OSŻD nie stwierdza zakłóceń w ruchu tranzytowym przez Białoruś
Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD) analizuje opinie i informacje płynące z sektora kolejowego. Obecnie nie ma sygnałów, że decyzje polityczne podejmowane przez Unię Europejską i Białoruś wpływają na pracę przedsiębiorstw kolejowych.

Relacje między UE a Białorusią pogorszyły się po tym jak w maju zmuszono do lądowania w Mińsku samolot pasażerski z działaczem opozycyjnym, który leciał do Wilna. W reakcji na tę sytuację 4 czerwca Unia Europejska wprowadziła zakaz lotów dla białoruskich linii lotniczych na europejskiej przestrzeni powietrznej i wezwała lonie lotnicze z siedzibą w UE do omijania Białorusi. 6 lipca prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenko zagroził że wprowadzi sankcje, które dotkną przewozy kolejowe między UE a Chinami. Jak do tej pory jednak władze w Mińsku nie podjęły konkretnych kroków.
Czytaj też: Prezydent Białorusi grozi zablokowaniem Nowego Jedwabnego Szlaku
Organizacje zrzeszające przedsiębiorstwa z branży logistycznej ostrzegają, że dalsza eskalacja konfliktu politycznego może mieć negatywny wpływ na gospodarkę. Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Spedytorów (FIATA) wyraziła obawy, że wprowadzenie sankcji może spowodować ogromne zakłócenia w transporcie lotniczym, drogowym i kolejowym między Europą, a krajami byłego ZSRR oraz Dalekim Wschodem. Rozwój sytuacji śledzi również Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD).
— Głównym celem działalności OSŻD jest tworzenie i doskonalenie regulacji prawnych, zapewniających międzynarodowe przewozy kolejowe w relacji Europa-Azja-Europa, oraz ich rozwój w korytarzach transportowych. Działamy z zakresie rozwoju i doskonalenia przewozów kolejowym w przestrzeni euroazjatyckiej dążąc do zwiększania przewozów np. z Chin i Europy, co mimo trudności pandemicznych przyniósł np. rok 2020. Wzrost ponad 50 % Przejście graniczne Brześć –Terespol jest głównym przejściem dla tych przewozów. Jak dotąd strona Białoruska i Polska harmonicznie współpracują na tym ważnym punkcie granicznym. Z uwagą wsłuchujemy się w opinie biznesu kolejowego, ponieważ mają one znaczenie i wpływają na potrzebę zmian i doskonalenie regulacji prawnych i procesów eksploatacyjno – przewozowych. Na dany moment nie posiadamy informacji od naszych członków o negatywnych działaniach i skutkach decyzji politycznych, które mogą zakłócać prace przedsiębiorstw kolejowych i wykonywane przewozy międzynarodowe — skomentował prof. ALK dr Mirosław Antonowicz, przewodniczący OSŻD.
Decyzji politycznych dotyczących gospodarki nie należy podejmować pochopnie, gdyż ich konsekwencje są poważne.
— Zajmując się naukowo i praktycznie zagadnieniami transportu i łańcuchami dostaw mogę skonstatować, że każde przerwanie i zakłócanie funkcjonowania łańcuchów dostaw wiąże się ze stratami wszystkich uczestników łańcucha, także ogniw tranzytowych, co gorsze może prowadzić do pogorszenia wizerunku transportu kolejowego, jako niezawodnego, efektywnego i konkurencyjnego rodzaju transportu. Wyrażamy nadzieje, jako organizacja międzynarodowa w branży kolejowej, że transport kolejowy i usługi oferowane przez ten rodzaj transportu łączą, a organizacja OSŻD poprzez swoje działania przyczynia się do poprawy konkurencyjności transportu kolejowego w przestrzeni euroazjatyckiej — komentuje prof. Antonowicz.