Partnerzy portalu

Ranking TOP-100 portów kontenerowych

Port Gdańsk zajął w 2020 roku 85 miejsce w najnowszym zestawieniu największych portów z terminalami kontenerowymi. Oznacza to awans o kolejne pozycje, w porównaniu z debiutem na liście TOP-100 takich portów sprzed czterech lat i mniejszymi przeładunkami w roku covidowym. TOP-10 zdominowały porty chińskie.

TOP-10
Port Szanghaj fot.  Alex Needham Wikimedia Commons

Powyższe dane publikujemy za American Journal of Transportation, zestawiając samodzielnie kolejność portów. Pewnym utrudnieniem w dokładnym ustaleniu ich miejsc jest to, że w kilku przypadkach brakuje danych o przeładunkach portów w 2020 r., a w dwu przypadkach autorzy wymieniają nazwę jedynie portu, bez podania danych za lata 2019 i 2020 r. Cenne są także informacje o szacunkach przeładunków drobnicy w kontenerach dostarczonej transportem morskim.

Przewozy

Według uśrednionych szacunków (dane: UNCTAD, Banku Światowego, BIMCO), w 2020 r. porty kontenerowe obsłużyły 801,48 mln TEU, czyli o około 10 mln TEU mniej (o 1,2 proc.) niż w 2019 r. (811,22 mln TEU). Był to więc pierwszy rok ich spadków, po wzroście wolumenu od prawie trzech dekad. Ostatni spadek przeładunków drobnicy w kontenerach porty zanotowały po „wielkiej recesji” 2009/10, spowodowanej kryzysem finansowym. O ile jeszcze w 2008 r. przeładowano  516,15 mln TEU, to w 2009 r. już tylko 472,18 mln TEU (o 8,5 proc. mniej). Ale rynek szybko odrobił z nawiązką tę stratę, bo w 2010 r. globalne obroty portów wyniosły 543,97 mln TEU.

Jak widać, w minionej dekadzie ożywienie przewozów drobnicy w kontenerach i ich przeładunków w portach było zawrotne. W 2020 r. przeładowano w portach o ponad 55 proc. więcej ładunków skonteneryzowanych, niż w 2008 r. Szczególnie, że był to rok nie tylko pandemii covid-19 i wielu utrudnień w produkcji, handlu i logistyce, ale także innych problemów, w tym dalszego ciągu wojny handlowej USA-Chiny.

Autorzy analizy podkreślają, że rok 2020 zakończył się dla portów znacznie lepszymi wynikami, niż można się było tego spodziewać po I półroczu, kiedy np. przewozy kontenerowcami zmalały o 6,8 proc. Boom na transport morski, obserwowany w I półroczu 2021 r. wskazuje, że cały br. będzie rekordowy pod względem przeładunków drobnicy skonteneryzowanej. O ile – tu szacunki są także rozbieżne, ale wskazują na wzrost co najmniej o 5 proc. rdr.

Ranking TOP-100 portów kontenerowych

Publikowaliśmy już dane o największych na świecie10 portach kontenerowych oraz autorską listę TOP-15 największych takich portów w Europie.

Patrz: Autorski ranking IntermodalNews.pl Top-15 portów kontenerowych w Europie

Już z TOP-10 wynikało m.in., że zdominowana jest porty azjatyckie, z najliczniej reprezentowanymi portami Chin (7), po jednym z Singapuru i Korei Płd. oraz z jednym portem europejskim – w Rotterdamie. Na tę pierwszą dziesiątkę przypadły przeładunki w 2020 r. 254,177 mln TEU, czyli blisko 1/3 globalnych przeładunków (31,7 proc.). Rozpiętość obrotów wynosiła od 43,5 mln ton w Szanghaju, do 14,3 mln TEU w Rotterdamie.

Na 20 największych portów przypadły przeładunki 360,32 mln TEU, tj. 45 proc. globalnych obrotów towarów skonteneryzowanych w transporcie morskim. W tej grupie rozpiętość wynosiła od 14,2 mln TEU portu Dubai (Port of Jebel – ZEA), do 8,3 mln TEU portu Ho Chi Minh City (Wietnam). W tej grupie sklasyfikowano dwa porty europejskie – w Antwerpii i Hamburgu.

Można też uznać, że nie tylko pierwsza i druga, ale także trzecia i czwarta dziesiątka największych portów odstaje wielkością działalności od reszty. Na 39 miejscu z obrotami 4,7 mln TEU sklasyfikowany jest amerykański port Savannach. O dalsze miejsca będzie więc zapewne toczyć się regionalnie walka portów o jak największy udział w światowych przeładunkach skonteneryzowanych. Przeładowały one w ub.r. od ok. 2 mln do 4 mln TEU, zatem jeżeli mają ku temu możliwości infrastrukturalne, porządek w klasyfikacji od piątek dziesiątki począwszy może się zmienić.

Uczestniczy w niej też port Gdańsk, który w 2020 r. przeładował 1,93 mln TEU, o 7 proc. mniej niż w 2019 r. i odbiegając od średniego spadku przeładunków na świecie. Szczególnie od miejsca 70 jest wiele portów, które przeładowują „tylko” o kilkaset tysięcy więcej ładunków, niż Gdańsk. Jego awans leży więc w jego możliwościach i potencjale.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close