Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Emilianowo bramą do polskich portów

Emilianowo ma bardzo dobre połączenie z Gdynią i Gdańskiem, a dzięki linii kolejowej 207 również z Elblągiem. Ponadto poprzez linię 18 z zespołem portów Szczecin-Świnoujście – wskazuje Paweł Bukowski, prezes zarządu Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo.

Emilianowo

Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo to inwestycja, która ma powstać w ramach Krajowego Programu Odbudowy (KPO). Stronami porozumienia w budowie terminala są: Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Polskie Koleje Państwowe S.A., Gmina Nowa Wieś Wielka, Zarząd Morski Portu Gdynia S.A., spółka Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i PKP Cargo S.A. 

Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy terminala intermodalnego w podbydgoskim Emilianowie? 

KPO zostało przesłane Komisji Europejskiej 30 kwietnia br. Minister Waldemar Buda mówi, że jego zatwierdzenie to kwestia dni. Kiedy już to nastąpi, zapewne środki będą przyznawane w trybie konkursowym, do którego jako inwestycja budowy terminala przystąpimy. Prawdopodobnie będzie to 2023 rok. Budowa terminala będzie etapowana. W tej chwili trwają prace przygotowawcze, jest przygotowany program funkcjonalno-użytkowy, mamy kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP) dla Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która to na podstawie złożonego przez nas wniosku określi co musimy zrobić, żeby uzyskać zgody środowiskowe. Powinniśmy je mieć, aby przystąpić do planowanego konkursu. Myślę, że po otrzymaniu środków na budowę terminala, ukończymy inwestycję w ciągu trzech lat, do 2026 roku. 

Co jeśli nie uda się dostać dofinansowania?

To nie jest tak, że nastawimy się tylko na KPO, bo to plan odbudowy po Covid-19. Są jeszcze inne ścieżki, jak np. Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) – następca Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), czy RPO (Regionalne Programy Operacyjne). Należy zwrócić uwagę na ważną rzecz – Terminal Emilianowo znalazł się w dokumencie rządowym, a właściwie unijnym, bo to jest wymóg Komisji Europejskiej, dotyczącym strategii rozwoju intermodalu ,,Kierunki rozwoju transportu intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r.”. Dzięki temu wpisujemy się w strategię unijną, a to z kolei jest warunkiem w KPO. W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej mówi się o dużych środkach z Krajowego Programu Odbudowy na rozwój punktowej infrastruktury intermodalnej. Jest na to silny nacisk zarówno ze strony naszego rządu, jak i Komisji Europejskiej, dlatego jesteśmy dobrej myśli.

Budowa terminalu składowo-przeładunkowego w Emilianowie koło Bydgoszczy to pierwszy element większej infrastruktury, tzw. bydgoskiego węzła multimodalnego. Ma on umożliwić sprawniejszy przewóz towarów pomiędzy trójmiejskimi portami a południem kraju.

Plan budowy terminala towarowego w Emilianowie zakłada, że tzw. suchy port będzie oparty o platformę kolejowo-drogową w pobliżu węzła linii kolejowej łączącej Trójmiasto ze Śląskiem, drogę ekspresową S10, bydgoski port lotniczy, a także port rzeczny nad Wisłą.

W Emilianowie zgodnie z przygotowywaną koncepcją drogi ekspresowej S10 ma powstać też dwupoziomowy węzeł umożliwiający dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo – Technologicznego oraz do intermodalnego portu.

To prawda. Mam potwierdzenie z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zaplanowanym bezpośrednim węźle przy samej stacji Emilianowo. W kierunku południowym węzeł prowadził będzie do Emilianowa, a w północnym – do Bydgoskiego Parku Przemysłowo – Technologicznego. 

Jaką powierzchnię ma zająć terminal intermodalny w Emilianowie?

Z jednej strony pytanie wydaje się proste – budujemy terminal, to powinniśmy wiedzieć, jaką powierzchnię zajmie. Ale w tym momencie, jak już wspomniałem, jest opracowywany program funkcjonalno – użytkowy (PFU). 5, 7 ha to teren, który musimy wykupić od lasów państwowych, ale to nie jest cały terminal, bo terminal powstanie częściowo na stacji kolejowej, na rozjazdach, które już istnieją. Częściowo, od strony wschodniej, wąskim pasem musi wejść w lasy państwowe. Szczegółowe dane określi nam PFU, które będzie zakończone pod koniec października, wtedy będziemy mieć pewność. 

Jakie są pomysły na zarządzanie terminalem? Jakie technologie zostaną zastosowane?

Pierwotnie planujemy, że będzie to terminal dwutorowy, z wykorzystaniem reachstackerów, aczkolwiek myślimy również o suwnicach na kołach. Nie chcemy zamykać sobie pewnej drogi, bo może okazać się, że za rok czy dwa zapotrzebowanie będzie na tyle duże, że trzeba będzie to zrobić na suwnicach. Zdolności przeładunkowe wyliczamy na 80 tys. TEU rocznie. Istotnym jest fakt, że my, jako spółka, po wybudowaniu terminala ogłosimy postępowanie na wybór operatora. Bo założenie jest takie, że terminal w Emilianowie będzie terminalem otwartym, dla wszystkich operatorów intermodalnych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close