Partnerzy portalu

Smart Port Gdynia – innowacja na skalę światową

Wśród rozwiązań systemowych w Smart Port Gdynia zwraca uwagę cyfrowa awizacja w terminalu, inteligentne zarządzanie ruchem i system zarządzania przestrzenią parkingową – takie wnioski płyną z wystąpienia Rektora WSL dr hab.inż. Bogusława Śliwczyńskiego na Polskim Kongresie Logistycznym e-LOGISTICS 2021. 

Smart Port Gdynia

Strategia rozwoju Portu Gdynia uwzględnia poprawę przepływu ładunków, eliminację wąskich gardeł i spiętrzeń w ciężarowym ruchu drogowym, terminowość dostarczania ładunków oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu transportu dla Trójmiasta.

– Dynamiczny przepływ ładunków w porcie wynika z rozbudowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, rozbudowy Publicznego Terminalu Promowego, czy pogłębienia akwenów zewnętrznych do 16 metrów i toru podejściowego do 17 metrów. Warto wspomnieć o przebudowie nabrzeży, jak i wielu terminali intermodalnych, zarówno na terenie Portu Gdynia jak i w Dolinie Logistycznej, czyli w pewnym obszarze rozwojowym dla obsługi ładunku i lokalizacji centralnego parkingu dla Portu Gdynia – wskazał dr hab.inż. Bogusław Śliwczyński. 

Wyniki analiz 

Dynamika rozwoju portu niewątpliwie w ciągu kilku/kilkunastu lat będzie rzutowała na istotny rozwój ilości ładunków, gęstości przewozu tych ładunków, a więc gęstości ruchu na magistralach dojazdowych do Portu Gdynia. Stąd też projekt Smart Port Gdynia realizowany z wieloma partnerami na rynku, w pierwszej kolejności wymagał określonych analiz, porównania jak to wygląda dzisiaj, a jak w perspektywie i prognozie rozwoju portu i ilości ładunków wynikających z określonych terminali i ich przepustowości, a pojemności poszczególnych placów składowych. Z prognoz wynika, że ruch na drodze wzrośnie trzykrotnie, natomiast sam ruch wjazdowy/wyjazdowy z poszczególnych terminali albo na poszczególnych kierunkowych drogach dojazdowych do grup terminali, zarówno w porcie wschodnim jak i zachodnim, wzrośnie dwukrotnie. 

Cel operacyjny

Z punktu widzenia analizy logistycznej i analizy kontrolingowej celem operacyjnym jest optymalizacja obsługi ładunków, skrócenie czasu operacji przeładunkowych, ale również i operacji związanych z przyjęciem i odstawieniem samochodu, jego pełną obsługą. Dalej rozśrodkowanie nasycenia ruchem w istniejącej i planowanej sieci dróg portu i otoczenia portowego, zarządzanie przestrzenią parkingową, obniżenie kosztów zewnętrznych transportu i obsługi logistycznej przez przewoźników i operatorów oraz redukcja negatywnego wpływu na środowisko (spalin, gazów cieplarnianych, hałasu) i obniżenie kosztów zewnętrznych. 

Rozwiązanie systemowe

Na rozwiązanie systemowe Smart Port Gdynia składają się cztery zintegrowane systemy: cyfrowa awizacja w terminalu, cyfrowa awizacja w Porcie Gdynia, inteligentne zarządzanie ruchem dowozowo/odwozowym w porcie oraz zarządzanie wspólną przestrzenią parkingową (na sieć składa się 11 parkingów). – Całość tego systemu to również integracja platformy cyfrowej z systemami, które istnieją w zakresie inteligentnego sterowania ruchem, a w związku z tym z systemem TRISTAR na terenie Trójmiasta. Na terenie Gdyni, Gdańska, całego Trójmiasta i magistralach dojazdowych, ale dalej w całej Polsce mamy integrację poprzez e-usługi i odpowiednią szynę e-usług z krajowym systemem zarządzania ruchem. To wszystko zintegrowane jest poprzez platformę e-usług, głównie architekturę SOA, czyli architekturę zorientowaną na usługi cyfrowe, która jest zastosowana jako podstawowa platforma komunikacyjna i integracyjna – wyjaśnia Rektor WSL.

Rozwiązanie systemowe Smart Port Gdynia zostało porównane z innymi rozwiązaniami inteligentnymi tego typu w różnych portach morskich na terenie Europy. Analiza punktowa dotyczyła trzech analiz fragmentarycznych. Sprawdzono, czy rozwiązanie jest inteligentne z punktu widzenia sterowania pomiaru i sterowania ruchem na drogach dojazdowych, ale również na magistralach komunikacyjnych na terenie państwa w którym znajduje się port. Analizowano jak wygląda integracja z systemem awizacji oraz sterowanie inteligentną przestrzenią parkingową w Porcie Gdynia z opcją docelową – dużym parkingiem centralnym na ok. 1500 samochodów ciężarowych.

Z analizy wynika, że rozwiązanie systemowe dla Portu Gdynia jest innowacyjne w skali całej Europy, a nawet świata.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close