Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Linie żeglugowe łoją spedytorów na jeszcze jeden sposób – żądając D & D

Średnie opłaty D & D (za postojowe i przetrzymywanie) kontenerów w 20 największych portach kontenerowych na świecie były w końcu marca br. o 104 proc. droższe, niż rok wcześniej. Zarazem żaden z nich nie odnotował spadku tych opłat. Występowało przy tym bardzo duże zróżnicowanie, w zależności portu, ale i od linii żeglugowej.

D & D
Fot. Michela Canale

Opłata postojowa (demurrage) jest naliczana, gdy kontener pozostaje w terminalu kontenerowym ponad dozwoloną liczbę dni (zwykle 14 dni), natomiast opłata za przetrzymywanie (detention) jest naliczana za przedłużone korzystanie z kontenera, dopóki nie zostanie on zwrócony pusty przewoźnikowi (okres ten wskazuje linia żeglugowa).

Stawki za postojowe

Z raportuDemurrage & Detention Benchmark 2021” opracowanego przez Container xChange wynika, że w 20 największych portach kontenerowych na świecie w marcu tego roku pobierano średnio 720 dolary za przetrzymywany kontener, tj. dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Wśród portów, w których opłaty karne były najbliżej tej średniej, znalazły się: Rotterdam (756 USD), Singapur (615 USD) i Antwerpia (709 USD). Najwięcej trzeba było płacić za przetrzymanie kontenera ponad 2 tygodnie w portach: Port Long Beach (średnio 2638 dolarów) i sąsiednim Los Angeles (2593 USD), nieco taniej na Tajwanie (2800 USD). Z kolei najmniejsze karne opłaty pobierano w porcie Busan w Korei Południowej – tylko 132 dolary, wahające się od 400 do 1000 USD m.in. w portach: Chingdao (Chiny), Port Kelang (Malezja) i Jabel Ali (ZEA).

Łączne stawki D & D

Najdroższe pod względem łącznych opłat D & D są wymienione dwa porty zachodniego wybrzeża USA, bowiem sięgają 4000 USD/kontener. Najtaniej można przetrzymywać kontenery w Busan (mniej niż 200 dolarów). Łączne opłaty karne zależą również od linii żeglugowej, z której się korzysta. Z raportu wynika, że w przewozach do Europy można zaoszczędzić w ten sposób nawet 1354 dolarów. Z największych portów europejskich, najniższe łączne opłaty D & D ma Antwerpia, drożej jest wRotterdamie (nieco ponad 3000 USD), a najdrożej w Hamburgu (ok. 2500 USD).

W Hamburgu ceny również różnią się znacznie, w zależności od linii żeglugowej. Najtańsza jest CMA CGM, która pobiera 258 dolarów za przetrzymywany kontener, podczas gdy najdroższa jest linia Yang Ming – naliczająca 1612 dolarów. W Rotterdamie najmniejsze opłaty nalicza linia Cosco (ok. 200 dolarów/kontener) i CMA CGM (265 dolarów).

Między portami zróżnicowane są ponadto limity dni, po przekroczeniu których naliczana jest opłata za przetrzymywanie kontenera. Najkrótsze okresy bez opłat są w portach: Long Beach i Los Angeles (4 dni) oraz Hongkongu (5 dni), najdłuższe w Busan (11 dni) i Shenzhen (9 dni). W Europie limit ten w największych portach wynosi 7 dni. Ponadto opłaty te różnią się w zależności od przewoźnika. Maersk, Yang Ming i HHH pozwalają za darmo trzymać kontener przez 5 dni, ale CMA CGM 10 dni, a Cosco – 11.

Dynamika zmian

Jedne z największych wzrostów opłat D & D w marcu br. w porównaniu do marca 2020 r. odnotowano w największych portach w Chinach – średnio o 126 proc. Rekordowe wzrosty wystąpiły w porcie Qingdao – aż o 194 proc. rok do roku, a następnie w Dalian – gdzie nadawcy odczuli średni wzrost opłat D & D o 187 proc.

Autorzy podkreślają przy tym, że opłaty te w Chinach i na Dalekim Wschodzie są nadal znacznie niższe niż w wielu innych wiodących portach, a siedem z 10-ciu „najtańszych” portów jest właśnie w Kraju Środka.

W porcie w Los Angeles, który był kluczowy dla powstania chaosu w trans pacyficznym transporcie towarów w kontenerach, średnie opłaty D&D wzrosły o 142,7 proc. od marca 2020 r., ale swoisty rekord ustanowił CMA CGM dla portu w Los Angeles – opłaty skoczyły o 167 proc. w ciągu roku.

Opłaty pod kontrolą? 

Johannes Schlingmeier, dyrektor generalny i założyciel platformy do wynajmu i handlu kontenerami Container xChange powiedział komentując raport, że „z pewnością stawki D&D będą rosnąć” nadal, zwiększając obciążenie kosztami transportu spedytorów i przemysł, którzy i tak ponoszą rekordowo wysokie stawki frachtu z powodu globalnych niedoborów kontenerów. 

Jak dodał Schlingmeier, w amerykańska Federalna Komisja Morska analizuje praktyki w branży żeglugi kontenerowej, bowiem wielu użytkowników kontenerów uważa, że zostali niesprawiedliwie obciążeni przez przewoźników opłatami D&D. Efektem tych badań może wskazanie sposobu, jak można żądać zwrotu tych opłat.

Czytaj również: Niezawodność rozkładu przewoźników morskich przebiła… podłogę

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close