Metrans podwoił przewozy ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku
Metrans podwoił liczbę kontenerów przetransportowanych na kolejowym Jedwabnym Szlaku między Chinami a Europą o 114% w roku 2020.
Od kilku lat dynamicznie rośnie liczba pociągów kursujących na szlakach transeuroazjatyckich oraz liczba kontenerów transportowanych kolejami na tym kierunku. Pandemia koronawiusa spowodowała pojawienie się problemów „wąskich gardeł” w żegludze oceanicznej, co dodatkowo przyspieszyło rozwój połączeń kolejowych. Wg. firmy konsultingowej Roland Berger w 2020 r. pociągi na Nowym Jedwabnym Szlaku przetransportowały 878 tys TEU. Międzynarodowa organizacja kolejowa UIC prognozuje, że liczba ta podwoi się do 2025 r.
Zobacz także: Kolejne kraje chcą uczestniczyć w rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku
Również przewoźnik należący do grupy HHLA korzysta na tym trendzie. Spółka, która jest jednym z największych dostawców usług przewozu ładunków między portami a destynacjami wewnątrz lądu w Europie Środkowej, rozwija także usługi na szlakach Chiny — Europa, na których w 2020 r. uruchomiła 913 pociągów (w 2019 r. 426 pociągów). Oznacza to wzrost o 114% rok do roku. Większy przyrost nastąpił w przewozach ładunków importowych (+131%). Ogółem Metrans na Nowym Jedwabnym Szlaku przewiozł 30 tys. TEU.
— 30 lat temu zaczęliśmy przewozić kontenery morskie z portów do głębi lądu uruchamiając stałe regularne połączenie między Hamburgiem a Pragą. Od tego czasu nasza sieć połączeń między europejskimi lądami a regionami rozwijała się każdego roku. Dodatkowo jesteśmy jednym z największych dostawców usług na najszybciej rozwijającym się rynku: przewozach kolejowych między Chinami a Europą — skomentował Peter Kiss, prezes Metrans.
Klienci obecnie mogą wybrać różne destynacje w Chinach jako punkt startu lub końca trasy pociągu. Między 60 a 80 pociagów Metrans każdego miesiąca łączy różne miasta Europy z kluczowymi centrami gospodarczymi Chin w tym Zhengzhou, Xi’an i Jinhua. Metrans we współpracy z partnerami, formuje pociągi blokowe w Chinach, a następnie dzięki trakcji różnych przewoźników składy docierają do hubów na korytarzach euroazjatyckich. Huby te to Małaszewicze na granicy polsko – białoruskiej i terminal Dobra na Słowacji. Z tych ośrodków kontenery są dystrybuowane przez sieć połączeń Metrans. Głównymi hubami przewoźnika w Europie są Budapeszt, Praga, Ceska Trebowa, Poznań i Dunajska Streda.
Port Hamburg jest centralnym ośrodkiem handlu chińsko — niemieckiego, zarówno drogą morską jak i lądową. Ponad połowa ładunków transportowanych między tymi krajami, przechodzi przez to miasto głównie drogą morską. Tylko w 2020 r. w porcie Hamburg przeładowano 2,4 mln TEU, przetransportowanych z i do tego portu przez 15 armatorów obsługujących handel z Chinami. Hamburg obsługiwany jest też gęsta siecią połączeń kolejowych zarówno wahadłowych jak i blokowych. Każdego tygodnia z i do niemieckiego portu odjeżdża 1960 pociągów, a w liczbie tej jest 230 połączeń kolejowych z Chinami.