Partnerzy portalu

PKP S.A. inicjuje strategiczne inwestycje w terminale intermodalne

Spółka PKP S.A. jest inicjatorem i koordynatorem inwestycji terminalowych o znaczeniu strategicznym dla polskiej gospodarki. Jedną z wspieranych inwestycji jest projekt w Bydgoszczy Emilianowie — mówi Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.

fot. PKP S.A.

Jakie plany działań w rozwoju transportu intermodalnego ma PKP S.A. na najbliższe lata?

Polskie Koleje Państwowe S.A., jako jeden z największych zarządców nieruchomości w kraju, w tym wielu położonych w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych, mogą udostępniać swoje tereny na potrzeby tworzenia infrastruktury logistycznej generującej ruch kolejowy, w tym na potrzeby tworzenia terminali intermodalnych. W przypadku inwestycji o strategicznym znaczeniu dla państwa polskiego rozważane będzie, nie tylko organizacyjne, lecz także kapitałowe zaangażowanie w przedmiotowe przedsięwzięcia. Dostrzegając potrzebę budowy nowych terminali intermodalnych, podjęliśmy inicjatywę przygotowania analizy lokalizacji optymalnych biznesowo dla budowy nowych terminali multimodalnych. Do współpracy przy tym projekcie zaprosiliśmy trzy inne podmioty: PKP PLK S.A., PKP Cargo S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Zależy nam nad sieciowym powiązaniu nowych i obecnych terminali, chcemy również, aby powstające terminale mogły realizować funkcję zewnętrznych bram portowych dla portu morskiego.

Ponadto w 2018 r. w odpowiedzi na potrzeby zmieniającego się rynku usług logistycznych, w celu zwiększenia jego konkurencyjności oraz budowania optymalnych sieciowych łańcuchów dostaw, z inicjatywy PKP S.A. zawiązano Porozumienie o współpracy Operatorów Terminali i Centrów Logistycznych Europy Środkowo – Wschodniej, którego strony szukają możliwości rozszerzenia współpracy, a te są ograniczone bez stworzenia odpowiedniego wsparcia informatycznego.

Jaka jest rola PKP SA w ramach Grupy PKP przy projektach intermodalnych?

PKP S.A. z jednej strony inicjują i koordynują przedsięwzięcia strategiczne z perspektywy krajowych interesów gospodarczych lub istotne dla więcej niż jednego podmiotu z Grupy PKP, a z drugiej udostępniają zarządzane przez siebie nieruchomości na potrzeby realizacji tego rodzaju inwestycji.

Jak wygląda realizacja projektu Terminala Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo?

Projekt budowy terminalu intermodalnego w Emilianowie znajduje się obecnie w fazie przygotowawczej. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa utworzył spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, która odpowiada za przygotowanie i realizację inwestycji. Terminal intermodalny w Emilianowie planowany jest do wybudowania na nieruchomości należącej do PKP S.A. W sąsiedztwie terminalu przygotowywane są inwestycje w liniową infrastrukturę transportową, które znacznie poprawią, zarówno regionalną komunikację, jak i skomunikowanie rejonu Bydgoszczy z  większością regionów Polski. Pierwszą z nich jest budowa odcinka trasy S-10 Toruń – Bydgoszcz z węzłem Emilianowo. Drugą przebudowa stacji Bydgoszcz Emilianowo w ramach inwestycji „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew: LCS Bydgoszcz Główna”. PKP S.A. aktywnie uczestniczą w konsultacjach obu projektów.

Czytaj też: Emilianowo bramą do polskich portów

Jakie będą następne kroki odnośnie projektu w Zduńskiej Woli Karsznice?

PKP S.A. stworzyły ramowe założenia funkcjonalno-użytkowe dla planowanego terminalu, działały na rzecz uzyskania pozwoleń i stworzenia warunków technicznej realizacji inwestycji, a następnie uzgodniły z PKP Cargo S.A. warunki, na których spółka celowa z Grupy PKP Cargo będzie dysponować gruntem na potrzeby realizacji inwestycji w Zduńskiej Woli Karsznicach i późniejszego funkcjonowania terminalu. Plany inwestycyjne PKP Cargo S.A. obecnie zakładają realizację tej inwestycji z wykorzystaniem spółki PKP Cargo Terminale sp. z o.o.

Jak zwiększyć świadomość społeczną roli zrównoważonego transportu i co Pan sądzi o wydarzeniach promujących branżę takich jak konferencja „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” w Małaszewiczach?

Najlepszym podejściem wydaje się rozległy wielokanałowy spójny przekaz komunikacyjny pokazujący różnice w kosztach obejmujących straty społeczne (straty osobowe i majątkowe związane z wypadkami komunikacyjnymi, utrata zdrowia na skutek hałasu/wibracji/zanieczyszczenia powietrza, zmniejszenie komfortu i wydłużenie czasu podróżowania na skutek wzmożonego ruchu towarowego), gospodarcze (związane z zużyciem publicznie finansowanej/dofinansowywanej infrastruktury), środowiskowe i klimatyczne pomiędzy różnymi opcjami transportu na całości trasy z miejsca pierwotnego nadania do lokalizacji docelowej. Wydarzenia takie jak konferencje są niezwykle istotnym elementem realizacji takiej strategii, ponieważ stwarzają szerokie możliwości wymiany opinii oraz prowadzenia dyskusji.

Z uwagi na to, że granica Polski stanowi jednocześnie wschodnią granicę Unii Europejskiej zapewnienie sprawności przepływu ładunków przez styk torów normalnych i szerokich jest niezwykle ważne, nie tylko dla Polski, lecz także dla wielu innych krajów UE. Zwrócenie szerszej uwagi na przedmiotowe zagadnienie powinno pomóc uzyskać dofinansowanie publiczne – zarówno ze środków unijnych, jak i krajowych – na potrzeby realizacji inwestycji infrastrukturalnych w pobliżu polskiej granicy wschodniej i północnej. W samym obrębie Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze zlokalizowanych jest kilkanaście terminali przeładunkowych, w tym 4 kontenerowe, i jeszcze więcej bocznic. Konferencja, o której Pan wspomina, ma więc szansę przyczynić się do zwiększenia wiedzy na temat aktualnego stanu prac na frontach inwestycyjnych, co może zachęcić globalnych operatorów logistycznych do lokowania na terenie Polski centrów komasacyjno – rozdzielczych o ponadnarodowym obszarze oddziaływania oraz rozwijania swoich ofert w oparciu o połączenia tranzytowe przez Polskę, ponieważ zostanie wykazane, że rozległe plany inwestycyjne rzeczywiście są realizowane. Dostrzegając rolę konferencji jako miejsca szerszej wymiany opinii, należy zwrócić uwagę na istotną funkcję spotkań odbywanych w formule seminaryjnej takich jak zorganizowane niedawno przez PKP S.A. wydarzenie z udziałem spółek z Grupy PKP oraz kluczowych instytucji publicznych „Rozwój Transportu Intermodalnego – szanse, wyzwania, działania systemowe”. Wiele owocnych rozmów, wymiana doświadczeń w bardziej kameralnej atmosferze.

Konferencja „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”, która odbędzie się 20 — 22 października w Małaszewiczach, Janowie Podlaskim i Terespolu. Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

https://kolej365.pl/kolejowe-przejscia-graniczne/


Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close