Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Fit for 55 — KE przedstawia nowe cele klimatyczne dla transportu i całej gospodarki

Nowe ambitniejsze cele klimatyczne dla całej europejskiej gospodarki zaproponowała KE w pakiecie Fit for 55, który obejmuje działania na celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% w porównaniu do poziomu z 1990 r. Radykalne zmiany czekać mają branżę transportową i system EU ETS.

EU ETS
fot. KE

Europa ma być pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie — taki cal ma być osiągnięty dzięki nowym propozycjom, które obejmują działania w całej gospodarce UE. Branża transportowa ma zredukować emisje pochodzące z samochodów o 55% w 2030. Natomiast od 2035 r. emisje z nowych pojazdów mają wynosić zero, co oznacza w praktyce koniec produkcji pojazdów z napędem spalinowym. 

W 2026 transport drogowy zostanie objęty systemem handlu emisjami, co oznacza, że przewoźnicy będą ponosić opłaty za zanieczyszczanie powietrza, podobne do tych, które już płacą firmy energetyczne. Komisja Europejska planuje wsparcie rozwoju technologii zeroemisyjnych pojazdów, które mają za kilka lat znaleźć powszechne zastosowanie. 

EU ETS dla lotnictwa

Nowe regulacje obejmą także transport lotniczy, który dotychczas był wyłączony z polityki klimatycznej UE. Przewoźnicy będą zobligowani do korzystania ze zrównoważonego paliwa w samolotach startujących z lotnisk w Europie. W dyrektywie EU ETS regulującej handel emisjami wprowadzony zostanie Schemat Offsetu i Redukcji Śladu Węglowego w Międzynarodowym Lotnictwie (CORSIA), zaproponowany przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Jednym z rozwiązań będzie promowanie wykorzystania paliwa syntetycznego tzw. e-paliwa w samolotach. 

KE chce także przyspieszenia dekarbonizacji transportu morskiego. Komisja współpracuje w tym zakresie z Międzynarodową Organizacją Morską. W dyrektywie FuelEU Maritime zaproponowane będą nowe wymogi stosowania zrównoważonego paliwa dla wszystkich statków zawijających do europejskich portów niezależnie od tego pod jaką bandera pływają. Transport morski również zostanie objęty systemem EU ETS.

„Zarówno sektor lotniczy, jak i morski będą musiały zintensyfikować wysiłki w celu poprawy wydajności samolotów, statków i ich operacji oraz zwiększenia wykorzystania produkowanych w sposób zrównoważony paliw odnawialnych i niskoemisyjnych. Zostanie to ocenione bardziej szczegółowo w kontekście inicjatyw ReFuelEU Aviation i FuelEU Maritime, których celem jest zwiększenie produkcji i wykorzystania zrównoważonych paliw alternatywnych w tych sektorach. Niezbędny rozwój i wdrożenie technologii musi nastąpić już do 2030 r., aby móc później przygotować się na znacznie szybsze zmiany” – napisano w uzasadnieniu propozycji legislacyjnej KE dla transportu morskiego.

Czytaj też: Trudna dekarbonizacja transportu morskiego

Oprócz nowych celów dla przewoźników KE będzie wspierać budowę infrastruktury dla stosowania alternatywnego napędu i zrównoważonych paliw we wszystkich gałęziach transportu. W tym celu uchwalona ma być Dyrektywa o Infrastrukturze dla Paliw Alternatywnych, której celem będzie stworzenie przyjaznej dla użytkownika i interoperacyjnej sieci ładowania i tankowania. 

Cło węglowe

Inwestycje w nowe technologie bezemisyjne oraz wykorzystanie zrównoważonego paliwa wiąże się z ponoszeniem dużych kosztów przez europejskie przedsiębiorstwa. Może to w praktyce zmniejszyć ich konkurencyjność w porównaniu do firm spoza UE, które działają w krajach, nie realizujących ambitnej polityki klimatycznej. Przedstawiciele europejskiego przemysłu od lat ostrzegają o ryzyku przenoszenia niektórych działów produkcji poza Europę. Aby zapobiec temu ryzyku Komisja Europejska chce wdrożyć swego rodzaju „cło węglowe” (Carbon Border Adjustment Mechanism) które będzie obejmowało opłaty za import towarów produkowanych przez wysokoemisyjne branże, które są konkurencyjne dla przedsiębiorstw europejskich i mogłyby korzystać na niższych kosztach spowodowanych brakiem polityki klimatycznej w krajach macierzystych.

Nowością będzie też Fundusz Klimatyczno-Społeczny, który będzie wspierał obywateli UE najbardziej narażonych na zubożenie i wykluczenie transportowe, które może być skutkiem wprowadzania nowych celów klimatycznych.

Komisja Europejska prowadziła w 2020 r. konsultacje publiczne w wyniku których opracowano szereg nowych regulacji, które wprowadzą cele klimatyczne w poszczególnych dziedzinach gospodarki. Jak zapewnia KE regulacje te opracowane były z zastosowaniem „całościowej perspektywy” obejmujące wzajemne międzysektorowe oddziaływanie na siebie nowych rozwiązań. Propozycje legislacyjne KE musi jeszcze zatwierdzić Rada UE i Parlament Europejski. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close