Jak zmienił się zawód kierowcy w ostatnich latach?
Firmy transportowe borykają się z problemem braku kierowców. Młode osoby do tej pracy zniechęca stereotypowe postrzeganie zawodu. Jednak komfort pracy w tej branży się poprawił do czego przyczyniają się też nowoczesne narzędzia IT — wynika z debaty „Jak zmienił się zawód kierowcy przez ostatnią dekadę?” Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Pandemia pokazała jak ważna jest branża transportowa dla zapewnienia bezpieczeństwa ludności. Restrykcje i nowe regulacje wpłynęły znacząco na pracę kierowców zawodowych. Wielu przewoźników osiągnęło w ubiegłym roku dobre wyniki finansowe, co przełożyło się na wynagrodzenia kierowców.
— W roku pandemicznym firmy skorzystały z faktu, że stawki frachtu wzrosły i wykonywało sporo zleceń na terenie Europy. W maju były duże wahania w dostępności powierzchnii ładunkowej. Firmy więcej zarobiły, co przełożyło się na większe zarobki kierowców. W niewielkiej części zarobki spadły, wynikało to jednak z wykonywania mniejszej liczby przewozów, co skutkowało niewypłacaniem diety — skomentował wyniki badania wynagrodzeń kierowców Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Brakuje kierowców
Obecnie ponad połowa firm nie spodziewa się zmian w sytuacji branży TSL, a 1/4 spodziewa się wzrostu przychodów. Bardzo dużym wyzwaniem w najbliższych latach będzie brak kierowców.
— Już za rok brakować będzie 220 tys. kierowców. Poważnym problemem w Europie Zachodniej jest też duża średnia wieku kierowców, co spowoduje że za kilka lat problem z pracownikami się nasili — uważa Artur Olejniczak, ekspert Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania
Młode osoby nie chcą wykonywać zawodu kierowcy ciężarówki ze względu na negatywne postrzeganie tej pracy. Czynnikiem zachęcającym są stosunkowo dobre wynagrodzenia. Jednak problemem jest wysoki koszt uzyskania prawa do wykonywania zawodu. W ostatnich latach w pracy kierowców zaszło sporo zmian związanych z nowymi technologiami.
— Są opinie, że urządzenia telematyczne są uciążliwe i odwracają uwagę od tego co jest najważniejsze w pracy. Ale ich wprowadzenie jest zrozumiałe, gdyż ułatwia zarządzanie firmą. Natomiast warunki pracy w ostatnich latach się poprawiły. Samochody stały się bardziej komfortowe. Poprawiła się też infrastruktura drogowa — skomentował Przemysław Isalski, kierowca zawodowy w Isalscy Transport Sp. z o.o.
Zawód powołanie
Z badania PITD wynika że 85% kierowców lubi swoją pracę. Tym co wskazują jako negatywy jest stres, rozłąka z rodziną i nie zawsze dostępna infrastruktura taka jak miejsca obsługi pojazdów.
— Można powiedzieć że jest to zawód dla ludzi z powołaniem. Mimo to spora grupa myśli o zmianie zawodu z powodu czynników takich jak stres. Jednak nowoczesne technologie sprawiają, że stresujących sytuacji jest coraz mniej. Systemy IT i telematyka pozwlają lepiej zoptymalizować trasę i pracę kierowcy, dzięki czemu jest mniej opóźnień. Systemy dostarczają też informacji o przeszkodach w ruchu drogowym, co również zmniejsza stresogenność pracy. Kontrowersyjne wśród kierowców było wprowadzenie wideotelematyki. Jak się jednak okazało w czasie zdarzeń drogowych nagrania z kamer wideo mogą być traktowane jako dowód przez policję, dzięki czemu kierowcy unikają niesłusznych mandatów. To powoduje że coraz więcej firm się na takie rozwiązania decyduje — zauważyła Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & CEE w Webfleet Solutions.
Zobacz więcej info o systemach IT: https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/