Kolejne echa marcowej blokady Kanału Sueskiego
Linie żeglugowe zaczęły wprowadzać dopłaty do transportu towarów w kontenerach z Azji do Europy. Powodem są zatory komunikacyjne, jakie spowodowała blokada w końcu marca Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given.

To kolejne ekstra dopłaty do podstawowej stawki frachtu morskiego, jakie ponoszą załadowcy, a co przewoźnicy tłumaczą „efektem echa Ever Given”. Wczoraj pisaliśmy o większych dopłat „paliwowych” – BAF z podobnego powodu.
Patrz: Płyną szybciej, więcej kopcą i są droższe dla nadawców ładunków
Kto ogłosił?
Dopłatę za problemy w transporcie ogłosiła największa na świecie linia żeglugi kontenerowej Maersk. Formalnie, obowiązuje już od 4 maja, a jej zakończenie nastąpi 30 czerwca.
Dopłata, w wysokości od 12 USD do 30 USD – w zależności od wielkości i rodzaju kontenera – dotyczy głównych portów w Europie oraz śródlądowego transportu intermodalnego, zarówno w przypadku ładunków w imporcie, jak i w eksporcie.
„Ze względu na kumulację przyjazdów statków po odblokowaniu Kanału Sueskiego, wzrosło natężenie przeładunków w terminalach morskich i w magazynach, co przekłada się na wydłużony czas oczekiwania we wszystkich rodzajach transportu” – oświadczył Maersk w komunikacie.
Dopłatę do frachtu w wysokości 30 dolarów wprowadziła także z powodu zatorów, ale obejmujących wskazane porty: Hamburg, Bremerhaven i Wilhelmshaven, niemiecka linia żeglugowa Hapag-Lloyd. Dotyczy ona wszystkich ładunków transportowanych drogą śródlądową do/z wymienionych portów.
Uzasadnione są obawy, że podobne zatory ogłoszą kolejni armatorzy, obsługujący węzłowe porty w Europie.
Skutki
Te i wcześniejsze dopłaty znów windują stawki frachtu morskiego w umowach spot na rekordowe poziomy. Np. na liniach porty Dalekiego Wschodu – porty Morza Śródziemnego koszty transportu wzrosły w tym tygodniu do 4692 dolarów za TEU w tym tygodniu, tj. są aż o 478 proc. wyższe w porównaniu do tego samego tygodnia w 2019 r.
W ślad za taką tendencją rosną też ceny przewozu ładunków w kontenerach chłodniczych. Według Drewry’s Reefer Container Freight Rate Index, średnia ważona stawek frachtu chłodniczego na 15-tu najważniejszych szlakach handlowych skoczyła w pierwszym kwartale o 26 proc., uwzględniając dopłaty sezonowe i za bunkier. Wartość tego indeksu przekroczyła 140 pp, osiągając tym samym najwyższy poziom od czasu jego uruchomienia w pierwszym kwartale 2017 r. (poziom bazowy 100).
„Choć tempo wzrostu stawek przewozu ładunków chłodniczych pozostaje w tyle za wzrostem stawek ładunków w tradycyjnych kontenerach, to jednak te drugie ciągną wzrost w pierwszych”, skomentował przedstawiciel Drewry.
Na inną tendencję zwrócił uwagę Detlef Trefzger, prezes zarządu Kuehne + Nagel. Sugeruje, że pewne grupy towarów stały się nieopłacalne do przewozu morskim transportem kontenerowym.
„Klienci nie mogą sobie pozwolić obecnie na tak wysoki poziom cen transportu. Nie widzimy większych zmian w następnym kwartale, a może w dwóch kwartałach. Jeśli stawki frachtu powrócą do normalnego poziomu możemy zobaczyć, że do sieci wracają takie towary, jak: celulozowa i papier, materiały recyklingowe lub produkty rolne. Ale to naprawdę zależy od poziomu stawek”.
Cd. sporu wokół winowajcy
W tle tych tendencji trwa spór o odszkodowania i zwolnienie z aresztu winowajcy zamieszania, kontenerowca Ever Given. Przetrzymywany jest on na Jeziorze Gorzkim między dwoma odcinkami kanału, jako swoisty zastaw za odszkodowania, które zarząd Kanału Sueskiego (SCA) żąda od japońskiego właściciela Shoei Kisen za blokowanie kanału i koszty akcji ratunkowej.
Ubezpieczyciel statku, UK Club, oświadczył właśnie, że nie może zgodzić się na nową propozycję SCA. Jako warunek uwolnienia statku z ładunkiem w ponad 23 tys. TEU, zarząd kanału zgłosił wpierw odszkodowanie w wysokości 916 mln USD, a ostatnio obniżył do 600 mln USD. Jednak UK Club stwierdził, że to nadal za drogo i pójdzie do sądu. Szczególnie, że właściciele Ever Given nadal nie otrzymali dowodów, które potwierdzałyby zasadność proponowanej kwoty.
Rozprawa egipskiego sądu gospodarczego w tej sprawie wyznaczona została na 22 maja. Według agencji Reuters, jedno z jego źródeł powiedziało, że jeśli właściciel Ever Given odrzuci wniosek odszkodowawczy SCA, sąd może upoważnić zarząd kanału do licytacji statku.