Partnerzy portalu

Boom na palety, przynajmniej w USA

Tagi: palety,

Amerykańscy eksporterzy produktów i spedytorzy dodają w tym roku do długiego katalogu nieszczęść nowe – brak palet. Powodów jest kilka, wśród nich rosnące ceny drewna. Urosły one do rekordowego poziomu, w przeszło półwiecznej historii notowań na giełdach.

palety
fot. Klaus Mueller Wikimedia Commons

Ceny wywindował boom budowlany w USA, czemu sprzyja bardzo niski koszt kredytu hipotecznego (nieco ponad 3 proc.). Należy pamiętać, że drewno jest nadal podstawowym materiałem do budowy domów poza centrami miast.
Jeszcze w 2020 r.  za tzw. stopę deskową – mbf (wymiary: stopa × stopa × cal; jest to ekwiwalent 2,36 m3 drewna) płacono na giełdach w USA ok. 250 USD. W końcu kwietnia sprzedawano ją w USD za przeszło 1200 dolarów za mbf.

Problem logistyczny

Miniony rok stworzył pozornie niekończącą się procesję niedoborów dla eksporterów, od braku przestrzeni magazynowych, brak pustych kontenerów, przez niedostatek ciężarówek i statków, po zatłoczenia w portach. Jak szacuje Agriculture Transportation Coalition, tylko brak pustych kontenerów kosztował amerykańskie rolnictwo i przemysł spożywczy około 1,5 miliarda dolarów utraconego eksportu.
Obecnie to United Fresh Produce Association (UFPA) alarmuje o braku palet ostrzegając, że z tego powodu znów jest zagrożony eksport. Palety są coraz trudniejsze do zdobycia, bowiem z jednej strony są „zamrażane” przez importerów, dystrybutorów i przedsiębiorstwa produkcyjne, budujących zapasy towarów. Ale z drugiej strony, coraz trudniej je pozyskać, a ich producenci nie są w stanie zaspokoić popytu i nie przyjmują nowych zamówień. 

Także dlatego, że nie ma surowca. Producenci palet konkurują o drewno na gorącym rynku budowy domów. Dlatego pęd po drewno i produkty z drewna gwałtownie podbił ceny. Według UFPA, ceny nowych palet wzrosły w ciągu roku od 200 do 350 proc., przy czym są już przypadki, że są one czterokrotnie droższe dla najbardziej zdesperowanych nadawców. 

Dodajmy, że PGL Lasy Państwowe odnotowują ten boom na drewno, występujący także w Chinach. Choć formalnie podstawowe surowce i komponenty służące do produkcji mebli w Polsce wzrosły w ciągu roku „tylko” o 130 proc. (dane za „Pulsem Biznesu”), to według organizacji ekologicznych, rąbanie drzew słychać nawet w puszczach.

Jedni zyskują, inni tracą

Podczas ostatniego posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w końcu ub. tygodnia przyjęło nowe środki mające na celu złagodzenie problemu zagubionych kontenerów na morzu. Chodzi o nowe środki wykrywania i zgłaszania zgubionych kontenerów. 
Stanowią one potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa na morzu i dla środowiska, w szczególności gdy przewożone w nich były środki chemiczne i z tworzyw sztucznych. 

Jak pisaliśmy, w latach 2018-2019 średnio rocznie wypadało za burtę ze statków po 1382 kontenerów, wynika z danych Światowej Rady Żeglugi Morskiej (WSC). Ale tylko między 30 listopada 2020 r. a 31 stycznia 2021 r. w pięciu wypadkach na morzu utracono ponad 2675 kontenerów, czyli dwukrotnie więcej niż średnio rocznie. 
Teraz IMO podkreśla, że w ciągu trzech miesięcy pod koniec 2020 r. i na początku tego roku, prawie 3500 kontenerów zginęło w wielu incydentach na zachodnim Pacyfiku. Jest to znacznie powyżej liczby zwykle zarejestrowanych w tym samym okresie i wzbudziło obawy dotyczące przyczyn tych incydentów.

Problemy są dwa. Pierwszy, podczas rejsu trudno policzyć straty, bowiem kontenery wypadają zwykle podczas sztormu. A chodzenie po niestabilnych stosach kontenerów jest bardzo niebezpieczne dla załogi.
Drugi problem polega na tym, że nie wszystkie kontenery są później lokalizowane. Albo dryfują, albo osiadają na dnie, wraz z różną zawartością.

W związku z tym MSC zgodziła się zainicjować nowe środki w celu wykrywania i zgłaszania pojemników utraconych na morzu. Może to poprawić pozycjonowanie, śledzenie i odzyskiwanie takich kontenerów. Na tym etapie – brak szczegółów technicznych, jak planuje się uzyskać ten efekt.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close