Innowacje intermodalne wspierane przez UE
W ciągu najbliższych 7 lat Unia Europejska chce wydać 15 mld euro na wsparcie innowacji w dziedzinach takich jak transport, mobilność i energetyka. Na spore wsparcie może liczyć transport intermodalny i zeroemisyjny transport drogowy.

Obecnie trwają prace nad kilkoma kluczowymi innowacjami w dziedzinie transportu. Dużo uwagi poświęca się rozwojowi pojazdów autonomicznych, które mają być odpowiedzią na coraz większy problem braku kierowców. Jednak na obecnym etapie rozwoju technologii wprowadzenie pojazdów w pełni autonomicznych może być trudne. Wyróżnia się 5 poziomów automatyzacji jazdy, a najczęściej rozwijane są pojazdy z drugim i trzecim poziomem autonomiczności.
— Panuje pogląd, że wprowadzenie pojazdów z piątym poziomem autonomiczności będzie trudne z wielu powodów. Dużym ryzykiem są wypadki i kwestia ewentualnej odpowiedzialności za nie. Łatwiej autonomizować pojazdy poruszające się po ściśle wyznaczonej trasie. Takie samochody już są stosowane np. w Austrii — powiedział prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów IBDIM podczas konferencji zorganizowanej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zobacz także: Port Rotterdam zrezygnował z projektu transportu autonomicznego
Dużo prac badawczo – rozwojowych prowadzonych jest w zakresie napędów alternatywnych i tu zdaniem eksperta możemy się spodziewać wielu nowych rozwiązań w najbliższych latach.
— Pozytywnie oceniane są pojazdy z napędem hybrydowym, który wprowadzany jest także do samochodów ciężarowych. Pojawia się coraz więcej pojazdów z napędem elektrycznym jednak technologia ta wymaga ciągle usprawnień. Duży postęp widoczny jest w zakresie magazynowania energii. Rozwijane są nowe technologie jak modularne baterie litowo-jonowe, czy baterie warstwowe, które zapewnią lepszy zasięg pojazdów — powiedział Leszek Rafalski.
Rola zamówień publicznych
Innowacyjne technologie rozwijane są również w zakresie infrastruktury drogowej, co wynika z tendencji do zwiększania maksymalnej dopuszczalnej masy pojazdów. Aby jednak można było wdrożyć innowacyjne rozwiązanie, taka możliwość musi być uwzględniona w zamówieniach publicznych.
— Innowacyjność wymaga wyjścia poza myślenie „business as usual”. My jako instytucja zarządzająca projektami czasami przyczyniamy się do takiego myślenia, szczególnie kiedy zaczynają nas gonić terminy zapadalności programów unijnych. Przestrzeń na otwarte na innowacje myślenie zależy od tego czy zamawiający ma przemyślany projekt. Impulsem do wdrażania innowacji w najbliższych latach jest wprowadzona w programach unijnych zasada „do no significant harm” która będzie wymagała przemyślenia wielu technologii stosowanych obecnie w transporcie — zauważył Paweł Engel – zastępca dyrektora Departamentu Analiz Transportowych i Programowania CUPT.
Fundusze na innowacje
W najbliższych latach innowacje w transporcie będą wspierane finansowo w m.in. w ramach programu Horyzont Europa. Do rozdysponowania jest 15 ml euro na projekty międzynarodowe w dziedzinie transportu i energii.
— W Polsce dużo się dzieje i jest szansa na przeniesienie nowatorskich pomysłów na poziom wdrożenia biznesowego. Jednym z głównych priorytetów w ramach tego programu będzie transport intermodalny oraz zeroemisyjny transport drogowy. Sporo inicjatyw przewidziano także w zakresie czystego lotnictwa i zeroemisyjnego transportu wodnego. W dziedzinach mobilności pasażerskiej jak i transportu towarowego przez najbliższe 2 lata na granty wydanych zostanie 900 mln euro — powiedziała Ewa Kocińska-Lange – dyrektor Biura Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Brukseli
Aby otrzymać grant na wdrożenie innowacyjnego rozwiazania w transporcie trzeba spełnić kilka kryteriów. — Trzeba przygotować wniosek w języku angielskim. Wnioskodawcy muszą stworzyć konsorcjum w skład którego wchodzi kilku – kilkunastu partnerów z różnych krajów. Realizacja projektów w ramach programu Horyzont Europa jest prostsza niż w przypadku programów strukturalnych. Warto jednak sięgać po oba te instrumenty finansowania — dodała Ewa Kocińska-Lange.