Port Gdynia wdraża rozwiązania koncepcji Smart Port
Port Gdynia od kilku lat wdraża nowoczesne systemy IT, które usprawniają zarządzanie procesami logistycznymi oraz komunikację z przewoźnikami. Wśród nowych rozwiązań wprowadzany jest Port Community System. Narzędzia te wpisują się w koncepcję Smart Port.
Od 2016 roku w Porcie Gdynia trwają prace nad systemem optymalizacji, automatyzacji oraz sterowania procesami transportowymi, Port Community System (PCS). Jego celem jest obniżenie kosztów oraz skrócenie czasu obsługi ładunków, poprzez zbieranie i łączenie informacji dotyczących łańcuchów logistycznych, pomiędzy różnymi uczestnikami obrotu towarów. PCS obsługuje zgłaszanie oraz deklaracje importowe, ułatwia odprawy celne, usprawnia pracę portowych magazynów.
Wdrożony program usprawni koordynację odpraw celnych, bezzwłoczne zwalnianie towarów oraz terminowe dostawy do klientów, co wpisuje się w założenia Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku, którego celem jest wzmocnienie konkurencyjności polskich portów.
— Integracja i innowacyjność polskich przedsiębiorstw jest głównym celem polskiej gospodarki, a podstawową korzyścią ekonomiczną, wynikającą z funkcjonowania Port Community System, jest redukcja kosztów dostępu do informacji. Dzięki platformie pracownik przedsiębiorstwa, mając odpowiednie uprawnienie, będzie miał szybki dostęp do aktualnej informacji związanej z przemieszczaniem konkretnego ładunku w przestrzeni Portu Gdynia i jego zaplecza logistycznego – zapewnił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Ułatwienia dla przewoźników
Wdrożenie nowoczesnych systemów IT w portach to duże ułatwienie dla przewoźników kolejowych, transportujących ładunki z i do portu. — Cyfryzacja kolei to proces, który postępuje w coraz szybszym tempie i jest on korzystny dla samych przewoźników – bo pozwala poprawić im efektywność działalności, oraz dla naszych klientów, gdyż otrzymują usługi transportowe, logistyczne na coraz wyższym poziomie, dostosowane do swoich indywidualnych potrzeb. W ten sposób patrzymy również na takie rozwiązania jak Port Community System, które powinny przyczynić się do podniesienia zdolności operacyjnych kolejowych przewoźników, gdyż ich celem jest usprawnienie, przyspieszenie obrotu ładunków na terminalach morskich. Porty są wszak naszym najważniejszym partnerem w segmencie transportu ładunków intermodalnych, który jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem kolejowych przewozów towarowych — komentuje Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo.
Port Community System jest jedynym z przedsięwzięć polskiego portu, które mają na celu digitalizację procesów. Gdynia jest jednym z dwóch portów na świecie, w których od grudnia 2018 roku funkcjonuje innowacyjny system GBAS-RTK, służący do wyznaczanie pozycji statków i usprawniania operacji nawigacyjnej. Ponadto Zarząd Morskiego Portu Gdynia opracował autorskie narzędzie Cyfrowa Awizacja Kolejowa, które umożliwia sprawne przeprowadzenie awizacji wagonów przy użyciu narzędzi cyfrowych, optymalizując procesy na terminalach intermodalnych w porcie. Z narzędzie tego korzysta już 24 przewoźników którzy transportują ładunki z i do Portu Gdynia.
Źródło: IntermodalNews.pl/Port Gdynia