Partnerzy portalu

Polscy przewoźnicy drogowi wygrywają jakością usług

Pakiet Mobilności poprawia warunki pracy kierowców, a polska branża transportowa jest na te przepisy przygotowana gdyż obecnie konkuruje nie tylko ceną ale przede wszystkim jakością usług — uważa Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju CSL

Czytaj także: CSL tworzy sieć połączeń dla terminalu w Myszkowie

A jak obecna sytuacja w transporcie morskim wpływa na działalność spedytorów?

Niestety ceny w transporcie morskim obecnie są bardzo wysokie. Przy tańszych towarach fracht może stanowić nawet 70% ceny. Zarówno pandemia, wypadek na Kanale Sueskim jak i problemy brytyjskich portów po brexicie się skumulowały i spowodowały ogromne opóźnienia wynoszące nawet 3-4 tygodnie. Sytuacja w handlu między Azją a Europą jest trudna. Bardzo optymistyczny scenariusz zakłada, że poprawa nastąpić może w ciągu 3-6 miesięcy, a realnie około roku.

A jak Państwo ocenianie skutki wprowadzeniu Pakietu Mobilności na branże transportową w Polsce?

Pakiet Mobilności poprawia warunki pracy kierowców. Ma jednak wpływ na atrakcyjność ofert transportowych. Jednak te przepisy są takie same dla wszystkich państw Unii Europejskich i nie tylko polscy, ale też niemieccy, czy francuscy przewoźnicy muszą się im podporządkować. Ja uważam, że polskie firmy dawno temu przestały konkurować z zachodnimi tylko ceną. Owszem dalej jest to element konkurencji, ale od kilku lat wygrywamy jakością usług, terminowością dostaw i nowoczesnymi samochodami. To nie jest przypadek, że polskie firmy są obecnie liderem. Wygrywamy dzięki oferowanej jakości. Na Pakiecie Mobilności mogą natomiast stracić firmy z państw na wschód od Polski jak Litwa czy Rumunia, gdyż te przepisy będą miały na nich większy wpływ. Polska branża transportowa jest natomiast na takim wysokim poziomie, dlatego mimo zmian powinna wyjść z tej sytuacji obronną ręką. 

Czy Pana zdaniem realne są ogłoszone przez Komisję Europejską plany dekarbonizacji przewozów drogowych i przejście na samochody elektryczne?

Jest to temat złożony. Z jednej strony biznes musi patrzeć na koszty. Z drugiej strony ktoś powinien dać przykład jak chronić środowisko. Unia Europejska chce być prekursorem zmian. Nowe przepisy o emisji CO2 zwiększają koszty transportu po Europie, co ma wpływ na ceny wszystkiego, ale jako odpowiedzialne społeczeństwo musimy być proekologiczni. Mam nadzieję, że kraje azjatyckie i Ameryka będą brali z Europy przykład. Musimy myśleć bowiem o przyszłości, o naszych dzieciach i wnukach. 

Jeśli chodzi o samochody elektryczne to bardzo ambitny plan. Obecnie samochody elektryczne mogą być z powodzeniem wykorzystywane na krótkich trasach, na przykład w obsłudze tak zwanej pierwszej i ostatniej mili w miastach i odcinkach kilkadziesiąt km od miast. Docelowy model transportu w UE mógłby zatem opierać się na przewozach intermodalnych, kolejowych na długich trasach, miedzy aglomeracjami i samochodach elektrycznych w dostawach do klientów. Natomiast do obsługi długodystansowych tras samochody elektryczne w chwili obecnej jest mało przydatne. Być może jednak to kierunek, który będzie rozwijany. Możliwe też, że rozwiązaniem docelowym będzie napęd wodorowy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close