Partnerzy portalu

W poszukiwaniu alternatywnego napędu – rośnie flota statków na metanol

Tagi: metanol,

Linia żeglugowa Maersk podpisała ze stocznią Hyundai Mipo Dockyards z grupy Hyundai kontrakt budowy pierwszego na świecie kontenerowca na metanol. Jest to paliwo neutralne w spalaniu pod względem emisji dwutlenku węgla. Rozwój tej technologii może mieć istotne znaczenie w procesie dekarbonizacji transportu morskiego. 

metanol
fot. Maersk

Obecnie poza napędem LNG (z dużą emisją związków azotu), paliwami z domieszką biopaliw i próbami stosowania różnych rozwiązań wykorzystujących napęd wiatru, jako wspomagania napędu głównego, nie ma realnych alternatyw dla zmniejszenia przez statki emisji CO2 i szerzej – gazów cieplarnianych (GHG). Technologia ogniw paliwowych (spalanie wodoru, także z amoniaku), podobnie jak baterii – nadal znajduje się na etapie eksperymentów.

Szczególne znaczenia nabiera ten problem w Europie, w związku z przyjętymi przez UE planami uzyskania do 2050 r. neutralności gospodarczej. Dekarbonizacja musi objąć radykalniej transport, a jednym ze sposobów może być – proponowane przez Parlament Europejski – objęcie systemem ETS (handlu emisjami CO2) transportu morskiego. To podniesie koszty transportu morskiego, co przewoźnicy mają też na uwadze.

Ponadto w 2023 r. być może zaczną obowiązywać nowe przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wprowadzające dalsze ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

Kontrakt 

W istocie, zamawiany przez Maersk kontenerowiec będzie miał napęd dualny, tj. silnik spalinowy Diesla i drugi, spalający metanol. Będzie to niewielka jednostka, o długości 172 metrów, zabierająca do 2100 TEU. Ma pływać w sieci przewoźnika feederowego, Sealand Europe – spółki z grupy Maersk, na bałtyckim szlaku żeglugowym między Europą Północną a Zatoką Botnicką.

Konfiguracja napędu metanolu dla statku zostanie opracowana przez MAN Energy Solutions i Hyundai Engine and Machinery (silnik główny) oraz Himsen (silnik aux), we współpracy z Hyundai Mipo i Maersk. Towarzystwem klasyfikacyjnym będzie American Bureau of Shipping (ABS).

Technologia

Ponieważ metanol – wytwarzany od lat 20.tych XX wieku – ma trudniejszy zapłon niż np. benzyna, stosowany jest nadal w ograniczonym zakresie, np. przez samochody sportowe czy motocykle (wyścigi na żużlu).

Metanol produkuje się dwoma metodami z gazu syntezowego (powstaje podczas reakcji z węgla, gazu ziemnego lub lekkich węglowodorów z parą wodną i użyciem katalizatorów). Formalnie, podobnie jak tzw. brudny wodór (wytwarzany z węgla lub ropy naftowej), nie jest oceniany jako w pełni „czyste” paliwo, bowiem podstawą są surowce kopalnie. 

Metanol jako paliwo okrętowe jest już dostępny w ok. 100 portach na świecie. Jest to bezpieczne do przewozu paliwo, które zapewnia redukcję emisji CO2, całkowicie eliminuje emisje tlenków siarki (SOx) i cząstek stałych, a  emisję tlenków azotu (NOx) zmniejsza o 60 proc. w porównaniu z tradycyjnymi paliwami morskimi.

Tego oczekują klienci

Statek z innowacyjnym napędem ma zostać przekazany armatorowi w 2023 r. Będzie pływać, oczywiście, pod duńską banderą.

„Da on nam cenne doświadczenie w eksploatacji statków kontenerowych przyszłości, oferując prawdziwie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla usługi transportu, co jest ważne dla wielu naszych klientów, bowiem oczekują pomocy w dekarbonizacji łańcuchów dostaw” – powiedziała Henriette Hallberg Thygesen, CEO Fleet & Strategic Brands, z grupy A.P. Moller – Maersk. 

Według niej, ponad połowa największych klientów Maerska wyznaczyła – lub jest w trakcie ustalania zeroemisyjnych celów dla swoich łańcuchów dostaw. Doświadczenia techniczne i ekonomiczne zebrane podczas użytkowania nowego kontenerowca (nie podaje się nadal, o ile będą wyższe koszty eksploatacji statku z napędem na metanol w porównaniu do tradycyjnego napędu) mają posłużyć do „szybkiego skalowania tego napędu”, czyli stosowania go na większych statkach.

Doświadczenia

Zamówiony kontenerowiec nie będzie pierwszym statkiem z napędem na metanol. Na początku 2020 r. szwedzka spółka Proman Stena Bulk zamówiła budowę dwu zbiornikowców(Stena ProPatria i Stena ProMare, o nośności 49 900 ton), a jesienią – także chemikaliowca (Stena Prosperous) na pędem dualnym, w tym na metanol.

Każdy statek będzie zużywał 12,5 ton metanolu rocznie jako paliwa, znacznie zmniejszając emisje w normalnej eksploatacji w porównaniu ze statkami o napędzie zasilanym konwencjonalnymi paliwami morskimi. Statki te będą używane w żegludze na morzach europejskich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close