Europejscy przewoźnicy testują prototypy cyfrowego sprzęgu automatycznego
Konsorcjum DAC4EU rozpoczęło kolejną fazę testów technologii cyfrowego automatycznego sprzęgu. Wdrożenie tego rozwiązania jest jednym z priorytetów dla branży przewozów towarowych w Europie, który umożliwi cyfryzację transportu.

Opracowanie europejskiego standardu sprzęgania automatycznego zostało określone jako jeden z najważniejszych priorytetów dla branży w opublikowanej w 2012 r. Białej Księdze Koła Innowacji Technicznych dla Towarowego Transportu Kolejowego skupiającego przewoźników oraz producentów taboru i urządzeń kolejowych z Europy. Projekt ten wsparł kwotą 13 mln euro rząd Niemiec. Testy realizuje konsorcjum w skład którego wchodzą: DB, GATX, VTG, Rail Cargo Group i Ermewa.
Dlaczego automatyczne sprzęganie jest istotne dla rozwoju zrównoważonego transportu? Obecnie w Europie czynności związane z formowaniem pociągów towarowych w tym sprzęganie wagonów wykonywane są ręcznie. Jest to proces czasochłonny i wymagający zatrudnienia dużej liczby pracowników, posiadających odpowiednie uprawnienia do wykonywania tej pracy. W branży kolejowej od lat dostrzegany jest problem z zatrudnieniem fachowców i dotyczy to nie tylko maszynistów, ale też pracowników wykonujących czynności takie jak sprzęganie. Jedną z odpowiedzi na problem braku kadr jest automatyzacja procesów, o czym wspomniała w komentarzu dla IntermodalNews.pl prof. Marianna Jacyna. W krajach azjatyckich a także w USA i Kanadzie od lat na kolei towarowej stosuje się systemu sprzęgania automatycznego, które są szybsze i niezawodne. Równocześnie udział kolei, w tym intermodalnej w przewozach towarowych jest na tych kontynentach wyższy niż w Europie.
Techniczne wyzwanie
Dla europejskiej branży kolejowej konieczne się stało wprowadzenie podobnego rozwiązania. W latach 90-tych testowano w Europie różne mechaniczne systemy sprzęgu automatycznego jednak żaden z nich nie został przyjęty. Obecnie zmieniono podejście. Postanowiono opracować nowy system oparty o technologie cyfrowe. Zdigitalizowane urządzenia pozwalają nie tylko na automatyzację czynności, ale też na zbieranie informacji z wagonów i analizowanie ich w czasie rzeczywistym. Dzięki tym danym będzie można zmniejszyć zużycie energii, a także monitorować stan taboru i wykrywać miejsca, gdzie mogą wystąpić usterki techniczne i zapobiegać im, co zmniejszy koszty eksploatacji i napraw pojazdów, a także poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów towarowych. Cyfrowy sprzęg automatyczny przyspieszy formowanie składów, co zwiększy przepustowość sieci kolejowej. Jest to zatem konieczny krok w realizacji założeń zwiększenia udziału kolei w przewozach towarów.
W ubiegłym roku w Niemczech rozpoczęły się testy czterech prototypowych rozwiązań opracowanych przez firmy: Voith, Dellner Couplers, Faiveley Transport, CAF. Testy prowadzone na wagonach DB Cargo i GATX odbywały się na torach jednostki certyfikującej TÜV-SÜD-Rail w Görlitz. Kolejne testy przeprowadził w listopadzie i grudniu przewoźnik Green Cargo w trudnych zimowych warunkach w Lulea na północy Szwecji. Równoległe testy prowadzono w Austrii i Szwajcarii w ramach europejskiego programu Shift2Rail. W marcu podjęto decyzję o przedłużeniu pierwszej fazy testów w Niemczech, która zakończyć się ma w lipcu. Druga faza testów zaplanowana jest na przyszły rok. Po zakończeniu badań wyniki zostaną ocenione przez europejską jednostkę Shift2Rail odpowiedzialną za program cyfrowego sprzęgu automatycznego.