Partnerzy portalu

Inwestycje odciążą chińsko – kazachskie przejścia graniczne

Dzięki uruchomieniu kolejowych terminali przeładunkowych na granicy chińskiej zwiększyły się możliwości uruchamiania pociągów transportujących ładunki miedzy Chinami a Europą przez Kazachstan. Ciągle jednak kazachskie przejściach graniczne uważane są za „wąskie gardła” w łańcuchach logistycznych. 

Kazachstan
fot. KTZE-Khorgos Gateway

Początkowo pociągi transportujące kontenery między Chinami a Europą kursowały Koleją Transsyberyjską. W 2013 r. uruchomiono krótszą odnogę Nowego Jedwabnego Szlaku przez Kazachstan, która okazała się atrakcyjniejsza dla chińskich eksporterów. Obecnie przez ten środkowoazjatycki kraj przewożonych jest blisko 94% wolumenu kontenerów transportowanych na NJS. Przez pierwsze pół roku 2021 było to 274.400 TEU o 60% więcej niż rok wcześniej.

Czytaj także: Szybki wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Pierwsze plany budowy linii kolejowej łączącej Chiny z Kazachstanem, będącym wówczas jedną z republik ZSRR zawarto w umowie między Pekinem a Moskwą podpisanej w 1954 r. Sowieci wybudowali linię kolejową do granicznego miasta Dostyk już w 1959 r. Po stronie chińskiej jednak inwestycję przerwano z powodu konfliktu politycznego między Chinami a ZSRR. Ostatecznie transgraniczny odcinek łączący oba kraje otwarto dopiero w 1990 r. W 2009 wybudowano kolejną linię łączącą Chiny z już niepodległym Kazachstanem łączącą Yining z Altynkol i terminalem Khorgos. W 2012 r. wybudowano nową linię kolejową Zhetygen — Khorgos, która pozwoliła stworzyć drugą odnogę dla tranzytu towarów z Chin. W 2013 r. podczas wizyty w Kazachstanie prezydent Chin Xi Jinping ogłosił początek inicjatywy kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku. Pierwszy pociąg z Chin do Niemiec przez Kazachstan wyruszył w grudniu 2013. 

Wąskie gardło

Bardzo szybki rozwój połączeń intermodalnych na NJS przyspieszył zwłaszcza w 2020 r. kiedy z powodu wielu zakłóceń w łańcuchach dostaw wywołanych pandemią gwałtownie wzrosły koszty transportu morskiego. Terminale przeładunkowe położone przy chińsko — kazachskiej granicy, na których odbywa się przeładunek kontenerów między składami kursującymi na liniach o rozstawie standardowym i rosyjskim. Obiekty te pod koniec 2020 r. nie były w stanie obsłużyć szybko rosnącego wolumenu kontenerów wysyłanych przez chińskich eksporterów. W grudniu Chiny na pewien czas nawet wstrzymały uruchamianie pociągów do Europy. Mimo to w styczniu opóźnienia na granicy kazachskiej sięgały nadal nawet do 4 tygodni. Aby omijać wąskie gardła zwiększono liczbę pociągów jadących przez Mongolię. 

Oczywista stała się potrzeba rozbudowy możliwości przeładunkowych na obu przejściach granicznych. Pewną poprawę spedytorzy odczuli już w czerwcu kiedy uruchomiono nowy terminal przeładunkowy w Dostyk, którego operatorem jest PTC Cargo LLP. Obecnie obiekt ten może przeładować 100 tys. TEU rocznie. Jednak trwają już prace związane z jego rozbudową, po których liczba ta zwiększy się do 160 tys. Docelowo obiekt będzie przeładowywał 700 tys. TEU. Równocześnie trwa modernizacja granicznego przejścia kolejowego Dostyk-Alashankou. 

Kazachstan inwestuje

Mniejszą rolę odgrywa obecnie przejście graniczne Yining — Altynkol ze względu na mniejszą pojemność terminalu Khorgos, wynosząca obecnie 180 tys. TEU. Dzięki planowanym inwestycjom liczba ta ma zostać zwiększona do 500 tys. w 2023 t. 

Alternatywą dla tras przez Kazachstan jest Kolej Transsyberyjska. Opcja ta jest jednak atrakcyjna głównie dla eksporterów z północy Chin. Pociągi intermodalne kursują przez chińsko – rosyjskie przejście Manzhouli – Zabajkalsk od 2013 r. W 2020 przetransportowano przez to przejście 324 tys. TEU jednak większość z tego to handel między Rosją a Chinami. Coraz większą popularnością cieszy się też transport przez Mongolię. Terminal przeładunkowy w Erenhot w chińskiej prowincji Mongolia Wewnętrzna przeładował 60 tys. TEU w pierwszym kwartale 2021 r. 

O przyszłości kolejowych przejść granicznych będziemy dyskutować podczas konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”. Oprócz rozmów z ekspertami i przedstawicielami branży możliwy będzie udział w wizycie studyjnej na terminalach przeładunkowych. Konferencja odbędzie się 20 — 22 października w Janowie Podlaskim / Małaszewiczach. Organizatorami wydarzenia są redakcja IntermodalNews.pl oraz Fundacja ProKolej.

Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close