Z Budapesztu ruszył pierwszy pociąg z towarami do Chin
Firma Xi’an International Land Port Group Multimodal Transportation (ITL Group) uruchomiła pierwszy pociąg transportujący towary eksportowe z Budapesztu do Xi’an przez Ukrainę. Trasa ta ma być o 7 dni krótsza niż szlak przez Małaszewicze.

ITL Group jest operatorem intermodalnych połączeń kolejowych między Xi’an a różnymi destynacjami w Europie. W 2017 r. Chińczycy uruchomili regularne połączenie z Budapesztem przez Małaszewicze. W sierpniu 2020 operator zmienił trasę pociągu i uruchomił usługę Central and Eastern Europe Express łączącą Xi’an z Budapesztem przez ukraińskie miasto Chop. Trasa ta jest krótsza niż przez Polskę, a czas przejazdu transportu z Chin do Węgier wynosi 13 dni.
Do tej pory Chińczycy uruchamiali wyłącznie pociągi z towarami eksportowymi do Europy. Jednak, jak informuje railfreight.com duże zapotrzebowanie na towary importowe w Chinach w tym m.in. na elektrody, lodówki, monitory i części samochodowe sprawiło, że opłacalne stało się uruchomienie pociągu przewożącego ładunki w kierunku wschodnim.
Przeładunek miedzy linią kolejową o rozstawie europejskim i szerokotorowym odbywa się na terminalu Zahony zlokalizowanym w pobliżu granicy węgiersko — ukraińskiej. Obiekt ten niedawno zmodernizowano. Jednak rozwój połączeń intermodalnych przekraczających granicę węgiersko — ukraińską w ostatnich latach sprawił, że uzasadniona stała się budowa nowego terminalu przeładunkowego.
Nieopodal Zahony w miejscowości Fényeslitke powstaje nowy suchy port, który docelowo będzie mógł obsługiwać 1 mln TEU rocznie — więcej niż jakikolwiek obecnie funkcjonujący lądowy terminal intermodalny w Europie. Niedawno zakończono budowę linii o rozstawie 1435 mm do tego obiektu.
Czytaj także: Zakończono budowę linii do terminalu w Fényeslitke