Partnerzy portalu

Wąskie gardło logistyki europejskiej – brak kierowców ciężarówek

Tagi: IRU, kierowcy,

W tym roku niedobory kierowców ciężarówek w krajach rozwiniętych wzrosną o ponad jedną czwartą w stosunku do poziomu z 2020 r. W niektórych krajach problem ten grozi jeżeli nie paraliżem przewozów towarów, w tym na ostatniej mili w transporcie intermodalnym, to pogorszeniem obsługi logistycznej.

kierowców
fot. leestilltaolcom Pixabay

A ponieważ światowa gospodarka wzrośnie w br., przewoźnicy i spedytorzy coraz częściej borykają się z takimi konsekwencjami niedoboru kierowców, jak: rosnące koszty, trudności operacyjne i niezadowolenie klienci.  Już obecnie brak pracowników do regularnego odbioru – większej ilości, niż rok temu – ładunków w kontenerach paraliżuje porty w USA.

Tendencja ta pogłębiła się pośrednio z powodu pandemii covid-19. Wielu kierowców w obawie o zdrowie odeszło na emeryturę lub z zawodu, a w niewielkim odsetku zastąpili ich młodzi. Regionalnie problem pogłębiają także inne czynniki.

Prognozy

Powyższe szacunki o braku pracowników podaje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), na podstawie analizy firm transportu drogowego w 23 krajach. Z podobnego badania IRU rok wcześniej wynikało, że w 2020 r. w luka między popytem a „podażą” kierowców wzrośnie o 13 proc. rdr.

W niektórych krajach różnice mają wzrosnąć w br. w znacznie wyższym tempie, niż średnio (o 25 proc.), w tym: o 150 proc. w Hiszpanii, o 175 proc. w Meksyku i o 192 proc. w Turcji. 

Prawie 40 proc. ankietowanych przewoźników drogowych jako główną przyczynę niedoborów kierowców wymienia „luki w umiejętnościach zawodowych”, czyli brak wykwalifikowanych kierowców. Takie odpowiedzi padały z różnych rynków, jak: Czechy, Norwegia, Rumunia, Rosja, Ukraina i Meksyk.

Na dalszych miejscach jako czynniki braku kierowców wymieniano: zły wizerunek sektora, trudne warunki pracy i brak skutecznych rozwiązań (np. szkoleń) w przyciąganiu do zawodu młodych mężczyzn i kobiet w różnym wieku. 

„Sytuacja kierowców w tym roku jest gorsza niż zwykle, ponieważ wielu starszych kierowców przestało pracować, aby uniknąć złapania covid-19, ośrodki szkoleniowe zostały zamknięte, a inni opuścili zawód z powodu wyzwań i barier nałożonych na nich podczas  pracy” – skomentował wyniki analizy Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU. 

Transfery

Kierowców do transportu zawodowego nie można pozyskać np. z transportu pasażerskiego, bowiem i w tym segmencie liczba nieobsadzonych autobusów i autokarów w Europie wzrośnie o 226 proc. rdr.

Słabo idzie też transfer pracowników między krajami o niższych płacach, do krajów, gdzie firmy transportowe oferują lepsze warunki finansowe. Cierpi z tego powodu też polska branża – Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych szacowało rok temu, że brakuje 50 tys. kierowców. Lukę zmniejszali pracownicy zza wschodniej granicy, ale także z Azji Środkowej. W niektórych firmach stanowili oni 1/5 pracujących.

Z podobnym problemem, ale o większej w tym roku skali, borykają się przewoźnicy drogowi w Wielkiej Brytanii. Tam również, jak w Polsce, przez lata brakowało ok. 50 kierowców, stanowiska te obejmowali pracownicy z Europy Wschodniej, w z Polski. Obecnie z powodu zmiany przepisów emigracyjnych i o wykonywaniu pracy, od marca ubyło 15 tys. kierowców.

Jest źle, ponieważ…

W tej powszechnej w Europie sytuacji firmy transportu drogowego radzą sobie w różny sposób, w tym przymuszając kierowców do pracy ponadnormatywnej. Wskazuje się w nim m.in. na ogromne zmęczenie kierowców, na poszanowanie czasu odpoczynku oraz na ryzyka zawodowe, w tym kradzieże ładunków, ponieważ nadal brakuje w Europie bezpiecznych miejsc do parkowania.

Już w 2019 r. IRU i ETF wspólnie wystąpiły do Komisji Europejskiej o środki finansowe z instrumentu CEF (Łącząc Europę) na budowę nowoczesnych parkingów dla TIR-ów. KE przyznała co prawda 60 mln euro na ten cel, ale prace budowlane spowolniła lub wstrzymała pandemia.

Brakuje natomiast wspólnej kampanii promocyjno-rekrutacyjnej, by pozyskać kierowców. Podobne działania w USA, także dzięki podwyżkom płac, sprawiły, że w tym roku rekruterzy przyciągnęli do transportu drogowego 25,1 tys. nowych kierowców, informuje portal JOC.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close