RailWatch i Metrans opracują system cyfrowej analizy stanu taboru
Niemiecka firma RailWatch we współpracy z Metrans rozpoczęły realizację projektu cyfrowej inspekcji wagonów „DigiTwin”. Inicjatywę tę wsparło finansowo niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

W ramach projektu opracowany zostanie innowacyjny system pomiarowy dzięki któremu możliwe będzie stworzenie tzw. bliźniaka cyfrowego wagonu. Dzięki technologii cyfrowej skrócony zostanie proces rewizji poociągów. Obecnie przed rozpoczęciem jazdy 600 metrowy skład towarowy z 25 wagonami musi być ręcznie sprawdzony pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Wagon z usterkami musi zostać odłączony od składu. Jest to czasochłonna i kosztowna procedura. Niski poziom cyfryzacji na kolei powoduje, że wiele czynności wykonywanych jest manualnie co zwiększa koszty i obniża konkurencyjność względem innych gałęzi transportu.
Wskazane wyżej problemy rozwiązać mają nowe projekty cyfryzacji. Jednym z nich jest testowany w kilku krajach system cyfrowego sprzęgu automatycznego, który ma skrócić czas formowania składów towarowych. Jednak sama cyfryzacja sprzęgania nie da przewoźnikom zbyt wielu korzyści jeśli proces oględzin technicznych taboru będzie przebiegał tak jak dotychczas. Stąd pomysł stworzenia cyfrowego bliźniaka wagonu.
Zobacz także: Europejscy przewoźnicy testują prototypy cyfrowego sprzęgu automatycznego
Dzięki technologii rozwijanej przez RailWatch i Metrans stan techniczny taboru będzie automatycznie rejestrowany, digitalizowany i oceniany podczas przejazdu przez specjalną bramkę z kamerami. Z testowego projektu korzystać będą mogli przewoźnicy oraz właściciele taboru.
Przewidywanie usterek
Dodatkową korzyścią z zastosowania cyfrowego bliźniaka jest możliwość przewidywania gdzie mogą wystąpić awarie i zapobiegania im. Dzięki temu wyeliminowana zostanie potrzeba prowadzenia czasochłonnych manewrów związanych z odłączaniem wagonów od składu w przypadku stwierdzenia usterki podczas oględzin.
— Z niecierpliwością czekamy na realizację tego projektu wraz z naszym partnerem Metrans Rail, aby kolejowe przewozy towarowe były bardziej wydajne i konkurencyjne w porównaniu z samochodami ciężarowymi — skomentował Michael Breuer, partner zarządzający RailWatch.
Jak dotąd nie ma porównywalnego systemu, który pozwalałby na cyfrową rejestrację stanu technicznego wagonów w zakresie jaki jest wymagany przez generalną umowę o użytkowanie wagonów towarowych (AVV).
Sztuczna inteligencja
System pomiarowy „DigiTwin” opracują specjaliści RailWatch. Wykorzystane zostaną kamery, naświetlanie, czujniki laserowe, termiczne i akustyczne. Urządzenia te będą analizować dane istotne w AVV, takie jak profile kół, miejsca które się nagrzewają, widok pod podwoziem i z boku wagonu, obciążenie i profil prześwitu. Dla każdego przejazdu zebranych będzie dziesiątki tysięcy obrazów i ogromna ilość danych z czujników.
Informacje będzie analizować system oparty na sztucznej inteligencji, który będzie oceniać istotne obszary dla każdego wagonu jako cyfrowy bliźniak. Do transmisji danych wykorzystana będzie technologia 5G.
Badania terenowe przeprowadzone zostaną w Metrans i dostarczą dowodów na integrację cyfrowego monitoringu z systemem zarządzania bezpieczeństwa przedsiębiorstwa kolejowego. Podczas testów będą przeprowadzane oceny oraz rejestracja danych zgodnie z przepisami technicznymi.
— RailWatch posiada niezbędną wiedzę z zakresu techniki kolejowej i IT, aby z powodzeniem wdrożyć ten innowacyjny projekt. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze stacjonarne testy i walidację wyników — mówi Holger Westphal, kierownik ds. operacji kolejowych w Metrans.