Zakończono budowę linii do terminalu w Fényeslitke
Zakończono budowę normalnotorowej linii kolejowej, prowadzącej do nowego terminalu na Nowym Jedwabnym Szlaku na Węgrzech. W miejscowości Fényeslitke powstaje jeden w największych hubów przeładunkowych w Europie.
Spółka East-West Intermodális Logisztikai oddała 26 maja do użytku normalnotorową linię kolejową łączącą stację kolejową Fényeslitke z nowym terminalem, który powstanie we wschodnich Węgrzech nieopodal granicy ukraińskiej. Obiekt będzie umożliwiał przeładunek kontenerów na styku linii normalnotorowych i szerokotorowych. Infrastruktura torowa została wybudowana przez spółkę prywatną, ale zostanie przekazana węgierskiemu zarządcy infrastruktury MÁV Zrt. Połączenie z Ukrainą zapewnia szerokotorowa linia Chop-Záhony-Komoró.
Powstający w Fényeslitke East-West Gate terminal będzie największym tego typu obiektem w Europie, który może stać się jednym z kluczowych hubów na Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Azję z UE. Docelowe zdolności przeładunkowe terminalu mają wynieść 1 mln TEU rocznie.
Nowoczesny hub
W związku z inwestycją MÁV Zrt realizuje wartą trzech mld forintów modernizację publicznej sieci kolejowej, w ramach której położonych zostanie 10 km torów. Na terenie terminalu powstanie dodatkowo 5 torów normalnych i 5 szerokotorowych. Nowy terminal dostosowany będzie do jednoczesnej obsługi czterech składów o długości 740 m. Przeładunki kontenerów będą wykonywane za pomocą trzech suwnic RMG. Terminal będzie też przeładowywał tank kontenery i naczepy samochodowe (z wykorzystaniem technologii NIKRASA). Węgrzy zapowiadają także, że nowy obiekt będzie pierwszym w Europie, który będzie wykorzystywał technologię 5G do komunikacji wewnętrznej.
Czytaj także: Węgrzy budują największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie
W sąsiedztwie terminalu powstanie łącznie pół miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, montażowej lub produkcyjnej, a 45-tonowe suwnice obiektu będą także obsługiwać materiały, takie jak: jako pojemniki na gaz i chemikalia. Budowa terminalu ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2022 r. Obiekt będzie zatrudniał 130 – 140 osób, a koszt inwestycji wynosi 61 mln euro.
Spółka East-West Intermodális Logisztikai deklaruje duże zainteresowanie nowym obiektem ze strony firm z Chin, Kazachstanu i Japonii. Obecnie za największy problem w uruchamianiu nowych pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku uważana jest niedostateczna przepustowość na kolejowych przejściach granicznych na styku linii normalno- i szerokotorowych. Powoduje to poszukiwanie alternatywnych tras dla przewozów i składnia inwestorów do budowy nowych terminali, które będą w stanie obsłużyć stale rosnący ruch na intermodalnych szlakach Azja – Europa.
Czytaj także: PKP LHS z dofinansowaniem na budowę terminalu w Woli Baranowskiej