Sprzedaż samochodów ciężarowych wraca do poziomu sprzed pandemii
W maju 2021r. zarejestrowano 3 021 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to niemal 3 razy więcej niż przed rokiem ale mniej niż w kwietniu br. (-6,9%). Rynek samochodów ciężarowych wraca do poziomu sprzedaży z okresu przed pandemią — informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Wysoki wzrost sprzedaży rok do roku, to z jednej strony efekt niskiej bazy związanej z całkowitym lockdownem wprowadzonym od połowy marca ub.r. w związku z Covid-19. Z drugiej jest to bardzo wysoki rezultat rejestracji w grupie samochodów ciężarowych, w której przybyło 2 889 pojazdów. W tej części rynku nadal widać dynamiczne odrabianie wcześniejszych strat. To drugi po maju 2019r. (3 196 szt.) najlepszy miesięczny rezultat maja i trzeci w tym roku po marcu (3 213 szt.) i kwietniu (3 166 szt.)
— Drugi miesiąc z rzędu, w obydwu kategoriach składowych mieliśmy zgodny kierunek zmiany – rynek samochodów ciężarowych zwiększył się o 203,8% r/r a autobusów o 36,1%. W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach – liczba ciągników samochodowych, najliczniejszych, wzrosła ponad trzykrotnie o 287,5% , podwozi ciężarowych o 84,1%, a samochodów specjalnych o 39,6%. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2 889 szt. a autobusów 132 szt. W grupie tych ostatnich pojazdów mimo wzrostu r/r patrząc na wyniki ostatnich pięciu lat (2015 – 2019) przed pandemią był to rezultat poniżej przeciętnego poziomu (217 szt.) dla analogicznego miesiąca. Z drugiej strony był to jak dotąd najwyższy miesięczny wynik dotychczas w tym roku — napisano w komunikacie PZPM.
Od początku 2021 roku przybyło 14 039 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza dwukrotny wzrost (+96,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji przybyło więcej o 105,2% w porównaniu z rezultatem w tym samym okresie 2020 r. a w grupie autobusów ubyło o 6,7%. Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje na poziom bardzo zbliżony (+0,4%) natomiast rynek autobusów jest ciągle ponad połowę mniejszy (54,8%).
Wśród ciągników samochodowych w maju 2021 r. najwięcej zarejestrował DAF (597 szt.; +216% r/r: -31% m/m), następnie Mercedes-Benz 465 szt. (x11 r/r i +13% m/m). Na trzecim miejscu MAN z liczbą 436 szt. (+336% r/r i +27% m/m), a za nim na czwartym Scania (296 szt.; +160% r/r i -35% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło Volvo (226 szt.; +228% r/r; -16% m/m).