Po brexicie rozwijają się intermodalne połączenia z Irlandią
Operatorzy intermodalni coraz chętniej korzystają z żeglugi bliskiego zasięgu między Irlandią a Holandią aby uniknąć problemów administracyjnych powodowanych przez brexit. Irlandzki port Waterford poprzez Amsterdam i Duisburg został skomunikowany z kolejowymi połączeniami do różnych krajów Europy w tym także do Polski.
![Irlandią](https://intermodalnews.pl/wp-content/uploads/2021/06/port-of-waterford-container-ship-from-river-850x519.jpg)
Przed brexitem spora część wymiany handlowej między Irlandią a kontynentalną Europą odbywała się za pomocą transportu samochodowego przez terytorium Wielkiej Brytanii. Wyjście tego kraju z Unii Europejskiej znacznie skomplikowało tranzyt, dlatego spedytorzy zaczęli poszukiwać usług transportowych omijających Wielką Brytanię. Zyskał na tym intermodal. Od początku roku zwiększono liczbę bezpośrednich połączeń feederowych między portami na kontynencie a Irlandią, skomunikowanych z przewozami kolejowymi. Usługi te cieszą się rosnącą popularnością, do czego przyczyniła się zwłaszcza poprawa możliwości wywozu towarów z portów pociągami w głąb Irlandii jak i do Europy kontynentalnej.
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie spedytorów Smaskip poinformował o uruchomieniu cotygodniowego połączenia kontenerowego między Dublinem a Amsterdamem, wykorzystującego większy i szybszy statek, który będzie zawijać do portu Waterford.
Brama do Europy
Statek będzie wypływać z terminalu TMA w Amsterdamie w poniedziałki a docierać do Dublinu w środy. Dla irlandzkich eksporterów duże znacznie będzie mieć możliwość wysyłania ładunków, które dotrą do Holandii w weekendy. Połączenie to jest komplementarne do usługi żeglugi bliskiego zasięgu łączącej Rotterdam z Irlandią. Terminal TMA w Amsterdamie ma dobre połączenie z hubem intermodalnym w Duisburgu, skąd ładunki mogą szybko dotrzeć drogą kolejową do wielu regionów Europy.
— Przewozy kolejowe między TMA a Duisburgiem łączą irlandzkich importerów i eksporterów z rynkami położonymi dalej na wschodzie. Dodają portowi Waterford nowe możliwości dla irlandzkiego handli w północnej Holandii, Niemczech, Polsce i dalszych destynacjach — skomentował Thijs Goumans, kierownik handlu z Irlandią w Samskip.
Zobacz także: Polski rynek intermodalny priorytetem dla Samskip
Do obsługi nowego połączenia skierowano kontenerowiec Edith o pojemności 750 TEU, który dzięki większej prędkości może na trasie między Holandią a Dublinem może zawijać do Waterfordu bez zakłóceń rozkładu rejsów. Połączenie z Rotterdamem obsługują dwa feedery 800 TEU.
— Dodanie połączenia bliskiego zasięgu z Amsterdamem przez jednego z naszych głównych partnerów pokazuje rozwój możliwości jakie istnieją w bezpośredniej żegludze między Irlandią a pozostałymi krajami UE. Jako główny port w południowo – wschodniej Irlandii Waterford ma możliwość przyjmowania większej liczby bezpośrednich połączeń kontenerowych z kontynentalną Europą — skomentował Frank Ronan, prezes zarządu Portu Waterford.