Pesa zaprezentowała projekt manewrowej lokomotywy wodorowej
Pesa Bydgoszcz zaprezentowała wizualizacje projektu lokomotywy wodorowej realizowanego we współpracy z PLN Orlen i Orlen Koltrans. Prezentacja prototypu ma się odbyć podczas Targów Kolejowych Trako w Gdańsku.

Lokomotywa wodorowa Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt, m.in. ABB i TSA.
— Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji, do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako — poinformował Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Bydgoszcz.
Zgodnie z założeniami projektu, lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągnąć składy do nawet 3200 ton.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek czyli dwa silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy. W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.
Orlen jest jednym z największych producentów wodoru na świecie, stąd zainteresowanie koncernu projektem. Współpraca Pesy i Orlenu obejmuje wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Obie firmy po przeprowadzeniu testów pojazdów, wdrożą je do komercyjnych rozwiązań.
Pesa pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.