Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pesa zaprezentowała projekt manewrowej lokomotywy wodorowej

Pesa Bydgoszcz zaprezentowała wizualizacje projektu lokomotywy wodorowej realizowanego we współpracy z PLN Orlen i Orlen Koltrans. Prezentacja prototypu ma się odbyć podczas Targów Kolejowych Trako w Gdańsku.

lokomotywy wodorowej
fot. Pesa

Lokomotywa wodorowa Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt, m.in. ABB i TSA.

— Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji, do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako — poinformował Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Bydgoszcz. 

Zgodnie z założeniami projektu, lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną,  więc może ciągnąć składy do nawet 3200 ton.

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek czyli dwa silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy. W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.

Orlen jest jednym z największych producentów wodoru na świecie, stąd zainteresowanie koncernu projektem. Współpraca Pesy i Orlenu obejmuje wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Obie firmy po przeprowadzeniu testów pojazdów, wdrożą je do komercyjnych rozwiązań.

Pesa pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close