Partner portalu

E-commerce napędza intermodal

Polski Instytut Credit Management zorganizował webinarium o możliwościach branży TSL w handlu z Chinami. Wśród panelistów była dr inż. Justyna Świeboda, project manager w Polskim Instytucie Transportu Drogowego oraz ekspert WSB we Wrocławiu, która opowiadała o transporcie intermodalnym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Źródło: PITD

– Z perspektywy Chin Nowy Jedwabny Szlak (NJS)  ma na celu zmniejszenie nierówności pomiędzy prowincjami, natomiast z perspektywy Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EUAG) – celem jest umocnienie pozycji Białorusi, Rosji i państw regionu środkowej Azji w handlu z UE oraz APEC (Wspólnota Gospodarcza Azji i Pacyfiku) – wskazała dr inż. Justyna Świeboda.

Prelegentka podkreśliła, że inwestorami NJS są nie tylko banki, ale również rządy państw, w których realizowane są inwestycje. Z perspektywy Europy, najważniejszy jest Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB), który inwestuje w infrastrukturę i inne sektory produkcyjne. Obecnie do AIIB należy ponad 100 krajów, w tym Polska, która jest jednym z jego głównych założycieli.

Od 2016 roku inwestorzy z Chin przejęli ponad 160 europejskich przedsiębiorstw za kwoty sięgające nawet 423 mld dolarów. W Polsce chińskie podmioty przejęły m.in. 100 proc. udziałów w Logicor, Hucie Stalowa Wola, Hongbo, 97 proc. w Novago, czy 49 proc. w EDP.

– Większość wolumenu ładunków na trasie Chiny-UE-Chiny jest transportowane przez przejście graniczne Brześć – Terespol w Małaszewiczach. Polska pełni funkcję kraju tranzytowego między Azją a UE, ale aspiruje również do bycia tzw. bramą Europy, czyli miejsca z największymi w Europie Środkowo-Wschodniej centrami i terminalami przeładunkowymi, zajmującymi się dystrybucją chińskich towarów na Europę oraz konsolidacją ładunków postępujących z UE do Chin. Do polskiego budżetu wpływa 25% cła z tytułu importowanych z Chin towarów na teren Unii Europejskiej – zaznaczyła project manager Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Zwróciła uwagę, że 95% całej wartości dodanej dla branży TSL i dla budżetu otrzymują te państwa, które obsługują połączenia jako huby logistyczne. Obecnie należą do nich: Duisburg, Hamburg, Tilburg, Breda oraz Łódź. – Polska może mieć korzyści z inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku, ale pod warunkiem, że towary napływające z Azji do Europy Środkowo-Wschodniej będą obsługiwane przez polski sektor transportowy i polskie firmy logistyczne – oceniła.

W inicjatywie Pasa i Szlaku skupiono się na pięciu głównych szlakach – trzech lądowych i dwóch morskich. W ramach tego powstało sześć korytarzy NJS. W połączeniach kolejowych łączących Chiny z Europą kluczową rolę odgrywają korytarze transsyberyjskie (szlak Północny), w szczególności najbardziej rozbudowany i eksploatowany korytarz Nowy Euroazjatycki Most Lądowy. Istotną rolę odgrywa Lądowo-Morski Szlak Ekspresowy, łączący się z korytarzem bałkańskim i będący częścią Morskiego Jedwabnego Szlaku. Towary na danej trasie są transportowane drogą morską z chińskich portów do greckiego Pireusu. Dzięki temu połączeniu czas transportu ulega znacznemu skróceniu.

Źródło: PITD

Łączna wartość towarów, przewiezionych w 2019 r. korytarzami transsyberyjskimi, wynosi 25 mld dolarów., z czego ponad 14 mld przypada na sprzęt mechaniczny i technikę, 6 mld na elektronikę i urządzenia komunikacyjne, a 2 mld – na pojazdy silnikowe.

Dr inż. Justyna Świeboda zwróciła również uwagę na rynek e-commerce, który napędza transport intermodalny. Wskazała na wyniki badań organizacji eCommerce Europe, w których Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie. – Polski rynek e-commerce jest rynkiem w fazie początkowego rozwoju w porównaniu do rynków zachodnich, gdyż e-handel stanowi jeszcze niewielką część sprzedaży detalicznej ogółem – zaznaczyła. Wspomniała o gigancie e-commerce, chińskim serwisie sprzedażowym Ali Express, należącym do Alibaba Group. Po pierwszych testach własnych maszyn paczkowych w Polsce, firma właśnie rozpoczęła poszukiwania lokalizacji pod urządzenia do odbioru przesyłek. Na razie mowa o 300 maszynach w Warszawie, a docelowo (do końca 2022 r.) aż 8 tys. w całej Polsce. Główny konkurent Grupy Alibaba na rynku chińskim, JD.com, również pojawił się w Polsce. Firma w marcu otworzyła centrum dystrybucyjne przy granicy z Niemcami, zaledwie 90 km od Berlina, i zapowiada ekspansję w Europie. JD.com rozwija się głównie w obszarze handlu, logistyki i nowych technologii. W 2018 r. firma ogłosiła plany podboju Europy, wskazując, że w pierwszej kolejności zainteresowana będzie rynkami Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Podobnie jak Alibaba, JD.com chce rozwijać się globalnie i nie obawia się starcia z amerykańskimi gigantami pokroju Amazona.

– Według szacunków IBM pandemia przyspieszyła o pięć lat tempo przechodzenia klientów z fizycznych zakupów, np. w sieciach handlowych, do strefy online. Rynek e-commerce również będzie się zmieniał, co z pewnością wpłynie na transport intermodalny – zapewniła.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close