Wzrost przeładunków w Hamburgu w pierwszym kw 2021
Przeładunki morskie w Hamburgu w pierwszym kwartale 2021 r. rozwijały się lepiej niż oczekiwano. Trend wzrostowy szczególnie wzmacniał silny wzrost obrotów w marcu. Przeładunek frachtu morskiego w I kwartale był o 0,4% lepszy niż w tym samym kwartale ubiegłym roku. Przeładunek kontenerów był o 1,8% większy od analogicznej wielkości w rokiem poprzednim. Po łagodnym starcie w pierwszych dwóch miesiącach marzec przyniósł znaczący impuls w obsłudze kontenerów. Obsługa ładunków masowych wzrosła o 2,7%.

Utrzymujące się na świecie efekty pandemii COVID-19 nadal kształtowały rozwój przeładunków w hamburskim porcie w pierwszym kwartale 2021 roku. „Marzec był punktem zwrotnym w przeładunkach kontenerów i przyniósł silny wzrost o 9,4% w porównaniu z marcem 2020 roku. Od marca zauważyliśmy przyspieszenie rozwoju wielu sektorów gospodarki, silniejszy popyt konsumencki oraz stabilizację połączeń regularnych w Hamburgu. Z poziomem 697 000 TEU obsłużonych w transporcie kolejowym w pierwszym kwartale, osiągnęliśmy bardzo dobry wynik oznaczający wzrost o 5,1% „- wyjaśnia Axel Mattern, członek zarządu Port of Hamburg Marketing e.V. (HHM).
Przeładunki w hamburskim porcie w I kwartale 2021 roku
W pierwszych trzech miesiącach roku na terminalach w porcie w Hamburgu załadowano lub wyładowano 32,1 mln ton frachtu morskiego. To niewielki wzrost o 0,4% w stosunku do wyniku z poprzedniego roku. Przeładunki drobnicowe pozostały nieco poniżej ubiegłorocznego wyniku na poziomie 22,4 mln ton (-0,5%). Przeładunek kontenerów w Hamburgu również wykazywał tendencję wzrostową, osiągając łącznie 2,2 miliona TEU (20-stopowe standardowe kontenery). W porównaniu z rokiem poprzednim jest to wzrost o 1,8%. „Import i eksport w obsłudze kontenerów rozwijały się w bardzo zbliżonym tempie. Z 1,1 mln TEU w obu przypadkach, zarówno import, jak i eksport wzrosły o 1,8%. Obszary żeglugi kontenerowej Ameryka, Azja, Afryka i Australia / Pacyfik przyczyniły się do wzrostu przeładunków. W przypadku ruchu europejskiego, jedynie transhipment w relacji z krajami skandynawskimi rozwijał się pozytywnie osiągając plus 3,7%. Ogólnie ruch w Europie w pierwszym kwartale spadł o 4,0% „- mówi Mattern. Przeładunki masowe wyniosły łącznie 9,8 miliona ton, co oznacza wzrost o 2,7%. W segmencie ładunków masowych obsługa ładunków przeładowywanych chwytakiem zwiększyła się bardzo silnie osiągając łącznie 5,5 mln ton (+17%). Szczególny wpływ na ten wzrost miał import rudy, który z poziomem 2,7mln ton (+36,1%) szczególnie silnie przyczynił się do bardzo dobrego wyniku ładunków masowych. W segmencie ładunków masowych przeładowywanych ssakiem i ładunków płynnych wzrost przeładunków o 1,7 mln ton (-19,1%) i 2,6 mln ton (-5,5%) pozostał poniżej wyniku z 2020 roku.
Zróżnicowany rozwój Top 10 krajów partnerskich Hamburga w przeładunkach kontenerowych
Rozwój przeładunków kontenerów w relacji z dziesięcioma najważniejszymi partnerami handlowymi portu w Hamburgu w pierwszych trzech miesiącach 2021 r. kształtował się bardzo zróżnicowanie. W przeładunkach kontenerów morskich z Chinami, zdecydowanie największym partnerem handlowym Hamburga, osiągnięto 16-procentowy wzrost o 672 000 TEU. Stany Zjednoczone, zajmujące drugie miejsce w Hamburgu, również pozostały na ścieżce wzrostu ze 147 000 TEU (+0,7%). Pozostałe kraje w pierwszej dziesiątce z pozytywnym rozwojem przeładunków kontenerów w pierwszych trzech miesiącach to Szwecja (+2,6%), Polska (+6,0%), Brazylia (+9,8%) i Dania (+3,2%). Te pozytywne zmiany w obsłudze kontenerów drogą morską były w stanie zrównoważyć spadki z innymi krajami w pierwszym kwartale. „Spośród 10 największych partnerów handlowych Hamburga w transporcie kontenerów drogą morską, sześć krajów powróciło na ścieżkę wzrostu w pierwszym kwartale. Obserwujemy stabilizację i lekkie ożywienie wśród czterech krajów ze spadkiem. W naszej ocenie jednak trwające skutki pandemii COVID-19 na światowe sieci transportowe i handlowe będą w tym roku stopniowo słabnąć. Zgodnie z obecną sytuacją, rok 2021 przyniesie portowi w Hamburgu ponownie wzrost. Pierwsze pozytywne sygnały wskazujące na poprawę obsługi ładunków morskich w porcie w Hamburgu są widoczne w wynikach przeładunkowych pierwszego kwartału „, wyjaśnia Ingo Egloff, kolega z zarządu Axela Matterna.
