Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Europejscy przewoźnicy testują prototypy cyfrowego sprzęgu automatycznego

Konsorcjum DAC4EU rozpoczęło kolejną fazę testów technologii cyfrowego automatycznego sprzęgu. Wdrożenie tego rozwiązania jest jednym z priorytetów dla branży przewozów towarowych w Europie, który umożliwi cyfryzację transportu.

cyfrowego sprzęgu automatycznego
fot. Green Cargo

Opracowanie europejskiego standardu sprzęgania automatycznego zostało określone jako jeden z najważniejszych priorytetów dla branży w opublikowanej w 2012 r. Białej Księdze Koła Innowacji Technicznych dla Towarowego Transportu Kolejowego skupiającego przewoźników oraz producentów taboru i urządzeń kolejowych z Europy. Projekt ten wsparł kwotą 13 mln euro rząd Niemiec. Testy realizuje konsorcjum w skład którego wchodzą: DB, GATX, VTG, Rail Cargo Group i Ermewa. 

Dlaczego automatyczne sprzęganie jest istotne dla rozwoju zrównoważonego transportu? Obecnie w Europie czynności związane z formowaniem pociągów towarowych w tym sprzęganie wagonów wykonywane są ręcznie. Jest to proces czasochłonny i wymagający zatrudnienia dużej liczby pracowników, posiadających odpowiednie uprawnienia do wykonywania tej pracy. W branży kolejowej od lat dostrzegany jest problem z zatrudnieniem fachowców i dotyczy to nie tylko maszynistów, ale też pracowników wykonujących czynności takie jak sprzęganie. Jedną z odpowiedzi na problem braku kadr jest automatyzacja procesów, o czym wspomniała w komentarzu dla IntermodalNews.pl prof. Marianna Jacyna. W krajach azjatyckich a także w USA i Kanadzie od lat na kolei towarowej stosuje się systemu sprzęgania automatycznego, które są szybsze i niezawodne. Równocześnie udział kolei, w tym intermodalnej w przewozach towarowych jest na tych kontynentach wyższy niż w Europie. 

Techniczne wyzwanie

Dla europejskiej branży kolejowej konieczne się stało wprowadzenie podobnego rozwiązania. W latach 90-tych testowano w Europie różne mechaniczne systemy sprzęgu automatycznego jednak żaden z nich nie został przyjęty. Obecnie zmieniono podejście. Postanowiono opracować nowy system oparty o technologie cyfrowe. Zdigitalizowane urządzenia pozwalają nie tylko na automatyzację czynności, ale też na zbieranie informacji z wagonów i analizowanie ich w czasie rzeczywistym. Dzięki tym danym będzie można zmniejszyć zużycie energii, a także monitorować stan taboru i wykrywać miejsca, gdzie mogą wystąpić usterki techniczne i zapobiegać im, co zmniejszy koszty eksploatacji i napraw pojazdów, a także poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów towarowych. Cyfrowy sprzęg automatyczny przyspieszy formowanie składów, co zwiększy przepustowość sieci kolejowej. Jest to zatem konieczny krok w realizacji założeń zwiększenia udziału kolei w przewozach towarów. 

W ubiegłym roku w Niemczech rozpoczęły się testy czterech prototypowych rozwiązań opracowanych przez firmy: Voith, Dellner Couplers, Faiveley Transport, CAF. Testy prowadzone na wagonach DB Cargo i GATX odbywały się na torach jednostki certyfikującej TÜV-SÜD-Rail w Görlitz. Kolejne testy przeprowadził w listopadzie i grudniu przewoźnik Green Cargo w trudnych zimowych warunkach w Lulea na północy Szwecji. Równoległe testy prowadzono w Austrii i Szwajcarii w ramach europejskiego programu Shift2Rail. W marcu podjęto decyzję o przedłużeniu pierwszej fazy testów w Niemczech, która zakończyć się ma w lipcu. Druga faza testów zaplanowana jest na przyszły rok. Po zakończeniu badań wyniki zostaną ocenione przez europejską jednostkę Shift2Rail odpowiedzialną za program cyfrowego sprzęgu automatycznego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close