PKP Cargo przygotowuje się na rozwój rynku przewozów intermodalnych
PKP Cargo widzi potencjał w rozwoju międzynarodowych przewozów intermodalnych i odbiera nowe wagony platformy kupione dzięki dofinansowaniu z programu unijnego. Przewoźnik obawia się jednak, że w przyszłości mogą pojawić się problemy z zakupami taborowymi dlatego inwestuje w fabrykę w Gniewczynie.
Kontrakt na dostawę wagonów podkontenerowych, który PKP Cargo zawarło z Wagony Świdnica i Astra Rail jest realizowany. Największy polski przewoźnik towarowy odebrał pierwszą partię 44 platform serii Sggrs o długości ładunkowej 80 stóp z zamówionych 220 pojazdów. Równolegle realizowana jest umowa z Tatravagonką na dostawę 936 wagonów. Dzięki dwóm kontraktom PKP Cargo wzbogaci się o prawie 1200 nowych wagonów platform.
— Bardzo korzystny dla spółki jest fakt, że możemy korzystać z dofinansowania pokrywającego 50% kosztów kwalifikowanych. To największa w historii PKP Cargo inwestycja w tabor intermodalny. Zdecydowaliśmy się na ten krok, gdyż widzimy w jakim kierunku zmierza transport towarów: coraz mniej wozimy ładunków masowych, a więcej skonteneryzowanych. W chwili obecnej udział segmentu intermodalnego w naszej pracy przewozowej wynosi 18%. Pociągi intermodalne kursują na dłuższych odległościach i częściej mają charakter międzynarodowy niż transport kruszyw, czy węgla — powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo podczas konferencji prasowej.
Wolumen przewozów intermodalnych wzrósł nawet w 2020 r. kiedy trwał kryzys gospodarczy spowodowany pandemią. A w kolejnych latach prognozowany jest dalszy wzrost tego rynku.
— Widzimy jakie szanse otwiera dla nas rynek, a jednocześnie rosną wymagania klientów. Potrzebujemy nowego taboru, który pozwoli podnieść prędkość pociągów i lepiej rozłożyć kontenery na wagonach. Nowe platformy i lokomotywy są również cichsze. Naszym celem jest rozwój międzynarodowych połączeń intermodalnych. Chcemy być aktywni w krajach Trójmorza oraz na szlakach do portów nad Morzem Północnym. Niestety widzimy również, że europejscy przewoźnicy mają coraz więcej problemów z zakupem taboru. Ten problem będzie narastał dlatego podjęliśmy decyzję o zakupie majątku dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna — skomentował Czesław Warsewicz.
Priorytet rządu
Rozwój przewozów intermodalnych znalazł się także w strategicznych dokumentach rządowych. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada wsparcie dla tego sektora.
— Rząd inwestuje w modernizację linii kolejowych, co zapewni wzrost przepustowości i możliwość wyprawiania dłuższych składów o większej nośności. Te działania wpisują się w proces „zazielenienia” transportu towarów, który zapewni przeniesienie ładunków z dróg na kolej. Mam nadzieję, że w następnej perspektywie budżetowej UE będzie większa kwota wsparcia do rozdysponowania dla branży intermodalnej — powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest 4,5 tys wagonów platform, ale ich wiek przekracza 30 lat. Kontrakty podpisane przez PKP Cargo i innych beneficjentów programu intermodalnego w ramach POIŚ przyczynia się do odmłodzenia parku taborowego.
— Centrum Unijnych Projektów Transportowych od lat promuje transport intermodalny. Nowoczesny tabor przesądza o jego konkurencyjności, co będzie promowane przez władze krajowe oraz Komisję Europejską, gdyż taki cel znalazł się w dokumentach strategicznych: Krajowym Programie Odbudowy i Programie Operacyjnym Feniks. Wstępne propozycje perspektywy budżetowej, wskazują, że w kolejnych programach środki, które będą dostępne dla firm z sektora transportu kombinowanego nie będą mniejsze niż obecnie i mamy nadzieję, że dofinansowanie będzie możliwe na poziomie powyżej 50% — skomentowała Sylwia Cieślak-Wilk, wicedyrektor CUPT.
Jak informuje PKP Cargo, platformy serii Sggrs mają uniwersalny układ trzpieni, który umożliwia przewóz kontenerów w konfiguracji 4 x 20`, 2 x 40` i 2 x 30`. Nowoczesna konstrukcja wagonów pozwala na jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Są one zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), tj. TSI – WAG (wagony) oraz TSI – NOI (hałas), czyli spełniają normy „cichych” wagonów.
W ramach obecnego zadania przewoźnik kupi również pięć lokomotyw wielosystemowych, także przeznaczonych do przewozów międzynarodowych. Całkowita wartość projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych” przekracza 243 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł.