CSL tworzy sieć połączeń dla terminalu w Myszkowie
Grupa CSL wraz z IWS budują nowy terminal intermodalny w Myszkowie w woj. śląskim, który będzie obsługiwał transport między portami bałtyckimi, Śląskiem, a w przyszłości także krajami południowej Europy. O planach grupy rozmawiamy z Przemysławem Hołowaczem, dyrektorem ds rozwoju CSL.
Na jakim etapie jest budowa terminalu w Myszkowie?
Projekt ten realizujemy wspólnie z firmą IWS, która zaproponowała nam współpracę przy budowie terminalu intermodalnego. IWS posiada tam działkę, na której powstaje terminal, my natomiast mamy know-how i systemy informatyczne do obsługi terminalu. Docelowo obiekt ma mieć zdolność przeładunkową 200 tys. rocznie, co chcemy osiągnąć w ciągu kilku lat. Po pierwszym etapie inwestycji będzie obsługiwał jedną trzecią tej liczby.
W tej chwili trwają prace nad poprawą oświetlenia. Podłoże placu kontenerowego zostało wyrównane i trwa wykładanie płyt betonowych. Planujemy też dzierżawę dwóch reachstackerów. Chcemy jeszcze jesienią w tym roku uruchomić obsługę połączeń na tym terminalu. Pierwsze połączenia planujemy między DCT Gdańsk a Myszkowem. Docelowo chcemy też mieć połączenie z naszym drugim terminalem, który planujemy uruchomić za 2 lata w Szczecinie — Dunikowie.
Myślimy też o połączeniu z Euro Terminalem w Świnoujściu, który ma możliwość przeładunku naczep i kontenerów i jest doskonały miejscem do budowania logistyki na Skandynawię oraz ostatnio coraz bardziej popularną Anglię. Widzimy też dużą szansę by terminal w Myszkowie pozwolił na wysyłanie ładunków do Bułgarii i Turcji. Już pracujemy nad tymi kierunkami, aby po uruchomieniu połączenia do Gdańska stworzyć te odnogi na południe. Poza tym otoczenie Myszkowa, czyli Aglomeracja Śląska i Częstochowa do duże skupisko firm i ludności, więc jest zapotrzebowanie na kolejny terminal w tym regionie. Myszków ma też dobre skomunikowanie z Czechami i Słowacją. Jest więc to bardzo ciekawy projekt logistyczny. Terminal będzie otwarty dla różnych przewoźników i innych spedytorów.
A jak wyglądają prace nad projektem terminalu w Szczecinie?
Ta inwestycja ma bardzo dobrą lokalizację, zaledwie 20 m od linii kolejowej Szczecin — Poznań i 800 m od autostrady. Dostaliśmy na ten cel dofinansowanie w wysokości 35,3 mln zł. Obecnie trwają przygotowania do inwestycji i dopinamy kwestie formalne. Mam nadzieję, że uda się to zakończyć do września i przystąpimy do kolejnych kroków związanych z budową i zakupem sprzętu. Ten obiekt będzie mieć zdolność przeładunkową rzędu 130 — 140 tys. TEU rocznie. Będzie to jeden z najnowocześniejszych terminali intermodalnych w Polsce. Postawiliśmy tam na dużą jakość zarówno jeśli chodzi o urządzenia przeładunkowe i podłoże. Będzie to pierwszy suchy terminal przeładunkowy na Pomorzu Zachodnim. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że zapotrzebowanie na transport intermodalny w tym regionie jest duże. Obecnie kilkadziesiąt firm z regionu, z którymi rozmawialiśmy do tej pory importuje lub eksportuje towar w kontenerach, a łącznie jest to wolumen ok. 250 tys. kontenerów. Większość nich trafia z i do regionu Szczecina przez DCT, Port Gdynia i Hamburg.
Czekamy także na otwarcie nowego terminalu promowego w Świnoujściu. Jest to bardzo ciekawy projekt, gdyż ma kilkanaście połączeń dziennie, a po zakończeniu inwestycji może być bardzo ciekawą opcją i dawać partnerom z Polski i ze Skandynawii korzystniejszą logistykę. Przyglądamy się też planom Zarządu Morskich Portów Szczecin — Świnoujście dotyczących budowy nowego terminalu głębokowodnego. Nasz terminal w Szczecinie mógłby pełnić dla niego funkcję zaplecza lądowego. Jednak cały proces wyłonienia inwestora i budowa terminalu w Świnoujściu zajmie minimum 7 lat, więc jest to projekt długoterminowy.
Czytaj także: CSL podpisała umowę z CUPT na dofinansowanie budowy terminalu przeładunkowego
Realizują też Państwo projekty rewitalizacji zabytków poprzemysłowych w Szczecinie.
Tak to pomysł Pani prezes Laury Hołowacz, aby jeden z zabytkowych budynków w sąsiedztwie portu zrewitalizować i otworzyć go dla mieszkańców Szczecina. Okoliczny teren w okresie letnim stał się sercem miasta. Dzieje się tu dużo wydarzeń i odwiedza go tysiące ludzi. W budynku, który zrewitalizowaliśmy znajduje się teraz siedziba naszej firmy, a także przestrzeń eventowa, w której organizowane są koncerty, spektakle, szkolenia, konferencje i inne wydarzenia. Ostatnio zainwestowaliśmy w sprzęt umożliwiający profecjonalną transmisję wydarzeń online. Daje nam to możliwość organizowania wydarzeń w formule hybrydowej lub tylko streamując je, co pozwoli nam na kontynuowanie działalności kulturalnej również przy kolejnych lockdownach.