Prywatni przewoźnicy kontrolują jedną trzecią rynku kolejowego cargo w Europie
Zwiększa się liczba niezależnych przewoźników kolejowych realizujących przewozy towarowe, a ich udział rynku w w 2020 r. wzrósł do 35% – wynika z raportu EFRA sporządzonego na podstawie danych regulatorów rynku. Prywatni przewoźnicy mają duży udział w polskim rynku.

Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowej (EFRA) opublikowało kolejny raport o konkurencyjności rynku kolejowego cargo w Europie. Dokument jest sporządzany na podstawie raportów regulatorów rynku w tym polskiego Urzędu Transportu Kolejowego.
Najwięksi przewoźnicy, będący spółkami państwowymi ciągle mają dominującą pozycję, lecz od kilku lat widoczna jest coraz większa dywersyfikacja w branży. Prywatni przewoźnicy zwiększyli swój udział w rynku z 27% w 2015 do 35% w 2019 r. Równocześnie udział nowych przewoźników w rynku wyniósł w 2019 48% — większość z tych nowych graczy stanowią firmy niezależne, czyli nie będące firmą państwową z żadnego z państw członkowskich UE.
— Oczywiste jest, że niezależni operatorzy w coraz większym stopniu stają się kluczowym elementem europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych. Jest to potwierdzenie procesu liberalizacji, który został przeprowadzony w sektorze przewozów towarowych. Potwierdza, że podejście przyjęte w celu wsparcia sektora podczas pandemii COVID-19, a mianowicie zniesienie i obniżenie opłat za dostęp do torów, było właściwą i odpowiednią reakcją ze strony instytucji europejskich i niektórych rządów krajowych. Biorąc pod uwagę znaczną wielkość udziału w rynku nowych podmiotów wchodzących na rynek, wszystkie przyszłe środki wsparcia muszą nadal być niedyskryminacyjne — skomentował Dirk Stahl, przewodniczący EFRA.
Zmiany na rynku
Z raportu IRG-Rail – organizacji zrzeszającej regulatorów rynku, wynika że w całej UE przewoźnicy towarowi wykonali w 2019 pracę przewozową wielkości 455 mld tkm. 50% przewozów towarowych w Europie realizowanych jest na trasach krajowych a drugie tyle na międzynarodowych. Przewoźnicy państwowi działający na terenie swoich państw macierzystych kontrolują 52% rynku.
Warto podkreślić, że Polska jest jednym z państw o najbardziej zdywersyfikowanym rynku spośród państw członkowskich UE. Wd danych UTK udział PKP Cargo, największego, narodowego przewoźnika pod względem masy towarów wyniósł w marcu 2021 wyniósł 36,17% pod względem przewiezionej masy i 40,18% pod względem pracy przewozowej. Oznacza to, że mniejsi przewoźnicy obejmują już blisko 60% rynku.
Zobacz także: Organizacje branżowe zwracają uwagę na intermodal podczas Europejskiego Roku Kolei