Inwestycje odciążą chińsko – kazachskie przejścia graniczne
Dzięki uruchomieniu kolejowych terminali przeładunkowych na granicy chińskiej zwiększyły się możliwości uruchamiania pociągów transportujących ładunki miedzy Chinami a Europą przez Kazachstan. Ciągle jednak kazachskie przejściach graniczne uważane są za „wąskie gardła” w łańcuchach logistycznych.

Początkowo pociągi transportujące kontenery między Chinami a Europą kursowały Koleją Transsyberyjską. W 2013 r. uruchomiono krótszą odnogę Nowego Jedwabnego Szlaku przez Kazachstan, która okazała się atrakcyjniejsza dla chińskich eksporterów. Obecnie przez ten środkowoazjatycki kraj przewożonych jest blisko 94% wolumenu kontenerów transportowanych na NJS. Przez pierwsze pół roku 2021 było to 274.400 TEU o 60% więcej niż rok wcześniej.
Czytaj także: Szybki wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku
Pierwsze plany budowy linii kolejowej łączącej Chiny z Kazachstanem, będącym wówczas jedną z republik ZSRR zawarto w umowie między Pekinem a Moskwą podpisanej w 1954 r. Sowieci wybudowali linię kolejową do granicznego miasta Dostyk już w 1959 r. Po stronie chińskiej jednak inwestycję przerwano z powodu konfliktu politycznego między Chinami a ZSRR. Ostatecznie transgraniczny odcinek łączący oba kraje otwarto dopiero w 1990 r. W 2009 wybudowano kolejną linię łączącą Chiny z już niepodległym Kazachstanem łączącą Yining z Altynkol i terminalem Khorgos. W 2012 r. wybudowano nową linię kolejową Zhetygen — Khorgos, która pozwoliła stworzyć drugą odnogę dla tranzytu towarów z Chin. W 2013 r. podczas wizyty w Kazachstanie prezydent Chin Xi Jinping ogłosił początek inicjatywy kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku. Pierwszy pociąg z Chin do Niemiec przez Kazachstan wyruszył w grudniu 2013.
Wąskie gardło
Bardzo szybki rozwój połączeń intermodalnych na NJS przyspieszył zwłaszcza w 2020 r. kiedy z powodu wielu zakłóceń w łańcuchach dostaw wywołanych pandemią gwałtownie wzrosły koszty transportu morskiego. Terminale przeładunkowe położone przy chińsko — kazachskiej granicy, na których odbywa się przeładunek kontenerów między składami kursującymi na liniach o rozstawie standardowym i rosyjskim. Obiekty te pod koniec 2020 r. nie były w stanie obsłużyć szybko rosnącego wolumenu kontenerów wysyłanych przez chińskich eksporterów. W grudniu Chiny na pewien czas nawet wstrzymały uruchamianie pociągów do Europy. Mimo to w styczniu opóźnienia na granicy kazachskiej sięgały nadal nawet do 4 tygodni. Aby omijać wąskie gardła zwiększono liczbę pociągów jadących przez Mongolię.
Oczywista stała się potrzeba rozbudowy możliwości przeładunkowych na obu przejściach granicznych. Pewną poprawę spedytorzy odczuli już w czerwcu kiedy uruchomiono nowy terminal przeładunkowy w Dostyk, którego operatorem jest PTC Cargo LLP. Obecnie obiekt ten może przeładować 100 tys. TEU rocznie. Jednak trwają już prace związane z jego rozbudową, po których liczba ta zwiększy się do 160 tys. Docelowo obiekt będzie przeładowywał 700 tys. TEU. Równocześnie trwa modernizacja granicznego przejścia kolejowego Dostyk-Alashankou.
Kazachstan inwestuje
Mniejszą rolę odgrywa obecnie przejście graniczne Yining — Altynkol ze względu na mniejszą pojemność terminalu Khorgos, wynosząca obecnie 180 tys. TEU. Dzięki planowanym inwestycjom liczba ta ma zostać zwiększona do 500 tys. w 2023 t.
Alternatywą dla tras przez Kazachstan jest Kolej Transsyberyjska. Opcja ta jest jednak atrakcyjna głównie dla eksporterów z północy Chin. Pociągi intermodalne kursują przez chińsko – rosyjskie przejście Manzhouli – Zabajkalsk od 2013 r. W 2020 przetransportowano przez to przejście 324 tys. TEU jednak większość z tego to handel między Rosją a Chinami. Coraz większą popularnością cieszy się też transport przez Mongolię. Terminal przeładunkowy w Erenhot w chińskiej prowincji Mongolia Wewnętrzna przeładował 60 tys. TEU w pierwszym kwartale 2021 r.
O przyszłości kolejowych przejść granicznych będziemy dyskutować podczas konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”. Oprócz rozmów z ekspertami i przedstawicielami branży możliwy będzie udział w wizycie studyjnej na terminalach przeładunkowych. Konferencja odbędzie się 20 — 22 października w Janowie Podlaskim / Małaszewiczach. Organizatorami wydarzenia są redakcja IntermodalNews.pl oraz Fundacja ProKolej.
Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:
mail: malaszewicze@kolej365.pl