Organizacje branżowe zwracają uwagę na intermodal podczas Europejskiego Roku Kolei
Wspólne stanowisko 15 europejskich ministrów transportu w zakresie wsparcia rozwoju kolei zostało pozytywnie ocenione przez organizacje skupiające firmy z branży przewozów towarowych. Międzynarodowa Unia Kombinowanego Przewozu Drogowo – Kolejowego (UIRR) zwraca jednak uwagę, na potrzebę dodatkowych działań w obszarze transportu intermodalnego.

W stanowisku ministrów transportu przyjętym 30 marca zwrócono uwagę na działania jakie powinno się podejmować w kontekście dekarbonizacji przewozów towarowych. Zaapelowano do Komisji Europejskiej o szybkie przeprowadzenie analiz systemów wsparcia dla przewoźników kolejowych w Unii Europejskiej. Szczególnie dotyczy to sektora przewozów cargo, któremu wyznaczono ambitny cel przejęcia ładunków z transportu drogowego. Ministrowie apelują o przyspieszenie prac nad rozwojem automatycznego, cyfrowego sprzęgania. Innowacje powinny być wdrażane zarówno przez przewoźników jak i zarządców infrastruktury. Ministrowie chcą aby UE określiła wytyczne dla państw członkowskich określające prostsze zasady wsparcia finansowego transportu kolejowego.
Wspólne stanowisko zwraca też uwagę na potrzebę lepszego analizowania skutków polityki transportowej, której celem jest zmiana dominującej gałęzi transportu w przewozach towarowych. W ostatniej dekadzie w Europie koleje towarowe znalazły się w stagnacji, a to oznacza, że konieczne są ambitniejsze niż dotychczas działania. Potrzebna jest nie tylko poprawa międzygałęziowej konkurencyjności kolei towarowej, ale też opracowanie nowych ram legislacyjnych, które sprawią że transport szynowy stanie się bardziej atrakcyjny dla użytkowników końcowych. Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (EFRA) zwraca uwagę, że będzie wymagało to rozbudowy infrastruktury usługowej oraz poprawy zarządzania przepustowością linii kolejowych.
Pozytywna reakcja
EFRA pozytywnie ocenia niedyskryminacyjne podejście przyjęte w stanowisku ministrów. Zarówno prywatni jak i państwowi przewoźnicy zgadzają się, że zasady wsparcia finansowego powinny być uproszczone i traktować równo różne podmioty. Niezależni przewoźnicy obecnie wykonują 30% przewozów towarowych w Europie, z tego powodu konieczne jest zachowanie transparentności w polityce transportowej.
UIRR natomiast zwróciła uwagę, że w stanowisku powinno się więcej uwagi poświęcić transportowi intermodalnemu, który obecnie odpowiada za połowę przewozów kolejowych w Europie i ma największy potencjał do przejęcia ładunków z transportu drogowego. Komisja Europejska zdaniem UIRR w swoim badaniu powinna objąć również schematy wsparcia dla operatorów intermodalnych, którzy ponoszą ryzyko finansowe związane z wykonywaniem przewozów kolejowych.
Organizacja apeluje o dalsze inwestycje na europejskiej infrastrukturze kolejowej w tym na sieci TEN-T a także o zwiększenie wsparcia dla budowy i rozbudowy terminali przeładunkowych. Przedsiębiorcy apelują także o zobligowanie państw członkowskich do zlikwidowania barier w skrajni ładunkowej uniemożliwiających kolejowe przewozy naczep P400. UIRR uważa, że konieczne jest ponowne potwierdzenie skrajni na wszystkich liniach kolejowych sieci TEN-T wykorzystywanych przez pociągi towarowe w oparciu o jednolity europejski algorytm.