Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wprowadzenie e-CMR niezbędne ale problematyczne – raport z badania

Autor: dr inż. Justyna Świeboda, Polski Instytut Transportu Drogowego

Cyfryzacja i automatyzacja to pojęcia, które w ostatnim czasie pojawiają się najczęściej na rynku logistycznym. Branża TSL skupiona jest na tym, by coraz więcej procesów przenosić do systemów informatycznych. Z kolei automatyzacja ma pomóc w optymalizacji tych procesów. W transporcie drogowym dużo mówi się o visibility, czyli monitorowaniu ładunków w czasie rzeczywistym. A jak sytuacja wygląda z elektroniczną dokumentacją np. e-CMR?

e-CMR

Polski Instytut Transportu Drogowego od stycznia do marca 2021 roku przeprowadził badania, które miały na celu pokazanie czy przedstawiciele branży TSL chcą wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego. W przeprowadzonym badaniu zapytano również kierowców o to, jak to jest obecnie z jakością informacji w listach przewozowych CMR. Wyniki w raporcie Elektroniczny list przewozowy E-CMR są dość zaskakujące.

List Przewozowy był historycznie dokumentem, który stanowił fizyczną podstawę do kontroli zgodności przewożonego towaru w zakresie jego stanu, jak również dotrzymania warunków umowy przewozowej. Z perspektywy czasu wydaje się to być reliktem. Kierowca coraz rzadziej uczestniczy w procesie za i rozładunku – podkreśla Paweł Trębicki, Inter IKEA Group Business Development Manager Americas – Category Area Transport Land

Branża TSL niezdecydowana 

Badania pokazały, że na 10 kierowców, tylko 6 otrzymuje wypełniony list przewozowy od załadowcy. Pozostali wypełniają go samodzielnie. Trzeba jasno zaznaczyć, że nie należy to do obowiązków kierowców. 

Coraz częściej w życiu codziennym korzystamy z różnego rodzaju aplikacji. Logistyka 4.0 już wkroczyła na rynek polski. Jak zatem sytuacja ma się w transporcie drogowym? Otóż 6 na 10 logistyków oraz 8 na 10 spedytorów wypełniają list przewozowy ręcznie. To zdecydowanie za dużo. Ci, którzy wypełniają list przewozowy korzystają z MS Office, ERP, TMS, czy własnego oprogramowania. 

Nie jest tajemnicą, że niebawem w większości firm powstanie elektroniczny obieg dokumentów. Co prawda nie wszystkie kraje europejskie są na to gotowe, ale sądzę, że to kwestia czasu. Digitalizacja dokumentów przewozowych niesie z sobą wielkie możliwości. Pozwala obniżyć koszty i przyspieszyć obieg informacji oraz płatności.- wskazuje Kamil Sarna, Branch Manager Gruber Logistics Sp. z o.o.

Najbardziej wprowadzenia listu przewozowego chcą logistycy i kierowcy. Wyniki wśród kierowców nie są zaskakujące, gdyż to właśnie oni w większości wypełniają listy przewozowe. Spedytorzy są niezdecydowani, połowa ankietowanych chce, a połowa nie chce wprowadzenia e-CMR. Jednakże wszyscy są zgodni – wprowadzenie listu zmniejszy liczbę popełnianych błędów a także skróci czas obsługi.

Musimy pamiętać, że aktualnie najbardziej znaczącą rolę odgrywają załadowcy – klienci. Przeważnie to przewoźnik musi się dostosować do wymogów załadowcy/klienta. I tak jak w przypadku transportu on-line tzw. visibillity, tak dla CMR nadejdzie czas na cyfryzację – komentuje Mariola Glinka, Dyrektor Operacyjny Transsped Sp. z o.o. Sp. k.

Listy przewozowe CMR są niekompletne

70% kierowców biorących udział w badaniu twierdzi, że niekompletnych jest od 1 do 5 listów przewozowych. Zdaniem tylko 10% kierowców wszystkie listy przewozowe zawierały wszystkie niezbędne dane. To jest zdecydowanie za mało. Można zatem stwierdzić, że e-CMR może być sposobem na wyeliminowanie błędów, czy tego typu sytuacji.  Wg opinii kierowców tylko 25% listów przewozowych jest czytelnych. Jest to spowodowane oczywiście tym, ze większość listów przewozowych jest wypełnianych ręcznie.

– Z własnego pola działań operacyjnych mogę stwierdzić, iż błędy w dokumentach CMR zdarzają się nagminnie. Brak adresów, brak dokładnych danych ilościowych, czy jakościowych. Strach pomyśleć, co byłoby w przypadku wpisania w CMR 5 palet laptopów w transporcie, a przyjechałoby 6? Dlatego wyniki ankiety są dla mnie jak najbardziej zrozumiałe – ocenia Mariola Glinka, Dyrektor Operacyjny Transsped Sp. z o.o. Sp. k.

Kierowcy na list przewozowy najczęściej czekają pomiędzy 15, a 30 minut – co znacznie wydłuża proces transportowy i przekłada się na realne straty po stronie przewoźników. Jako przyczyny opóźnień wymieniają: kolejki, brak czasu (osoby odpowiedzialnej za wyplenienie listu), czy biurokrację. 

e-CMR to przyszłość

Wprowadzenie e-CMR jest niezbędne, ale również problematyczne. Wg opinii Jakuba Pruchniewicza, Kierownika Działu Transportu w Grupie CCC, problem tkwi w procesie legislacyjnym. – Wprowadzenie eCMR jest z pewnością bardzo ciekawą inicjatywą, która może przynieść korzyści dla całego sektora. Jednak, aby całkowicie zastąpić papierową formę listu niezbędne jest, aby wszystkie kraje działające w ramach Konwencji CMR, przystąpiły do protokołu dodatkowego eCMR. Czeka nas więc złożony proces legislacyjny, który poprzedzić powinny dyskusje i konsultacje. Wyniki badania i publikacja tego raportu, to okazja dla branży do rozpoczęcia debaty na ten temat – wskazuje Jakub Pruchniewicz. 

Z kolei Łukasz Lenkiewicz Commercial & Operations Director Sawa Logistics Sp. z o.o. twierdzi, że e-CMR to przyszłość, ale nie wszyscy będą korzystać z tej możliwości. – E-CMR to bezsprzeczna przyszłość. Oczywiście będą nadal użytkownicy papieru i długopisu, którzy na kolanie będą skrobać dane. Ich istnienie będzie nas pewnie kiedyś raziło, jak dziś ciężarówki EURO3 lub starsze, ale czas sam załatwi sprawę. Niewątpliwie cyfryzacja CMR na równi z całą dokumentacją około transportową, jest bardzo potrzebna. Ułatwia ona obieg dokumentacji, skraca czas oczekiwania na płatność, eliminuje potencjalne zawieruszenie, etc. – stwierdził. W podobnym tonie wypowiedział się Wojciech Lipiński, Prezes Zarządu GRAND Sp. z o.o. Sp. K.. W jego ocenie e-CMR nie jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. – Z punktu widzenia praktyka – czy da się żyć z analogowym listem przewozowym – TAK, czy utrudnia mi to życie – NIE, czy byłoby łatwiej posługiwać się elektroniczną wersją LP – zdecydowanie TAK, czy jest to bliska przyszłość – raczej NIE – zaznacza. 

Pełna treść raportu Elektroniczny list przewozowy E-CMR wydanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego znajdą Państwo na stronie https://pitd.org.pl/wp-content/uploads/2021/06/Elektroniczny-list-przewozowy-E-CMR.pdf

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close