Partnerzy portalu

PKP Cargo przygotowuje się na rozwój rynku przewozów intermodalnych

PKP Cargo widzi potencjał w rozwoju międzynarodowych przewozów intermodalnych i odbiera nowe wagony platformy kupione dzięki dofinansowaniu z programu unijnego. Przewoźnik obawia się jednak, że w przyszłości mogą pojawić się problemy z zakupami taborowymi dlatego inwestuje w fabrykę w Gniewczynie.

przewozów intermodalnych
fot. PKP Cargo

Kontrakt na dostawę wagonów podkontenerowych, który PKP Cargo zawarło z Wagony Świdnica i Astra Rail jest realizowany. Największy polski przewoźnik towarowy odebrał pierwszą partię 44 platform serii Sggrs o długości ładunkowej 80 stóp z zamówionych 220 pojazdów. Równolegle realizowana jest umowa z Tatravagonką na dostawę 936 wagonów. Dzięki dwóm kontraktom PKP Cargo wzbogaci się o prawie 1200 nowych wagonów platform.

— Bardzo korzystny dla spółki jest fakt, że możemy korzystać z dofinansowania pokrywającego 50% kosztów kwalifikowanych. To największa w historii PKP Cargo inwestycja w tabor intermodalny. Zdecydowaliśmy się na ten krok, gdyż widzimy w jakim kierunku zmierza transport towarów: coraz mniej wozimy ładunków masowych, a więcej skonteneryzowanych. W chwili obecnej udział segmentu intermodalnego w naszej pracy przewozowej wynosi 18%. Pociągi intermodalne kursują na dłuższych odległościach i częściej mają charakter międzynarodowy niż transport kruszyw, czy węgla — powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo podczas konferencji prasowej.

Wolumen przewozów intermodalnych wzrósł nawet w 2020 r. kiedy trwał kryzys gospodarczy spowodowany pandemią. A w kolejnych latach prognozowany jest dalszy wzrost tego rynku.

— Widzimy jakie szanse otwiera dla nas rynek, a jednocześnie rosną wymagania klientów. Potrzebujemy nowego taboru, który pozwoli podnieść prędkość pociągów i lepiej rozłożyć kontenery na wagonach. Nowe platformy i lokomotywy są również cichsze. Naszym celem jest rozwój międzynarodowych połączeń intermodalnych. Chcemy być aktywni w krajach Trójmorza oraz na szlakach do portów nad Morzem Północnym. Niestety widzimy również, że europejscy przewoźnicy mają coraz więcej problemów z zakupem taboru. Ten problem będzie narastał dlatego podjęliśmy decyzję o zakupie majątku dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna — skomentował Czesław Warsewicz. 

Priorytet rządu

Rozwój przewozów intermodalnych znalazł się także w strategicznych dokumentach rządowych. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada wsparcie dla tego sektora.

— Rząd inwestuje w modernizację linii kolejowych, co zapewni wzrost przepustowości i możliwość wyprawiania dłuższych składów o większej nośności. Te działania wpisują się w proces „zazielenienia” transportu towarów, który zapewni przeniesienie ładunków z dróg na kolej. Mam nadzieję, że w następnej perspektywie budżetowej UE będzie większa kwota wsparcia do rozdysponowania dla branży intermodalnej — powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Obecnie w Polsce  zarejestrowanych jest 4,5 tys wagonów platform, ale ich wiek przekracza 30 lat. Kontrakty podpisane przez PKP Cargo i innych beneficjentów programu intermodalnego w ramach POIŚ przyczynia się do odmłodzenia parku taborowego. 

— Centrum Unijnych Projektów Transportowych od lat promuje transport intermodalny. Nowoczesny tabor przesądza o jego konkurencyjności, co będzie promowane przez władze krajowe oraz Komisję Europejską, gdyż taki cel znalazł się w dokumentach strategicznych: Krajowym Programie Odbudowy i Programie Operacyjnym Feniks. Wstępne propozycje perspektywy budżetowej, wskazują, że w kolejnych programach środki, które będą dostępne dla firm z sektora transportu kombinowanego nie będą mniejsze niż obecnie i mamy nadzieję, że dofinansowanie będzie możliwe na poziomie powyżej 50% — skomentowała Sylwia Cieślak-Wilk, wicedyrektor CUPT.

Jak informuje PKP Cargo, platformy serii Sggrs mają uniwersalny układ trzpieni, który umożliwia przewóz kontenerów w konfiguracji 4 x 20`, 2 x 40` i 2 x 30`. Nowoczesna konstrukcja wagonów pozwala na jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Są one zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), tj. TSI – WAG (wagony) oraz TSI – NOI (hałas), czyli spełniają normy „cichych” wagonów.

W ramach obecnego zadania przewoźnik kupi również pięć lokomotyw wielosystemowych, także przeznaczonych do przewozów międzynarodowych. Całkowita wartość projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych” przekracza 243 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close