Ostrożne szacunki stabilizacji stawek frachtu kontenerowego?
Od końca lutego systematycznie rosną w tym roku stawki frachtu przewozów ładunków w kontenerach w umowach spot. Przebijane są kolejne historyczne poziomy.

Potwierdzają to najnowsze ich notowania, w kończącym się 21-szym tygodniu br. Autorzy indeksów wykazują rozbieżne prognozy. Jedni wskazują, że nie ma przesłanek do zatrzymania dalszego wzrostu kosztów transportu morskiego, ale pojawiły się też ostrożne prognozy, że już w tym tygodniu mogą się one stabilizować.
NCFI
Według Ningbo Containerized Freight Index, 28 bm. stawki frachtu miały wartość 3074,0 punktów, czyli wzrosły o 6,6 pp w stosunku do poprzedniego tygodnia.
Spośród dwudziestu jeden analizowanych tras (rozpoczynających się w porcie Ningbo-Zhoushan), tendencja wzrostowa utrzymywała się na szesnastu z nich, na jednej zanotowano spadek, a na pozostałych – brak zmian.
Zdolności przewozowe (capacity) na trasie z Chin do portów Europy Północnej i Morza Śródziemnego pozostawały w niezmienionej wielkości, która jest nadal niewystarczająca wobec popytu, wskazują autorzy. Powoduje to, że nadal utrzymuje się „bardzo napięta sytuacja” pod względem dostępu do slotów na statkach. Według autorów NCFI, na początku czerwca przewoźnicy planują podnieść stawkę frachtu, co spowoduje, że cena rezerwacji osiągnie kolejny, nowy wysoki poziom.
Indeks dla trasy z Ningbo – Europe Północna miał 28 bm. wartość 4619,5 pkt., co oznacza wzrost o 6,7 pp w ciągu tygodnia, na trasie z Ningbo do portów wschodnich Morza Śródziemnego 3567,5 pkt. (wzrost o 4,9 pp), a na trasie do portów zachodniej części Morza Śródziemnego 4551,1 pkt. (wzrost o 5,7 pp).
SCFI
Po spadku w tym roku w trzecim tygodniu marca stawek frachtu do ok. 2500 USD/TEU w notowaniach Shanghai Containerized Freight Index, od tej pory wykazują one systematyczny wzrost. 28 bm. jego średnia wartość wynosiła 3495,76 USD/TEU i była o 1,8 proc. większa niż tydzień wcześniej. Dane te nie obejmują specjalnych dopłat, które niemal podwajają cenę podstawowej stawki frachtu. Wskaźnik SCFI obejmuje 13 tras, rozpoczynających się z portu w Szanghaju.
DWCI
Złożony indeks Drewry World Container osiągnął 27 bm. wartość 6256,93 USD za kontener 40 ft, czyli wzrósł o 2 proc. (o 121 USD) w ciągu tygodnia. Był on zarazem o 292,8 proc. wyższy niż rok temu.
Stawki frachtu przewozów z Szanghaju do Rotterdamu w ciągu tygodnia podrożały o 309 dolarów za FEU, do 10.174 USD. W podobnej skali podrożał transport w kontenerach z Szanghaju do Genui – o 185 dolarów do 9662 USD/FEU. Stawki frachtu z Rotterdamu do Nowego Jorku wzrosły o 117 dolarów – do 3670 USD/FEU, w drugą stronę wzrosły o 58 dolarów – do 946 USD/FEU. Ale to właśnie analitycy Drewry spodziewają się, że stopy frachtu pozostaną stabilne w przyszłym tygodniu.
Rekordowy indeks przeładunków (GCPT)
W marcu 2021 r. indeks Global Container Port Throughput, opracowywany przez Drewry, wzrósł do najwyższego w historii poziomu 140,8 pkt, wykazując wzrost o blisko 16 pp w stosunku do lutego 2021 r. i o ponad 12 pp wyższy (125,4 pkt.) niż w marcu 2020 r.
Przy porównywaniu wyników do 2020 r. należy pamiętać, że wpływ COVID-19 na poziom aktywności portowej rozpoczął się w lutym 2020 r. w Chinach, ale szybko rozprzestrzenił się na inne rynki. Indeksy przeładunków portów kontenerowych Drewry oparte są na danych z 235 portów, mających ponad 75 proc. udział w globalnych wolumenach. Punktem bazowym dla indeksów jest styczeń 2012 = 100. kl.