Korytarz Bałtyk — Adriatyk z dużym potencjałem dla państw Grupy Wyszehradzkiej
Transport intermodalny odgrywa coraz większą rolę w integracji gospodarczej państw Grupy Wyszehradzkiej. Podczas odbywającego się 17-18 czerwca w Krakowie dyskutowane są różne inicjatywy budowy nowych połączeń drogowych i kolejowych między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami, które usprawnią logistyczne łańcuchy dostaw łączące porty i lądowe terminale przeładunkowe.

Region Europy Środkowo – Wschodniej odgrywa coraz większą rolę na mapie logistycznej Eurazji, co wynika z rozwoju połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku jak i wzrostu przeładunków w portach nad Morzem Bałtyckim i Adriatykiem. Duże znaczenie mają także inwestycje w terminale przeładunkowe w krajach Grupy Wyszehradzkiej, które pozwalają wykorzystać atut jakim jest ich centralne położenie w Europie.
Do niedawna państwa Europy środkowej traktowane były głównie jako region tranzytu towarów w połączeniach na kierunku wschód — zachód. Mniejszą rolę odgrywały przewozy w linii północ — południe. Obecnie zdecydowana większość transportu ładunków między Europą Północną a Południową odbywa się przez terytorium Niemiec. Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą aby większa część tych przewozów odbywała się przez ich terytorium. Jest to przedmiotem odbywającego się obecnie spotkania ministrów transportu, którzy omawiają nowe inicjatywy w zakresie budowy sprawnych połączeń kolejowych i drogowych miedzy Polską, Czechami, Węgrami i Słowacją. Inwestycje są kluczowe dla rozwoju nowych połączeń intermodalnych między Bałtykiem a Adriatykiem.
— Przez długi czas w międzynarodowym ruchu towarowym w regionie dominował kierunek wschód — zachód co wynikało ze względów militarnych z czasów ZSRR a później również z optyki Unii Europejskiej, dążącej do integracji starych i nowych krajów wspólnoty. Tymczasem dla polskich portów kierunek północ — południe jest również bardzo istotny. Przykładem tego są nowe połączenia intermodalne jak Gdynia — Wrocław. Polska powinna rozbudować infrastrukturę transportową dla rozwoju przewozów do naszych południowych sąsiadów. Dużo do poprawy jest zwłaszcza w zakresie infrastruktury kolejowej, gdyż obecnie brakuje szlaku o odpowiedniej przepustowości na Słowację. Taką lukę mogłaby wypełnić linia Podłęże — Piekiełko, która oprócz przewozów pasażerskich w polskie góry miałaby duże znaczenie dla transportu intermodalnego między Polską, a Słowacją, Węgrami i Rumunią — komentuje dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Dzięki modernizacjom linii kolejowych rozwijają się nowe usługi intermodalne integrujące gospodarki państw regionu. Port Gdynia obecnie posiada połączenia z Czechami, Słowacją i Węgrami. Operatorzy intermodalni oraz przewoźnicy kolejowi uruchamiają połączenia miedzy portami a terminalami lądowymi które tworzą korytarze transportowe Bałtyk Adriatyk. Przykładem jest połączenie Port Gdynia — Wrocław — Port Koper uruchomione przez Loconi i Baltic Rail które opiera się na integracji dwóch połączeń. Baltic Rail uruchamia regularne pociągi intermodalne w relacji Koper — Wrocław — Katowice/Włosienica — Ostrawa — Koper. Z kolei Loconi rozwija połączenie z Portu Gdynia do Wrocławia. Częstotliwość połączenia Wrocławia z Gdynią zostanie ustalona 25 czerwca.
— Jedna opłata pokrywa całą trasę łącznie z przeładunkiem we Wrocławiu. Potencjalnie połączenie może być atrakcyjne dla nadawców skandynawskich. Do tej pory pokonanie trasy z Norwegii do Hajfy zajmowało 30 dni, a dzięki nowej ofercie skróci się do 14 dni. Przejazd między Gdynią i Koprem zajmie 3 dni — informuje Marcin Wojciechowski, kierownik działu marketingu i komunikacji korporacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj także: Rusza połączenie BCT Gdynia – Port Koper
Takie usługi intermodalne pozwalają na rozwinięcie zrównoważonego transportu ładunków między portami morskimi a regionami Polski, Czech i Słowacji co jest istotne dla coraz większej liczby przedsiębiorstw w regionie.
Z kolei integracja połączeń i uruchomienie usługi intermodalnej łączącej porty Gdynia i Koper pokazuje, że Polska i Czechy mogą być traktowane jako kraje, przez które organizowany jest transport intermodalny między Europą Północną a Południową. Inicjatywy przewoźników i operatorów logistycznych powinny zmotywować państwa Grupy Wyszehradzkiej do modernizacji infrastruktury kolejowej, co pozwoli w przyszłości na uruchomienie większej liczby takich połączeń między Bałtykiem a krajami południowej Europy, co będzie miało istotne znaczenie dla funkcjonowania polskich portów morskich