Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Puste kontenery płyną do Azji – jak długo potrwają problemy eksporterów?

Armatorzy obecnie wysyłają puste kontenery do Azji, ale problemy z dostępnością sprzętu dla europejskich eksporterów powinny zmniejszyć się w najbliższych tygodniach, kiedy do Europy dotrze więcej ładunków importowych. Jednak zarówno stawki frachtu jak i ceny kontenerów pozostaną wysokie. 

Puste kontenery
Fot. Michela Canale

W ostatnich tygodniach armatorzy preferowali wysyłanie pustych kontenerów z Europy do Azji niż czekanie aż znajdą się towary eksportowe. Od wielu miesięcy w azjatyckich portach widoczny jest problem braku sprzętu, co powoduje kongestię i zwiększa ceny frachtu. 

Czytaj także: Dwa przełamania i impas w transporcie morskim

Obecne indeksy cen i dostępności kontenerów wskazują, że priorytetem operatów jest przezwyciężenie problemów w azjatyckich portach. Skutkiem są rosnące ceny kontenerów na europejskim rynku. 

— Jednoczesne występowanie teoretycznej wysokiej dostępności i rosnących cen kontenerów wyraźnie wskazuje, że linie kontenerowe przedkładają transportu pustego sprzętu nad ładunki eksportowe z Europy. Znaki wskazujące na to były widoczne jeszcze przed blokadą Kanału Sueskiego w marcu. Najnowsze dane wskazują, że to dodatkowe zakłócenie pogorszyło sytuację i jeszcze trudniej było eksporterom znaleźć puste miejsca na statkach — skomentował Johannes Schlingmeier prezes Container xChange.

Rosną ceny sprzętu

Między styczniem a kwietniem średnie ceny używanych jednostek 20-stopowych wzrosły w Europie o 57% z 1348 dol. do 2119 dol. W kwietniu ceny skrzyń 20’ były szczególnie wysokie. Natomiast w maju nieznacznie spadły do 2110 dol. Natomiast ceny kontenerów 40-stopowych utrzymują się na wysokim poziomie 3112 dol. co stanowi wzrost o 13% w porównaniu do kwietnia. 

Z kolei indeks dostępności kontenerów (CAx) w porcie Genua osiągnął poziom 0,71 w porównaniu do 0,26 na poziomie roku. Wynik powyżej 0,5 oznacza że więcej kontenerów dociera do portu niż do jest z niego wysyłanych. Trzeba jednak pamiętać, że CAx nie obejmuje pustych kontenerów. Zatem można przypuszczać, że statki wypływające z Geui do Azji wiozą więcej pustych jednostek. Podobna sytuacja występuje obecnie w Hamburgu i Rotterdamie.

Kontenery wrócą do Europy

W najbliższych tygodniach jednak dostępność kontenerów w Europie się poprawi, gdyż dotrze tu wiele statków z ładunkami importowanymi z Azji. Jednak ceny sprzętu spadną nieznacznie. 

— Według prognoz Container xChange, wzrost liczby przychodzących kontenerów morskich o 4-5% w ciągu najbliższych tygodni prawdopodobnie nie tylko zwiększy odczyty CAx, ale także przyczyni się do ponownego powolnego spadku cen kontenerów. Są to dobre czasy dla właścicieli sprzętu w całej Europie, ponieważ istnieją oznaki, że nawet jeśli ceny kontenerów nieznacznie spadną, niedobory pozostaną, dopóki przewoźnicy nie zmienią taktu i nie zaczną szukać więcej zaległych ładunków. W rezultacie ceny kontenerów prawdopodobnie pozostaną na podwyższonym poziomie przez jakiś czas, chociaż uważamy, że dostępność dla eksporterów poprawi się w nadchodzącym miesiącu — komentuje Johannes Schlingmeier.

Większe zapotrzebowanie na chłodnie

Problemy z dostępnością kontenerów odbijają się także na stawkach frachtu. W pierwszym kwartale ceny przewozu w kontenerach chłodniczych wzrosły o 26%, choć nadal wzrost cen frachtu dla suchych skrzyń jest szybszy osiągając poziom 170%. W najbliższych latach będzie widoczny problem z dostępnością jednostek chłodniczych.

— Ograniczona dostępność sprzętu do kontenerów i brak pojemności slotów były kluczowymi czynnikami wpływającymi na zwiększenie stawek frachtowych, ponieważ odbudowujące się przewozy w kontenerach chłodniczych zmagały się z konkurencją o przestrzeń z lepiej płatnym ruchem ładunków suchych. Pomimo rekordowych poziomów produkcji kontenerów chłodniczych w pierwszym kwartale, Drewry spodziewa się, że dostępność sprzętu pozostanie ograniczona w ciągu najbliższych kilku lat — powiedział szef badań żeglugi chłodniowej w Drewry, Philip Gray.

Drewry prognozuje, że po stadku o 0,4% do poziomu 130 mln t wolumen przewozu ładunków kontenerami chłodniczymi wzrośnie o 2,7% w tym roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close