Ever Given zawinął do Rotterdamu
Kontenerowiec Ever Given, który zablokował w marcu Kanał Sueski zawinął do portu Rotterdam. Statek był przez ponad 3 miesiące zatrzymany na Wielkim Jeziorze Gorzkim gdyż Zarząd Kanału Sueskiego i właściciel statku spierali się o wysokość odszkodowania za straty spowodowane przez wypadek.
Statek mający 200 tys. ton ładowności zablokował Kanał Sueski 23 marca kiedy wpłynął na mieliznę. Ruch na tej jednej z najważniejszych dróg w światowym transporcie morskim został przywrócony 29 marca. Nad uwolnieniem Kanału pracował sztab kilkuset ekspertów. Wykorzystano najcięższe na świecie holowniki oraz pogłębiarki. Kilkudniowa blokada żeglugi spowodowała duże straty zarówno dla Zarządu Kanału Sueskiego jak i całej branży logistycznej. Łącznie opóźnienia kontenerowców wyniosły 1072 dni i objęły transport 1,9 mln TEU ładunków. Opóźnienia w transporcie morskim spowodowane przez ten wypadek do dziś mają wpływ na zakłócenia w łańcuchach dostaw między Europą a Azją.
Władze Egiptu zatrzymały statek jako zabezpieczenie sporu finansowego między Zarządem Kanału Sueskiego a firmą Shoei Kisen Kaisha Ltd. właścicielem kontenerowca. Pierwotnie Egipcjanie domagali się 900 mln dol. USA odszkodowania. Później obniżono kwotę roszczenia do 550 mln dol. Ubezpieczyciel armatora z kolei proponował wypłatę 150 mln dol odszkodowania. Ostatecznie porozumienie zawarto pod koniec czerwca. Statek został uwolniony 7 lipca po tym jak armator wpłacił 200 mln dol zaliczki. Strony sporu nie upubliczniły wynegocjowanej kwoty odszkodowania.
29 lipca Ever Given zawinął do portu Rotterdam w celu rozładowania lokalnego importu oraz ładunków, które będą transportowane przez Hamburg. Do niemieckiego portu statek ma zwinąć 2 sierpnia. Natomiast 8 sierpnia kontenerowiec wpłynie do brytyjskiego portu Felixstowe.
Sprawa w sądzie
Ugoda zawarta z Zarządem Kanału Sueskiego to jednak nie koniec sporów prawnych i roszczeń, które złożyć będą mogli importerzy towarów które transportował Ever Given (w tym Ikea, Tommy Hilfiger, Calvin Klein i Nike) oraz inne poszkodowane firmy. Właściciele statku chcą bronić się przed dalszymi roszczeniami na podstawie Konwencji z 1976 o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie. W tym celu zgodnie z tą konwencją wpłacili do Wysokiego Trybunału Sprawiedliwości Anglii i Walii ponad 84 mln funtów na fundusz przedawnienia. Do 20 wrześnie firmy poszkodowane przez blokadę mogą złożyć niosek o uchylenie przedawnienia roszczeń.
Ustalenie odpowiedzialności za wypadek będzie zapewne skomplikowane. Do tej pory komisja badająca wypadek nie opublikowała raportu o jego przyczynach. Armator Evergreen Marine, właściciele statku i władze egipskie od tygodni wzajemnie obwiniają się o to kto ponosi odpowiedzialność za zablokowanie Kanału Sueskiego. Równolegle prokuratura w Izmaile prowadzi śledztwo ws. przyczyny wypadku.
Skutkiem marcowej blokady jest jednak decyzja władz Egiptu o przyspieszeniu planowanych od kilku lat inwestycji w Kanale Sueskim, które mają zwiększyć jego przepustowość. W latach 2014 – 2015 Egipt zbudował nową przeprawę równoległą do starego kanału tak, by ruch statków odbywał się jednocześnie w obu kierunkach. Niestety tamta inwestycja nie obejmowała południowego odcinka kanału, na którym doszło do wypadku. W maju rząd Egiptu zatwierdził plan modernizacji przeprawy. Południowa część Kanału Sueskiego zostanie poszerzona o 40 metrów i pogłębiona o 1,8 m.