Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W porcie Koper otwarto nowe nabrzeże kontenerowe

Nabrzeże przy południowej stronie Pirsu I w terminalu kontenerowym Porcie Koper zostało wydłużone o 100 metrów. W obecności Jerneja Vrtovca, ministra infrastruktury Słowenii oficjalnie otwarto nową część portu.

nabrzeże
fot. Žiga Intihar, Luka Koper

Wydłużone nabrzeże nazwane Link 7d jest częścią dużej inwestycji, która obejmuje również budowę nowego placu kontenerowego o powierzchnii 25 000 m2. Inwestycja ta ma charakter offshore, a nowy plac składowy powstaje na stalowych belkach. Łącznie będzie ich 770, a średnio będą mieć długość 65 m. Nowy plac kontenerowy będzie gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego zostanie powiększona do 1,5 mln TEU rocznie. Wartość inwestycji wynoi 45,6 mln euro, a projekt częściowo finansowany jest z europejskiego programu NAPA4CORE.

— Konteneryzacja światowego transportu towarów osiągnęła poziom bezprecedensowy. Armatorzy budują coraz większe statki, żeby zaadoptować się do tej sytuacji. Inaczej zostaliby wykluczeni z głównych szlaków przepływu towarów. Z tego powodu nasza inwestycja, nabrzeże Link 75 jest dopiero początkiem — skomentował Dimitrij Zadel, prezes Portu Koper.

Obecnie połowa kontenerów przeładowywanych w Koprze dociera od strony lądu koleją (ok. 1 mln TEU w 2020 roku.) Z tego powodu dalszy rozwój słoweńskiego portu zależy w dużej mierze od budowy dodatkowego połączenia kolejowego. Tak zwana „druga linia” będzie gotowa w 2026 r. Wcześniej jednak nastąpi modernizacja słoweńskiej sieci kolejowej. Minister Vrtovec zapowiedział wsparcie dla projektów kolejowych kluczowych dla Portu Koper. Budowa nowej linii do portu ruszyła w maju, a 27-kilometrowy odcinek Divača-Koper pozwoli osiągnąć prędkość 160 km/h. Ta budowa jest trudną inwestycją. Szlak wzniesie się z poziomu morza na wysokość 430 m, a 3/4 torów będzie biegło tunelami.

Nowe suwnice

Port Koper zamówił także dwie nowe suwnice klasy Super-post-Panamax. Urządzenia dotrą do Kopru pod koniec przyszłego roku. W 2022 rozpocznie się także budowa północnej części Pirsu 1, która również będzie przeznaczona do obsługi transportu kontenerowego. 

— Jeśli weźmiemy pod uwagę, że budowa nowej linii kolejowej kosztować będzie miliard euro, to zrozumiała jest ambitna strategia Portu Koper, która obejuje inwestycje za pół miliarda euro do roku 2025 aby wykorzystać przewagę jaką da nowa infrastruktura kolejowa — zauważył Uroš Ilić, przewodniczący rady nadzorczej Portu Koper.

Pierwsze kontenery dotarły do słoweńskiego portu w 1979 r. kiedy uruchomiono terminal na nabrzeżu o długości 150 m. Obecnie nabrzeże kontenerowe ma długość prawie 700 m i mieści 9 suwnic, a w przyszłym roku będzie ich 11. Port Koper jest największym morskim terminalem kontenerowym na Adriatyku i obsługuje również transport intermodalny do Polski. Wkrótce planowane jest uruchomienie mostu kontenerowego Koper — Gdynia.

Czytaj także: Rusza połączenie BCT Gdynia – Port Koper

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close