Partnerzy portalu

Rok 2020 był najgorszym w historii lotnictwa, jasnym punktem – przewozy cargo

Dane Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA) pokazują, że w czerwcu br. linie lotnicze na świecie wykonały większą o 9,9 pp pracę przewozową (mierzoną w tkm – CTKs), niż w tym samym miesiącu 2019 roku, wolnym od zakłóceń pandemią covid-19.

IATA
fot. Andreagraziadio  Wikimedia Commons

Tak duża dynamika sprawiła, wraz ze wzrostami w pięciu miesiącach spośród sześciu, że w całym I półroczu praca przewozowa była o 8 pp. większa. Jest to zarazem najwyższe tempo wzrostu tego wskaźnika w I półroczu od 2017 roku, kiedy to branża odnotowała dynamikę o 10,2 pp rok do roku. 

Plusy i minusy

Różny był udział regionów w czerwcowym wzroście CTKs (o 9,9 pp), co świadczy o odmiennej w nich sytuacji zarówno w popycie na przewozy lotnicze, jak i podaży mocy przewozowych. 

Północnoamerykańscy przewoźnicy przyczynili się do wzrostu CTKs o 5,9 pp, z Bliskiego Wschodu o 2,1 pp, europejscy – 1,6 pp, afrykańscy – 0,5, z Azji i Pacyfiku tylko o 0,3 pp, natomiast z Południowej Ameryki obniżyli ten wskaźnik o 0,5 pp. IATA informuje, że w łącznej pracy przewozowej największy udział miał nadal region Azji i Pacyfiku (32,6 proc.), przed Ameryką Północną (27,8 proc.) i Europą (22,3 proc.).

W czerwcu całkowita pojemność floty samolotów, mierzona dostępnością przestrzeni ładunkowej i możliwego do udźwigu tonażu (ACTK), pozostała mniejsza o 10,8 proc. w porównaniu z czerwcem 2019 r. Powodem były trwające uziemienie samolotów pasażerskich, które regionalnie wzrosły lub zmalały. W porównaniu z czerwcem 2019 r., dostępne moce przewozowe w samolotach pasażerskich były o czerwcu br. o 38,9 proc. mniejsze i tylko częściowo skompensowane wzrostem zdolności przewozowych frachtowców o 29,7 proc. 

Oceny i pespektywy

W ocenie IATA, podstawowe warunki ekonomiczne i dynamiczny popyt na transport w światowych łańcuchach logistycznych sprzyjają dalszemu rozwojowi przewozów powietrznych. To istotne nie tyle dla wyspecjalizowanych przewoźników cargo lotniczego, co szczególnie dla linii pasażerskich.

„Ośmioprocentowy wzrost popytu na przewozy ładunków w porównaniu z okresem sprzed kryzysu, pokazuje że ładunki lotnicze są kołem ratunkowym dla dochodów wielu linii lotniczych, ponieważ nadal zmagają się z zamknięciami międzynarodowych tras pasażerskich, co niszczy biznes w branży. Co ważne, wydaje się, że dobre wyniki transportu cargo w pierwszym półroczu będą kontynuowane” – powiedział dyrektor generalny IATA William Walsh. 

Podsumowanie 2020 r.

IATA opublikowała też roczne zestawienie statystyczne za 2020 rok – WATS (World Air Transport Statistics). W komentarzu podkreśla się, że ukazują one „niszczycielskie skutki dla światowego transportu lotniczego w tym kryzysowym, pandemicznym roku”. W 2020 r. z podróży powietrznych skorzystało na świecie 1,8 mld pasażerów, co oznacza spadek o 60,2 proc. w porównaniu z 4,5 mld w 2019 r. Jeszcze bardziej zmalała praca przewozowa (mierzona pasażerokm – RPK), bo o 65,9 proc. rok do roku, w tym popyt na loty międzynarodowe zmniejszył się o 75,6 proc. Był to największy spadek od 1950 r., czyli okresu, od kiedy IATA gromadzi te dane.

Łączne przychody linii lotniczych z przewozów pasażerów wyniosły w 2020 r. 189 mld USD i spadły o 69 proc., pociągając łączne straty netto 126,4 mld USD. IATA przypomina, że w czasie największego kryzysu wywołanego pandemią, tj. w kwietniu 2020 r., uziemiona została 66 proc. światowej floty zarobkowego transportu lotniczego.

Jasny element

Na tym tle przewozy cargo lotniczego IATA określa „jasnym punktem w transporcie lotniczym w 2020 r.”. Rynek odpowiedział na potrzebę szybkiego przewozu środków ochrony zdrowia, później także szczepionek, pomimo tak ogromnego spadku mocy przewozowych w uziemionych  brzuchach samolotów pasażerskich. Choć wskaźnik ACTK dostępności mocy przewozowych zmalał o 21,4 proc. w porównaniu z 2019 r., to np. branżowy wskaźnik wypełnienia frachtowców wzrósł o 7 pp – do 53,8 proc, czyli najwyższej wartość od ich notowań w 1990 r.

Pod koniec ub. roku praca przewozowa ładunków lotniczych (CTKs) powróciła niemal do poziomu sprzed kryzysu. W rankingu linii lotniczych, które wykonały największą prace przewozową, znalazły się: Federal Express (19,7 mld tkm) United Parcel Service (14,4 mld) Qatar Airways (13,7 mld) Emirates (9,6 mld) i Cathay Pacific Airways (8,1 mld tkm).

Czytaj też: Rynek cargo lotniczego nie odzyska szybko równowagi

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close