawców. Wspólnie starają się odbudować flotę kontenerów,  w obliczu chronicznej ich niedostępności, ze względu na zakłócenia w całym łańcuchu logistycznym, w tym ich przetrzymywanie w różnych miejscach.

„Ale na rosnące ceny kontenerów wpływają również zwiększone koszty nakładów ponoszonych na ich produkcję, szczególnie stali. Spodziewamy się, że ceny „suchych” kontenerów osiągną najwyższy poziom w trzecim kwartale, a następnie zaczną maleć, co przyczyni się też do normalizacji handlu” – powiedział John Fossey, szef Container Equipment & Leasing Research z Drewry.

Wyjątek

Inne prognozy są dla rynku kontenerów chłodniczych. Drewry ocenia, że ich dostępność „pozostanie problemem” na dłużej, nie tylko w okresie letniego szczytu przewozowego, ponieważ globalna ich flota i produkcja jest zbyt mała do rosnącego popytu na przewozy ładunków chłodzonych i mrożonych.

Drewry szacuje przy tym, że udział wyspecjalizowanego transportu towarów chłodzonych w handlu zmalał w 2020 r. o 0,4 pp – do 12 proc. (do 132 mln ton). Był to, po pierwsze, mniejszy spadek wolumenu transportu niż pozostałych towarów w kontenerach. Po drugie, mniejszy popyt zgłaszał głównie (zamknięty podczas pandemii) sektor hotelarski, także mniejsza podaż bananów z Filip (choroba plantacji), ale zarazem większy był popyt ze strony kwitnącego handlu wieprzowiną, spowodowanego importem do Chin, gdzie w tamtejsze chlewnie dotknęła pandemia afrykańskiego pomoru świń. W I półroczu tego roku wolumen transportu towarów chłodzonych był już o 4,8 proc. większy w porównaniach rdr.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close