Transkontynentalne połączenia przez Iran z opóźnieniami
Nie udało się uruchomić pierwszego pociągu intermodalnego, który miał połączyć Stambuł, Teheran i Islamabad. Natomiast w połowie czerwca zaplanowane jest uruchomienie pociągu blokowego z Helsinek do Indii, przez Rosję, Azerbejdżan i Iran. Za projekt ten odpowiada Nurminen Logistics.

Pociąg z Turcji do Pakistanu przez Iran miał ruszyć 3 marca. Inicjatywę tę zapowiedzieli przedstawiciele tych trzech państw podczas spotkania ministrów transportu w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej (ECO) zrzeszającej kraje południowo – zachodniej Azji. Na uruchomieniu pociągu szczególnie zależało Iranowi, który w 2009 zyskał kolejowe połączenie z Pakistanem dzięki oddanej wtedy do użytku linii Zahedan – Bam. Na granicy irańsko — pakistańskiej zlokalizowano terminal przeładunkowy na styku linii 1435 i 1,676 mm. Ze względu na małe zainteresowanie operatorów logistycznych nie udało się jednak uruchomić regularnego połączenia intermodalnego i projekt zarzucono.
Pod koniec 2020 pojawiła się szansa na uruchomienie pociągu. Jednak zaplanowaną na 3 marca inaugurację połączenia kilka razy przekładano. Obecnie przedstawiciele Kolei Tureckich i Pakistańskich mówią o uruchomieniu pociągu w czerwcu. Jako przyczyny niepowodzenia projektu Muhammad Mansoor Nasim przedstawiciel TMiT Limited Turkey wskazał w rozmowie z railfreight.com problemy z komunikacją i zaufaniem po stronie rządów Turcji i Pakistanu.
Jednakże Haroon Brothers & Co które jest oficjalnym operatorem logistycznym Kolei Pakistańskich w kwietniu stwierdził, że głównym problemem hamującym uruchomienie korytarza Islam — Teheran — Islamabad są amerykańskie sankcje na Iran, które uderzają w pakistańskie firmy zainteresowane przewozem ładunków o wysokiej wartości. Banki stwierdziły w swojej akredytywie, że spedytorzy nie mogą korzystać z żadnego irańskiego portu ani ładunku tranzytowego przez Iran. Z tego powodu obecnie projekt koncentruje się na przewozie towarów o niższej wartości, jednak w tym przypadku problemem okazują się stawki frachtu, które czynią korzystanie z tej usługi nieopłacalnym.
Z Helsinek do Indii
Większe szanse na realizację ma inne połączenie intermodalne przez Iran. Nurminen Logistics zapowiada uruchomienie w połowie czerwca pociągu, który przejdzie Międzynarodowym Korytarzem Transportowym Północ — Południe z Helsinek, przez Rosję, Azerbejdżan, Iran do portu Badar Abbas, następnie statkiem ładunek popłynie do Nhava Sheva w Indiach. Istotną zaletą tego połączenia jest fakt, że między Finlandią a Rosją nie trzeba zmieniać rozstawu kół. Trasę liczącą 7200 km ładunek pokona w 25 dni.
3 czerwca prezes Nurminen Logistics Olli Pohjanvirta oraz prezes Kolei Rosyjskich Dmitry Murev podpisali memorandum ws. współpracy. Obie spółki mają przeanalizować możliwości uruchomienia usług logistycznych na trasach w Skandynawii, Rosji i Azji.