Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

OSŻD nie stwierdza zakłóceń w ruchu tranzytowym przez Białoruś

Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD) analizuje opinie i informacje płynące z sektora kolejowego. Obecnie nie ma sygnałów, że decyzje polityczne podejmowane przez Unię Europejską i Białoruś wpływają na pracę przedsiębiorstw kolejowych. 

Most kolejowy Brest – Terespol Wikimedia Commons

Relacje między UE a Białorusią pogorszyły się po tym jak w maju zmuszono do lądowania w Mińsku samolot pasażerski z działaczem opozycyjnym, który leciał do Wilna. W reakcji na tę sytuację 4 czerwca Unia Europejska wprowadziła zakaz lotów dla białoruskich linii lotniczych na europejskiej przestrzeni powietrznej i wezwała lonie lotnicze z siedzibą w UE do omijania Białorusi. 6 lipca prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenko zagroził że wprowadzi sankcje, które dotkną przewozy kolejowe między UE a Chinami. Jak do tej pory jednak władze w Mińsku nie podjęły konkretnych kroków. 

Czytaj też: Prezydent Białorusi grozi zablokowaniem Nowego Jedwabnego Szlaku

Organizacje zrzeszające przedsiębiorstwa z branży logistycznej ostrzegają, że dalsza eskalacja konfliktu politycznego może mieć negatywny wpływ na gospodarkę. Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Spedytorów (FIATA) wyraziła obawy, że wprowadzenie sankcji może spowodować ogromne zakłócenia w transporcie lotniczym, drogowym i kolejowym między Europą, a krajami byłego ZSRR oraz Dalekim Wschodem. Rozwój sytuacji śledzi również Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD).

— Głównym celem działalności OSŻD jest tworzenie i doskonalenie regulacji prawnych, zapewniających międzynarodowe przewozy kolejowe w relacji Europa-Azja-Europa, oraz ich rozwój w korytarzach transportowych. Działamy z zakresie rozwoju i doskonalenia przewozów kolejowym w przestrzeni euroazjatyckiej dążąc do zwiększania przewozów np. z Chin i Europy, co mimo trudności pandemicznych przyniósł np. rok 2020. Wzrost ponad 50 % Przejście graniczne Brześć –Terespol jest głównym przejściem dla tych przewozów. Jak dotąd strona Białoruska i Polska harmonicznie współpracują na tym ważnym punkcie granicznym. Z uwagą wsłuchujemy się w opinie biznesu kolejowego, ponieważ mają one znaczenie i wpływają na potrzebę zmian i doskonalenie regulacji prawnych i procesów eksploatacyjno – przewozowych. Na dany moment nie posiadamy informacji od naszych członków o negatywnych działaniach i skutkach decyzji politycznych, które mogą zakłócać prace przedsiębiorstw kolejowych i wykonywane przewozy międzynarodowe — skomentował prof. ALK dr Mirosław Antonowicz, przewodniczący OSŻD.

Decyzji politycznych dotyczących gospodarki nie należy podejmować pochopnie, gdyż ich konsekwencje są poważne.

— Zajmując się naukowo i praktycznie zagadnieniami transportu i łańcuchami dostaw mogę skonstatować, że każde przerwanie i zakłócanie funkcjonowania łańcuchów dostaw wiąże się ze stratami wszystkich uczestników łańcucha, także ogniw tranzytowych, co gorsze może prowadzić do pogorszenia wizerunku transportu kolejowego, jako niezawodnego, efektywnego i konkurencyjnego rodzaju transportu. Wyrażamy nadzieje, jako organizacja międzynarodowa w branży kolejowej, że transport kolejowy i usługi oferowane przez ten rodzaj transportu łączą, a organizacja OSŻD poprzez swoje działania przyczynia się do poprawy konkurencyjności transportu kolejowego w przestrzeni euroazjatyckiej  — komentuje prof. Antonowicz.


Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close