Mijanka i głębszy tor wodny oddane do użytku
Służby morskie Hamburga i rządu federalnego wysłały kolejny pozytywny dla portu w Hamburgu sygnał, udostępniając na początku maja pogłębiony tor wodny i mijankę dla statków w nurcie dolnej Łaby. W pierwszym etapie statki mogą skorzystać z około połowy planowanych do uzyskania ulepszeń kompleksowego projektu modernizacji dostępowego toru wodnego. CMA CGM Jacques Saadé był pierwszym kontenerowcem klasy Megamax, który korzystał ze zwiększonego dopuszczalnego zanurzenia. Liczący 400 metrów długości i 61 metrów szerokości kontenerowiec napędzany LNG był pierwszym statkiem, który wykorzystał zwiększone o 90 cm
większe zanurzenie. Dzięki temu statek może przywieźć do Hamburga około 1000 kontenerów więcej. „Od czasu wprowadzenia nowych głębokości torów wodnych kilka tygodni temu, mamy znacznie większą swobodę w planowaniu przepływu ruchu ze względu na wyższe głębokości niezależne od pływów. Ponadto, dzięki udostępnieniu mijanki, większe statki płynące Łabą w przeciwnych kierunkach mogą teraz bezpiecznie i łatwo mijać się ze sobą „- mówi Jens Meier, dyrektor zarządzający portu w Hamburgu. „Po wdrożeniu drugiego i ostatniego etapu udostępniania zmodernizowanego toru wodnego w drugiej połowie 2021 r. będziemy mogli w pełni wykorzystać poprawione parametry dotyczące zanurzenia”. W zależności od klasy wielkości, statki będą mogły wtedy korzystać z toru wodnego przy zanurzeniu do 1,9 metra większym. Jednocześnie możliwe jest już mijanie statków o zwiększonej do 104 metrów łącznej szerokości. Pole mijanki między Wedel a Blankenese zostało poszerzone do 385 metrów na długości ośmiu kilometrów.
Znaczny wzrost przewozów kontenerowych koleją
W ciągu pierwszych trzech miesięcy na torach hamburskiej kolei portowej przetransportowano 697 000 TEU. To wzrost o 5,1%. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że kolejowe przewozy kontenerów wróciły na ścieżkę wzrostu w ruchu wewnętrznym i zewnętrznym portu w Hamburgu i odnotowaliśmy silny wzrost. Tej radości nie psuje fakt, że przy 11,8 mln ton łączny wolumen towarów przewiezionych koleją był jedynie nieznacznie niższy niż ubiegłoroczny wynik. Głównym powodem spadku o 0,9 % jest spadek transportu towarów płynnych tj. oleju mineralnego „- mówi Egloff.
Kolej portowa w Hamburgu zarządza ruchem ponad 200 pociągów towarowych z ponad 5500 wagonami każdego dnia na wydajnej sieci torów o długości około 300 kilometrów. 24 marca osiągnięto nowy rekord w wysokości 10 798 TEU na jeden dzień w ruchu kontenerowym. Według Ingo Egloffa system okazał się niezawodny również podczas pandemii COVID-19. „W ciągu ostatnich kilku dni i tygodni zauważyliśmy jednak, że przewozy kolejowe w porcie w Hamburgu mogą również dotykać tymczasowe zakłócenia czasu dostawy ze względu na dużą liczbę opóźnień statków. Operatorzy terminali i przewoźnicy kolejowi starają się unikać wąskich gardeł w obsłudze „, dodaje Egloff. W ten sposób, między innymi, można by jeszcze bardziej zwiększyć wykorzystanie zdolności przewozowej pociągów kontenerowych. W pierwszym kwartale w marcu odnotowano trzeci co do wielkości miesięczny średni wynik sięgający 78,1 TEU na pociąg kontenerowy. Także udział pustych wagonów w ruchu kontenerowym osiągnął poziom 12,8%, najniższy od czasu rozpoczęcia zbierania danych. W przewozach w relacji z zapleczem lądowym hamburskiego portu udział kolei w podziale gałęziowym (modal split) wzrasta dzięki jeszcze lepszemu wykorzystaniu tras i sprzętu. Już w ubiegłym roku kolej była wiodącym środkiem transportu w transporcie lądowym z udziałem 50,7%.
Perspektywy na 2021 rok
Na rok 2021 organizacja marketingowa portu w Hamburgu spodziewa się ogólnie bardziej stabilnego rozwoju przeładunków morskich. Dzięki wznowieniu zawieszonych regularnych połączeń i nowych serwisach, przy poprawiającej się sytuacji na świecie, wynik przeładunkowy na poziomie 130 mln ton i 8,7 mln TEU jest osiągalny.