Partnerzy portalu

Rok po eksplozji w Bejrucie: HRW oskarża władze Libanu

Tagi: HRW, Port Bejrut,

Minął rok od tragicznej eksplozji, w wyniku której śmierć poniosło 218 osób, a uszkodzeniu uległo dziesiątki tysięcy budynków w Bejrucie. Human Rights Watch opublikowała raport, w którym o przyczynienie się do katastrofy oskarża urzędników libańskiego rządu.

Bejrucie
fot. Mehr News Agency Wikimedia Commons

4 sierpnia 2020 doszło do eksplozji saletry amonowej, przechowywanej w nieprawidłowych warunkach w magazynie na terenie portu Bejrut. Materiał ten został skonfiskowany w 2013 z statku MS Rhosus, pływającego pod banderą Mołdawii, który transportował chemikalia do Mozambiku. W wyniku eksplozji, która była 6 największym nienuklearnym wybuchem w historii rannych zostało 7500 osób, zniszczony został częściowo port i znaczna część miasta. 300 tys. osób straciło mieszkanie. Zarówno sam materiał wybuchowy jak i inne chemikalia składowane w porcie doprowadziły do skażenia środowiska. Straty wyrządzone przez eksplozję szacowane są nawet na 4,6 mld dol.

Bezpośrednio po eksplozji aresztowano 16 pracowników Zarządu Portu Bejrut. Jednak z opublikowanego wczoraj raportu wynika, że odpowiedzialność za tę katastrofę ponoszą również przedstawiciele władz. O ryzyku jakie niesie składowanie 2750 ton niezabezpieczonej saletry w sąsiedztwie innych materiałów łatwopalnych i wybuchowych informowani byli przedstawiciele władz Libanu z prezydentem i premierem włącznie. Wynika tak z ujawnionej przez HRW korespondencji między pracownikami portu a urzędnikami libańskiego rządu. 

Prace bez nadzoru

Na początku sierpnia 2020 robotnicy zaczęli wykonywać prace w hangarze nr 12 bez nadzoru Zarządu Portu Beirut. Pracownicy ci nie wiedzieli, że w obiekcie jest materiał wybuchowy, który jak widać na zdjęciach opublikowanych w raporcie HRW wysypywał się z dziurawych worków. Choć saletra amonowa jest niepalna to w warunkach w jakich była przechowywana mieszała się z łatwopalnymi pyłami, które zadziałały jak zapalnik. Do wybuchu doszło podczas prac spawalniczych w hangarze. 

Worki z saletrą w hangarze nr 12 przed eksplozją, fot. HRW

W grudniu 2020 postawiono byłemu premierowi Libanu Hassanowi Diabowi oraz trzem byłym ministrom zarzuty niedopełnienia obowiązków. 

— Oficjalna korespondencja wskazuje, że po zawinięciu statku do Bejrutu urzędnicy Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Robót Publicznych i Transportu nie przekazali ani nie zbadali potencjalnie wybuchowego i palnego charakteru ładunku statku oraz związanego z nim niebezpieczeństwa. Urzędnicy Ministerstwa Robót Publicznych i Transportu nieprecyzyjnie opisali ryzyko związane z ładunkiem w swoich wnioskach do wymiaru sprawiedliwości o wyładunek towaru i świadomie składowano azotan amonu w porcie w Bejrucie wraz z materiałami łatwopalnymi lub wybuchowymi przez prawie sześć lat w słabo zabezpieczonym i wentylowanym hangarze pośrodku gęsto zaludnionej dzielnicy handlowo-mieszkaniowej — napisano w komunikacie HRW.

Wyniku eksplozji w Bejrucie duże straty poniósł głównie terminal przeładunków masowych w libańskim porcie. Zniszczenia w terminalach kontenerowych okazały się mniejsze: uszkodzone zostały 4 spośród 16 suwnic. Praca portu została częściowo przywrócona już 12 sierpnia 2020 r. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close