Partnerzy portalu

Popyt na kontenery i przewozy winduje stawki frachtu na kolejnych trasach

Linie żeglugowe przyzwyczaiły nadawców ładunków do rosnących stawek frachtu w umowach spot na trasach z Azji do Europy lub do Ameryki Północnej. Tymczasem stawki te równie dynamicznie rosną połączeniach z Europy.

stawek frachtu
fot. Michaela Canalis

Powody są podobne. Jest nim duży popyt na transport, przy umiarkowanych mocach przewozowych oraz inne zakłócenia w łańcuchu logistycznym, jak zatłoczenia w portach i brak pustych kontenerów.

Jaki jest pułap podwyżek? Warto przypomnieć, że podstawowe stawki spot transportu z Szanghaju do Europy Północnej zamykają się obecnie  na 6000 dolarach za TEU, choć w rzeczywistości są znacznie wyższe, gdyż przewoźnicy żądają szeregu dopłat.

Drożej z Europy do USA

Tylko od końca marca do końca maja br. stawki frachtu w umowach spot na trasie z Europy do Ameryki Północnej już wzrosły o 80 proc., informuje portal IHS Media. Tymczasem linie żeglugowe operujące na tej trasie właśnie ogłosiły kolejne podwyżki od 1 czerwca. Zachęcane są do tego utrzymującym się także w drugim kwartale silnym popytem konsumpcyjnym w USA na towary europejskie. 

Według informacji Alison Leavitt, dyrektora zarządzającego Wine and Spirits Shippers Association z Bostonu, którego członkowie nadają rocznie w handlu Europa-Ameryka Północna ok. 350 tys. TEU ładunków, na początku czerwca średnie stawki frachtu z Rotterdamu do Nowego Jorku wahały się od 4000 do 8000 dolarów za FEU. Tak duży rozsiew zależał od przewoźnika, dostępności kontenerów, zatorów w konkretnym porcie lub warunków umowy serwisowej. 

Natomiast obecnie „co najmniej dwie linie żeglugowe” operujące na trasach Europa – Ameryka Północna planują wprowadzić podobne „rozwiązanie”, jakie stosują na liniach transpacyficznych i z Azji do Europy. Nadawcy chcący się zabezpieczyć i uzyskać slot na najbliższym statku, muszą tam wnosić specjalną dopłatę do podstawowej stawki w wysokości do 2500 USD na kontener 40ft.

Od 1 czerwca przewoźnicy pobierają na trasach z portów Europy Północnej do Ameryki Północnej od 500 do 2000 dolarów za TEU, a z portów śródziemnomorskich do północnoamerykańskich – od 500 do 2100 dolarów. Niektórzy przewoźnicy planują również podnieść podstawowe stawki o 300 USD za TEU.

Drożej na antypodach

Dwie z największych firm żeglugi kontenerowej na świecie, Hapag-Lloyd i Mediterranean Shipping (MSC), zmieniły właśnie swoje ceny usług przewozowych w Australii i Nowej Zelandii. Także tam jako powód podano „większe zapotrzebowanie na kontenery”, donosi Container News. 

Hapag-Lloyd planuje podnieść stawki od 1 lipca. Obejmą one wszystkie rodzaje kontenerów z portów Stanów Zjednoczonych i Kanady do Australii i Nowej Zelandii. Podwyżki wyniosą:  200 USD/TEU i 400 USD/FEU. W odwrotnym kierunku, z Nowej Zelandii i Australii, stawki frachtu wzrosną odpowiednio o 250 i 500 dolarów.

MSC natomiast przedłuża okres dopłat za szczyt sezonu (PSS) dla towarów przewożonych do/z regionu Oceanii, który wprowadził w kwietniu, na okres do końca czerwca. Jako powód podano „silny popyt na kontenery”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close