Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kowno będzie mieć połączenie intermodalne z Holandią

Terminal intermodalny w Kownie, który w ubiegłym roku połączono z Rail Baltica będzie mieć kolejowe połączenie z Tilburgiem. Litewskie miasto leżące na styku kolei szerokotorowych i normalnotorowych może stać się hubem przeładunkowym o znaczeniu regionalnym.

Terminal Intermodalny w Kownie
fot. LTG Cargo

W październiku 2020 ukończono budowę linii kolejowej Kowno — Palemonas. Dwukilometrowy odcinek, na który składają się tory o rozstawie 1435 i 1520 mm połączył kowieński terminal intermodalny z siecią kolejową o rozstawie europejskim. Równocześnie zmodernizowano pozostałe prowadzące do tego obiektu linie szerokotorowe. Dzięki tym inwestycjom Kaunas Intermodal Terminal (KTI) który uruchomiono w 2015 r. stał się znacznie atrakcyjniejszy dla międzynarodowych operatorów logistycznych, którzy planują przyłączyć ten obiekt do sieci połączeń intermodalnych. 

Od lipca obiekt w Kownie będzie obsługiwać dwa pociągi tygodniowo, które bezpośrednio połączą go z terminalem GVT w Tilburgu.  Od września liczba połączeń zostanie zwiększona do czterech tygodniowo — zapowiedział Roland Verbraak podczas RailFreight Networking Days.

Kowno w najbliższych latach może stać się hubem logistycznym o znaczeniu ponadregionalnym. Wynika to z dogodnej lokalizacji tego litewskiego miasta. Przez Kowno przebiega Rail Baltica, istotna magistrala kolejowa sieci TEN-T, która docelowo połączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską. Równocześnie Kowno ma dostęp do sieci kolejowej o rozstawie rosyjskim, dzięki czemu docierają tam pociągi kursujące na Nowym Jedwabnym Szlaku. Litewskie miasto ma też dobre połączenia z portami Kłajpeda i Kaliningrad, który w ostatnich miesiącach stał się istotnym punktem przeładunkowym dla serwisów intermodalnych łączących Chiny z krajami Europy północnej i zachodniej. Dla GVT to właśnie możliwość skomunikowania pociągu z połączeniami do Azji zadecydowała o wyborze Kowna jako nowej destynacji. 

Inwestycje na Rail Baltica

Obecnie jednak potencjał tego litewskiego miasta nie może jeszcze być w pełni wykorzystany przez operatorów logistycznych z powodu stanu infrastruktury po stronie polskiej. PKP PLK modernizują odcinek Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem. Na początku czerwca rozstrzygnięto przetarg na modernizację stacji Ełk. Brakuje także północnego odcinka Rail Baltica z Kowna do Łotwy i Estoni. Litewski zarządca infrastruktury LTG Infra ogłosił właśnie przetarg na budowę mostu nad rzeką Neris. Litwini zapowiadają, że ukończą budowę linii do Łotwy w 2026 r. Po zakończeniu tych inwestycji Kowno stanie się jednym z najważniejszych hubów logistycznych w północnej Europie.

— Cieszę się, że Litwa szybko posuwa się do przodu w realizacji strategicznie ważnego projektu Rail Baltica. Mamy już europejski tor kolejowy łączący Polskę z Kownem, a terminal intermodalny w Kownie jest połączony z europejską siecią kolejową. Rail Baltica wraz z lotniskiem i sąsiadującą z nim wolną strefą ekonomiczną otwiera przed krajowym przemysłem i mieszkańcami nowe horyzonty w zakresie transportu towarowego, jakości środowiska i rozwoju ekologicznego transportu, a Kowno i jego region mogą stać się multimodalnym centrum transportowym — powiedział podczas debaty z parlamentarzystami Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej. 

Czytaj także: Trójmorze na Nowym Jedwabnym Szlaku. Potencjał, którego nie można zmarnować

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close