Kowno będzie mieć połączenie intermodalne z Holandią
Terminal intermodalny w Kownie, który w ubiegłym roku połączono z Rail Baltica będzie mieć kolejowe połączenie z Tilburgiem. Litewskie miasto leżące na styku kolei szerokotorowych i normalnotorowych może stać się hubem przeładunkowym o znaczeniu regionalnym.

W październiku 2020 ukończono budowę linii kolejowej Kowno — Palemonas. Dwukilometrowy odcinek, na który składają się tory o rozstawie 1435 i 1520 mm połączył kowieński terminal intermodalny z siecią kolejową o rozstawie europejskim. Równocześnie zmodernizowano pozostałe prowadzące do tego obiektu linie szerokotorowe. Dzięki tym inwestycjom Kaunas Intermodal Terminal (KTI) który uruchomiono w 2015 r. stał się znacznie atrakcyjniejszy dla międzynarodowych operatorów logistycznych, którzy planują przyłączyć ten obiekt do sieci połączeń intermodalnych.
Od lipca obiekt w Kownie będzie obsługiwać dwa pociągi tygodniowo, które bezpośrednio połączą go z terminalem GVT w Tilburgu. Od września liczba połączeń zostanie zwiększona do czterech tygodniowo — zapowiedział Roland Verbraak podczas RailFreight Networking Days.
Kowno w najbliższych latach może stać się hubem logistycznym o znaczeniu ponadregionalnym. Wynika to z dogodnej lokalizacji tego litewskiego miasta. Przez Kowno przebiega Rail Baltica, istotna magistrala kolejowa sieci TEN-T, która docelowo połączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską. Równocześnie Kowno ma dostęp do sieci kolejowej o rozstawie rosyjskim, dzięki czemu docierają tam pociągi kursujące na Nowym Jedwabnym Szlaku. Litewskie miasto ma też dobre połączenia z portami Kłajpeda i Kaliningrad, który w ostatnich miesiącach stał się istotnym punktem przeładunkowym dla serwisów intermodalnych łączących Chiny z krajami Europy północnej i zachodniej. Dla GVT to właśnie możliwość skomunikowania pociągu z połączeniami do Azji zadecydowała o wyborze Kowna jako nowej destynacji.
Inwestycje na Rail Baltica
Obecnie jednak potencjał tego litewskiego miasta nie może jeszcze być w pełni wykorzystany przez operatorów logistycznych z powodu stanu infrastruktury po stronie polskiej. PKP PLK modernizują odcinek Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem. Na początku czerwca rozstrzygnięto przetarg na modernizację stacji Ełk. Brakuje także północnego odcinka Rail Baltica z Kowna do Łotwy i Estoni. Litewski zarządca infrastruktury LTG Infra ogłosił właśnie przetarg na budowę mostu nad rzeką Neris. Litwini zapowiadają, że ukończą budowę linii do Łotwy w 2026 r. Po zakończeniu tych inwestycji Kowno stanie się jednym z najważniejszych hubów logistycznych w północnej Europie.
— Cieszę się, że Litwa szybko posuwa się do przodu w realizacji strategicznie ważnego projektu Rail Baltica. Mamy już europejski tor kolejowy łączący Polskę z Kownem, a terminal intermodalny w Kownie jest połączony z europejską siecią kolejową. Rail Baltica wraz z lotniskiem i sąsiadującą z nim wolną strefą ekonomiczną otwiera przed krajowym przemysłem i mieszkańcami nowe horyzonty w zakresie transportu towarowego, jakości środowiska i rozwoju ekologicznego transportu, a Kowno i jego region mogą stać się multimodalnym centrum transportowym — powiedział podczas debaty z parlamentarzystami Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej.
Czytaj także: Trójmorze na Nowym Jedwabnym Szlaku. Potencjał, którego nie można zmarnować